 |
آئین خنیاگری، فتوت نامه، توصیه اخلاقی، مطالعه تطبیقی
پیوندهای آیین خنیاگری با آیین جوانمردی [دوره 1، شماره 1] |
 |
آدورنو، نظریه زیباشناختی، میمسیس، عقلانیت، سوژه، ابژه، بیانگری
مفهوم «میمسیس » در نظریه زیباشناختی آدورنو [دوره 1، شماره 3] |
 |
آرنوفسکی
جایگاه برخی از اندیشههای فلسفی شرق بر سینمای هنری غرب: بررسی موردی فیلم «سرچشمه» ساختهی دارن آرنوفسکی [دوره 5، شماره 19] |
 |
آسیبشناسی
سوگنامۀ زندگی، هنر، و مرگ ادوارد مانه نقاش پیشگام مکتب امپرسیونیست فرانسه در قرن نوزدهم ازدیدگاه روانکاوی زیبائیشناسی [دوره 4، شماره 17] |
 |
آلن بدیو، فلسفه، هنر، حقیقت، تفسیر، عقیده
آلن بدیو و انکار جایگاه تفسیر در نسبت میان فلسفه و هنر [دوره 1، شماره 4] |
 |
آیدین آغداشلو
مقایسۀ تطبیقی نظریۀ استعارۀ مفهومی در شعر و تصویرگری با نگاهی به غزل «ما ز بالائیم و بالا میرویم» مولانا با تصویرسازی آیدین آغداشلو [دوره 5، شماره 18] |
 |
آیکونوگرافی، دانش نقش مایه ها، شاهنامه بایسنقری، شاهنامه طهماسبی، نگارگری
بررسی نقش مایه های آیکونوگرافیک از ورای دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی [دوره 1، شماره 3] |
 |
آیین نامه، مسابقات معماری، نظارت، نظام های بازخورد، راهبردها
رویکردی تحلیلی به عملکرد برگزاری مسابقات معماری در ایران [دوره 2، شماره 5] |
 |
ابن خلدون.
مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر رشد و توسعهٔ هنرها بر بنیان نظریهٔ جامعهشناسی هنر ابن خلدون [دوره 13، شماره 53] |
 |
اتوپیا و دیستوپیا
نگاهی به آثار زدِ زیسلاو بکِسینسکی، در عالم دیستوپیا (با تأکید بر سبک سوررئالیسم و فانتاستیک رئالیسم) [دوره 4، شماره 16] |
 |
اثر هنری
جوهره مثالی حکمت و هنر اسلامی و نقش سنت در آن [دوره 4، شماره 16] |
 |
اثر هنری
تفکر تأملی از نگاه هیدگر و اندیشه شاعرانه در نگارههای پل کلی [دوره 5، شماره 18] |
 |
اجرای فرهنگی
استتیک پرفورمنس در تعزیه و تماشاگران زن [دوره 2، شماره 9] |
 |
احساس
نمادبودگی اثر هنری: تبیین نظریه نمادپردازی سوزان لنگر [دوره 4، شماره 16] |
 |
اخلاق جهانی
بعد زیباشناختی و قاعده طلایی؛ نگاهی به تعامل هنر و اخلاق در اندیشه هربرت مارکوزه [دوره 3، شماره 12] |
 |
ادراک
نسبت بدنمندی عکاس و خلق اثر عکاسانه از منظر موریس مرلو-پونتی [دوره 10، شماره 41] |
 |
ادراک دیداری
ساختار بصری تایپوگرافیِ پوسترهای نسل چهارم و پنجم طـراحانگرافیک ایران از منظر ادراک دیداری گشتالت [دوره 12، شماره 49] |
 |
ادراک زیباشناختی
گذار زیباشناسی از امر زیبا به ورطه مفاهیم زیباشناختی [دوره 2، شماره 7] |
 |
ارادۀ معطوف به میل.
تبیین مؤلفههای زیباییشناختی هنر و جایگاه هنر و هنرمند در فلسفۀ کییرکگور [دوره 13، شماره 52] |
 |
ارزش زیباشناختی
دیدگاه اخلاق گرایان میانه رو در باب نسبت ارزش زیباشناختی با ارزش اخلاقی در هنرهای روایی [دوره 4، شماره 16] |
 |
ارنستو نتو
مبادی پدیدارشناسی هرمنوتیک در چیدمان تعاملی «وقتی چیزی رخ نمیدهد» اثر «ارنستو نتو» [دوره 4، شماره 15] |
 |
از آن خودسازی
واکاوی مفهوم «استفادۀ منصفانه» در هنر معاصر با بررسی پروندههای حقوقی جف کونز و ریچارد پرینس [دوره 10، شماره 39] |
 |
ازدواج شاعر
روایتشناسی میمتیک و دایجتیک: مطالعۀ تطبیقی سرگذشت مرد خسیس اثر آخوندزاده و ازدواج شاعر اثر ابراهیم شناسی [دوره 12، شماره 48] |
 |
استتیک، هنر، وجود، حقیقت، زیبایی، مرگ هنر
تاریخ استتیک به روایت مارتین هایدگر [دوره 1، شماره 4] |
 |
استیون هال
مطالعه تطبیقی پدیدارشناسی معماری در نظریات یوهانی پالاسما و استیون هال [دوره 8، شماره 33] |
 |
اسطوره
ویدئوآرت، آستانگی، عرفان (واکاوی چند کهن الگو در آثار بیل ویولا) [دوره 9، شماره 36] |
 |
اسطوره، واقعیت، پدیدارشناسی، فهم، امر قدسی
بررسی مفهوم اسطوره در سنت اسلامی - تأملی در وجوه تمایز معنای قرآنی و فهم پدیدارشناسانه از اسطوره [دوره 1، شماره 2] |
 |
اعلانهای (پوستر) اسماءالحسنی
واکاوی کارکردهای ارتباطی در تایپوگرافی (اعلانهای اسماءالحسنی در ایران) با رویکرد نظری یاکوبسن [دوره 9، شماره 35] |
 |
افسونزدایی
مفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو [دوره 3، شماره 12] |
 |
افلاطون
رابطه هنر و اخلاق در رساله مینوی خرد و مقایسه آن با دیدگاه افلاطون [دوره 4، شماره 14] |
 |
الگوهای زبانی
آموختن از هایدگر: پدیدارشناسی در معماری تأثیر فلسفۀ هایدگر در نظریهپردازی معماری: هویت مکان در نظریات کریستین نوربرگ شولتس و کریستوفر الکساندر [دوره 6، شماره 25] |
 |
امام محمّد غزّالی.
هنر متعالی، هنرمند و مخاطبِ هنر والا از منظر امام محمّد غزّالی [دوره 12، شماره 48] |
 |
انتزاع نامحسوس.
تخیل معقول از منظر ابنسینا و بازتاب آن در طراحی صور مرکب نگارهٔ پنهانشدن حضرت زکریا در داخل درخت [دوره 12، شماره 48] |
 |
انقلاب فصول.
واکاوی نسبت میان انقلاب فصول تائوئیسم و میزانسن در سینمای چین با تأکید بر خانهٔ خنجرهای پَران (۲۰۰۴) ژانگ ییمو [دوره 13، شماره 53] |
 |
ایران باستان
تأمّلی در مبانی فکری شکل گیری مساجد چهار ایوانه در دوره سلجوقی درمعماری ایرانی [دوره 2، شماره 7] |
 |
این یک پیپ نیست
خوانش روانکاوانه نمایشنامه «این یک پیپ نیست»، نوشته سیدمحمد مساوات با تکیه بر آرای ژک لکان [دوره 10، شماره 41] |
 |
باربارا کروگر
کاربرد بلاغت دیداری برای رمزگذاری پیام نشانهای در کلاژهای باربارا کروگر [دوره 9، شماره 34] |
 |
بازشناسی
بررسی مفهوم هنر به منزله بازنمایی نزد هانس گئورگ گادامر [دوره 5، شماره 21] |
 |
باطن
درآمدی معرفت شناسانه بر فرایند ادراک زیبایی در اندیشه مولانا [دوره 3، شماره 10] |
 |
باغ ـ بهشت، تمنای مینو، عَلَم های عاشورایی، معماری منظر ایرانی، هنر انتزاعی ایران
حسرت باغ ـ تمنای مینو، در هنر انتزاعی ایران؛ با تکیه بر عَلَم های عاشورایی [دوره 1، شماره 2] |
 |
باغ، باغ ایرانی، پوپ، هنر ایران، معماری
باغ ایرانی از منظر پوپ (شرح و تحلیلی بر مقاله «باغها» در مجموعه «سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز») [دوره 1، شماره 2] |
 |
باور
وجوه حکمی مانویت و تأثیر آن بر هنر مانوی [دوره 4، شماره 14] |
 |
برگسون
رهیافتی به هنر حیاتمند از منظر زیباییشناسی لطف [دوره 13، شماره 52] |
 |
بقا
بنیانهای تاریخی و مفهومی رویکرد آبی واربورگ به تصویر [دوره 10، شماره 41] |
 |
بکت، آدورنو، تئاترابسورد، معناباختگی، مدرنیته، مدرنیسم، امر ناممکن، اثر هنری، معما، تفسیر، دیالکتیک
معمای تفسیر در آثار ساموئل بکت (براساس رهیافتهای تئودورآدورنو مبنی بر تفسیر اثر هنری) [دوره 2، شماره 6] |
 |
بی خودی، بی خویشی، بی قراری، بی مرادی، مستی
"بی خودی" در شعر مولانا و ارتباط آن با هنر [دوره 1، شماره 1] |
 |
بیان، بازنمایی، زیبایی شناسی، هنرهای زیبا، موسیقی اسلامی ـ ایرانی
هستی شناسیِ «بیان» و «بیانگری» در موسیقی با رویکرد به موسیقی ایرانی ـ اسلامی [دوره 1، شماره 1] |
 |
بینامتینت
تبیین بینامتنی تأثیرپذیری معماری اسلامی از معماری ساسانی در وجوه مفهوم معماری و فناوری ساخت [دوره 12، شماره 47] |
 |
بینش دوگانه
واکاوی نقش آواتار در جهان تخیلی تعاملی بازیهای ویدئویی با استفاده از نظریه بینش دوگانه [دوره 9، شماره 35] |
 |
پاتریس پاویس
پژوهشی در دراماتورژی بازیگر براساس ساختار درونی (نیروی ارگانیک) و ساختار بیرونی (نیروی دینامیک) اجرا در تئاتر پست مدرن [دوره 11، شماره 45] |
 |
پارچههای محرمات
تناظر بازنمایی تصویری و نظم در هنرهای تزیینی از منظر «ارنست گامبریج» (مورد مطالعاتی: طرح پارچه های محرمات) [دوره 5، شماره 21] |
 |
پداگوژی
تبیین دیدگاه هری برودی در خصوص تربیت زیبایی شناسی و ارتباط آن با آموزش از طریق تئاتر پداگوژی [دوره 10، شماره 40] |
 |
پدیدارشناسی ادراک حسی، مرلوپونتی، سزان، هنر مدرن، نقاشی
سزان و مرلوپونتی [دوره 2، شماره 6] |
 |
پرفورمنس
جان کیج و کاتارسیس در پرتو تجربه هنرمندانه [دوره 6، شماره 24] |
 |
پرفورمنس «کشت زار»
مفاهیم فلسفی مرلوپونتی: بستری برای تحلیل هنر تعاملی نگاهی به پرفورمنس «کشت زار» [دوره 5، شماره 19] |
 |
پسامدرنیسم
درسهای فیلسوفِ هنرمند: دوشان، بورن، نیومن و فرانسیس به روایت لیوتار [دوره 2، شماره 7] |
 |
پل ریکور
بازخوانی روایت در نگارههای شاهنامه ابراهیم سلطان (مکتب شیراز تیموری) با استناد به نظریه هرمنوتیک فلسفی پل ریکور [دوره 9، شماره 35] |
 |
پیش از تاریخ
تبارشناسی حرکات آیینی موزون با سماچه (فرایند تاریخی و خاستگاه اجتماعی - اعتقادی) [دوره 8، شماره 32] |
 |
پیوندیت و ناهمسانی
زیباییشناسی کلاژ بینامتنی [دوره 9، شماره 36] |
 |
تاریخ
نقش جغرافیا و تاریخ در معنای معماری جوامع خردهفرهنگ از منظر نشانهشناسی [دوره 12، شماره 46] |
 |
تاریخنگاری نوین
فلسفه تاریخ و تاریخ نگاری هنر از منظر سنّتی و نوین [دوره 3، شماره 10] |
 |
تئاتر
مرگ باوری در آثار ساموئل بکت [دوره 8، شماره 32] |
 |
تئاتر
مزاجشناسی به منزله روش در فرایند آفرینش و مطالعه شخصیت دراماتیک نمونه مورد مطالعه: نمایشنامه ملکه زیبایی لینین [دوره 10، شماره 40] |
 |
تئوری فیلم، بازی های زبانی، روایت کلان، خرده روایت، بحران اعتبار
بحران اعتبار در تئوری فیلم معاصر و راه های پیش رو (1970-2012) [دوره 1، شماره 4] |
 |
تبریزدوم
تحلیل جامعهشناختی بزمنگاری شاهانه در مکتب تبریز دوم براساس رویکرد بازتاب (مطالعه موردی: نگاره جشن سده و ضیافت عیدفطر) [دوره 10، شماره 40] |
 |
تجربه زیباییشناسانه
طبیعت در قاب هنر: کندوکاوی در ارجشناسی زیباییشناسانه طبیعت بر حسب هنر [دوره 5، شماره 21] |
 |
تجلی
چرایی زیبایی با تأکید بر هستیشناسی صدرایی [دوره 5، شماره 20] |
 |
تخییل
نسبت میان لذت و زیبایی در آرای خواجه نصیرالدین طوسی [دوره 10، شماره 38] |
 |
تراژدی.
واکاوی تأثیر بوطیقای ارسطو در آثار نقاشی دورهٔ باروک [دوره 13، شماره 51] |
 |
ترامتنیت
بررسی ترامتنی شرح صحنه در نمایشنامههای تکپردهای تنسی ویلیامز [دوره 10، شماره 38] |
 |
تشکیک
بررسی مبانی حکمی رمز و نماد در اندیشه ملاصدرا [دوره 5، شماره 18] |
 |
تصویر
مطالعۀ استحالۀ آیکونوگرافیکِ الگوهای تصویری نگارههای مریخ- بهرام در دوره اسلامی [دوره 9، شماره 34] |
 |
تصویری در برگیرنده
جغرافیای آمیختگی کالبدهای انسانی مثله شده و فضاهای قطعه قطعه در شهر سینماتیک [دوره 3، شماره 13] |
 |
تعویق معنا
مقایسۀ نشانهشناختی «دگردیسی بصری» در چهار کتاب تصویری کودک: با رویکرد واسازی [دوره 12، شماره 47] |
 |
تفسیر اثر هنری
کاربرد گونه شناسی در تفسیر هنر مسیحی قرون وسطا [دوره 2، شماره 7] |
 |
تفسیر اثر هنری، تمامیت پنداری، جزمیّت، پیش فرض، موسیقی کیهانی، وحدت وجود
تمامیت پنداری و جزمیت یا پیش فرض و پیش داوری؟ بررسی زمینه های فکری مفسر در تفسیر اثر هنری [دوره 2، شماره 5] |
 |
تفسیر در ایران باستان، زندنویسی، اوستا، شمایلپرستی در دین زردشتی، زروان
مبانی تفسیری در حکمت ایران باستان و تأثیر آن بر تفسیر آثار هنری [دوره 2، شماره 6] |
 |
تفکر جهانی
فلسفه، هنر و نقد: گفتگویی کوتاه با «دیگری» [دوره 4، شماره 17] |
 |
تقلید
تراژدی در رساله «جمهوری» افلاطون [دوره 2، شماره 9] |
 |
تکرار
مرکزگرایی، تقارن و تکرار در هنرهای سنتی ایران [دوره 3، شماره 10] |
 |
تکنولوژی
رویکرد رتوریک زیبایی شناختی به ساخت بندی ارتباط تصاویر و ابداعات بصری به سیاست جهانی [دوره 9، شماره 37] |
 |
تلخیص
اقتباس و کوتهنگاشت از متون ادبی در نگارگری؛ مطالعهٔ موردی: تحلیل سه روایت و نگارهٔ منتخب از خمسهٔ نظامی شاه طهماسبی [دوره 11، شماره 42] |
 |
تماشابازیگر
تبیین وجوه زیباشناسانه و تربیتی تئاتر شورایی با تکیه بر اندیشههای جان دیویی [دوره 10، شماره 40] |
 |
جامعهپذیری
خوانش روسویی از کلّیت سوبژکتیو و رأی کلّی در دقیقه دوم نقد قوۀ حکم کانت [دوره 2، شماره 8] |
 |
جاودانگی
خوانش تک اُسطورهای تصاویر اسکندر [دوره 5، شماره 21] |
 |
جایگاه اجتماعی هنرمند
مطالعه تطبیقی در باب معرفتشناسی هنر در ایران و اروپا با تأکید بر جایگاه اجتماعی هنرمند [دوره 11، شماره 45] |
 |
جرمی گیلبرت رُلف، سبک سری و جدّیت، والای پسامدرن، هنر آبستره، حیث تصویری غیاب
بازگشت ونوس و آدونیس از تبعید: جرمی گیلبرت رُلف و بازخوانیِ معاصرِ زیبا و والا [دوره 2، شماره 5] |
 |
جنبش زنان
نقاشان زن و بازنمایی جنسیت در هنر ایران مدرن [دوره 6، شماره 25] |
 |
حاد، واقعیت، وانمایی، وانموده، فروپاشی، مبادله نمادین، هنر معاصر
وانمایی: تاریخچه و مفهوم - نگاهی به الزامات وانمایی برای جامعه و هنر معاصر از منظر ژان بودریار [دوره 1، شماره 2] |
 |
حالت مشارکتی و حالت
پدیدارشناسی حضور اجراگر در شبیهخوانی [دوره 5، شماره 20] |
 |
حرف اضافه
بیان هنری در ساخت غزل سعدی [دوره 8، شماره 31] |
 |
حرکت
بررسی نمودهای پویانمایانه در پارهای از شخصیتهای نگارههای سلطانمحمد نقاش [دوره 11، شماره 42] |
 |
خروس، فرهنگ، آیین، نماد، سبک
خروس و نقش آن در هفت اثر نقاشی [دوره 1، شماره 2] |
 |
خوانش
نقش وجوه خوانش، بهویژه برونداد صوتی در حفاظت و مرمت سازهای موسیقی [دوره 13، شماره 50] |
 |
خودکاوی
بررسی دلایل گرایش هنرمندان تجسمی به خودنگاری [دوره 2، شماره 8] |
 |
خیر
ادراک حسّی زیبایی از دیدگاه ملاصدرا و تبیین آن به عنوان معقول ثانی فلسفی [دوره 4، شماره 15] |
 |
دادائیسم
خوانشی بر دادائیسم و سورئالیسم در پرتو نقد هایدگر از تکنولوژی [دوره 6، شماره 25] |
 |
دانش آموز
تأثیر محیط کاری اداری به عنوان یک روش هنری بر یادگیری دانش آموزان [دوره 4، شماره 17] |
 |
دانشجویان هنر
پژوهشی پیرامون خاستگاه طبقاتی مخاطبان نقاشی نوگرا بین سالهای ۱۳۵۰-۱۳۲۰ ه.ش. در ایران [دوره 10، شماره 39] |
 |
داوری زیباشناختی
تبیین داوری زیباشناختی از منظر فارابی با بهره گیری از ایدئال زیبایی کانت [دوره 3، شماره 10] |
 |
داهیه
معانی نمادین نقش مایه بته جقه [دوره 4، شماره 15] |
 |
درخت
مطالعهٔ ارتباط «اساطیر ترکی-مغولی» با نقشِ «درختِ» نگارههای شاهنامهٔ دموت و جامعالتواریخ (با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی) [دوره 9، شماره 35] |
 |
دگردیسی
بررسی ویژگی های «بدن گروتسک» در چهار نقاش معاصر ایران [دوره 8، شماره 33] |
 |
دلالتضمنی
تحلیل نگارههای قتل و سوگواری در شاهنامهٔ ایلخانی با تکیه بر نشانهشناسی رولان بارت [دوره 13، شماره 52] |
 |
دوره تیموری
روایت شرقی معراج نامه میرحیدر [دوره 5، شماره 21] |
 |
دیرند
تحلیل مفهوم زمان در پرفورمنس آرت بر اساس نظریات ژیل دلوز [دوره 8، شماره 31] |
 |
دیگری
نسبت «خود» و «دیگری» در عصر تجدد، در نمایشنامه «جعفر خان از فرنگ برگشته» نوشته «حسن مقدم» [دوره 6، شماره 22] |
 |
دیوان امیر علیشیر نوایی،نسخه شناسی، کتابخانه ملی فرانسه، نگارگری، مکتب هرات
بررسی تحلیلی دو نگاره از دیوان امیر علیشیر نوایی منتسب به شیخ زاده (در کتابخانه ملی پاریس) [دوره 1، شماره 1] |
 |
دیونوسوس
تحول تاریخی مضمون روایی «تَرک کردن آریادنه» در نقاشی اروپایی [دوره 11، شماره 42] |
 |
دیونیسیوس مجعول، زیبایی، اسمای الاهی، نماد، نور
مبانی متافیزیکی زیبایی در آثار دیونیسیوس مجعول و تأثیر آن بر زیبایی شناسی مسیحی [دوره 1، شماره 1] |
 |
دیوید کلب
مطالعهٔ وجوه مختلف یادگیری در هنر نقالی دورهٔ قاجار بر اساس مدل دیوید کُلب [دوره 13، شماره 51] |
 |
دفاع از هنر
مشروعیت بخشی به هنر در دیباچههای مرقّع تیموری و صفوی [دوره 11، شماره 43] |
 |
رابرت ویلسون
پدیدارشناسی مکان و فضا در صحنه تئاتر با توجه به نظریات نوربرگ شولتز (مطالعه موردی کارگردانی نمایش اینشتین در ساحل رابرت ویلسون) [دوره 9، شماره 37] |
 |
رسانگی برون زا و رسانگی درونزا
بدن (نا-)نمایی در بازنمایی بدن: بدن ایدئولوژیک در نقاشیهای حوزه هنری (۱۳۷۰-۱۳۵۸) [دوره 7، شماره 29] |
 |
رضا کمال شهرزاد
پژوهشی در نمایشنامه عباسه خواهر امیر، اثر رضا کمال شهرزاد، براساس نظریه بیش متنیت ژرار ژنت [دوره 12، شماره 46] |
 |
روابط بیناسامانهای
پیجویی روابط بینامتنی و بیناسامانهای در ترانههای سه خشتی و گلیمهای کرمانجی شمال خراسان [دوره 10، شماره 41] |
 |
روایت
محاکات مناظر اروپایی در نقاشی متأخر صفوی [دوره 9، شماره 37] |
 |
روایت
نسبت «آفرینش هنری » نزد کانت و هایدگر با معنای «روایت » در نظر ریکور [دوره 6، شماره 24] |
 |
رویداد
مرگ اندیشی و نسبت آن با هنراندیشی هیدگر [دوره 8، شماره 32] |
 |
رویکرد عملگرایی
بازسازی «رویکرد زیباشناختی» در فلسفۀ آموزش موسیقی [دوره 13، شماره 50] |
 |
زمان واقعی
هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار [دوره 2، شماره 8] |
 |
زمان.
خوانش پل ریکور از میمسیس [دوره 6، شماره 24] |
 |
زمان، حرکت، امر تصویری، آگاهی دوربین، دیرند
پیکاسو، مسئله تصویر و زمان (خوانش دولوزی پیکاسو) [دوره 1، شماره 4] |
 |
زیباشناسی
زیبایی معاصر : رویداد به مثابه امر نو [دوره 5، شماره 19] |
 |
زیبایی
رابطه زیباییشناسی و متافیزیک از نظر فارابی [دوره 4، شماره 14] |
 |
زیبایی ایدئال/ واقعی
نظام تناسبات بدن نزد آلبرتی: حد وسط امر طبیعی و امر متعال [دوره 9، شماره 35] |
 |
زیبایی شناسی، بیان هنری، بازنمایی، فلسفه هنر، نقد هنری
مرز میان نقد هنری و فلسفه هنر در اندیشه آرتور دانتو [دوره 1، شماره 4] |
 |
زیباییشناسی
پرسش از معرفت هنری در اسلام [دوره 5، شماره 20] |
 |
زیباییشناسی منفی
زیباییشناسی با تمرکز بر مفهوم اخلاق از منظر یوریکو سایتو [دوره 11، شماره 43] |
 |
زیگفرید کراکاور، ساختار، سینما، نظریۀ سیستم ها، نظریۀ فیلم
خوانشی انتقادی از نظریۀ فیلم زیگفرید کراکاور [دوره 2، شماره 5] |
 |
ژولیا کریستوا
لباس به مثابۀ بدن، ابزاری در نقد خشونت: تحلیل آثار دوریس سالسدو، کریستین بولتانسکی و اَنسلم کیفر، بر مبنای نظریۀ اَبژهگی ژولیا کریستوا [دوره 13، شماره 52] |
 |
ژیل دولوز
نسبت کاشیهای ایرانی قرن شانزدهم با کاشیهای دیجیتال قرن 21 با تکیه بر دیدگاههای صدرایی [دوره 4، شماره 17] |
 |
ساختار روایی در مشقشب
ساختارهای روایی با رویکرد نشانهشناسی: فیلمنامه مشق شب [دوره 10، شماره 39] |
 |
سبک واقعگرایی
گونۀ اجتماعی در مرقع بهرام میرزا با تأکید بر نظریۀ ژرار ژنت [دوره 11، شماره 43] |
 |
سزان
بازتابِ نگرش هیدگر در تحلیل نقاشیهای سزان از وجهۀ نظر مرلوپونتی براساس نظریۀ در-جهان-بودن [دوره 10، شماره 41] |
 |
سلامتی و درمان
تبیین چگونگی تأثیر تصاویر در معماری داخلی بر سلامتی و درمان بر مبنای طب سنتی [دوره 12، شماره 46] |
 |
سم شپرد
بررسی «حضور غایب » و «فضای خارج صحنه » در نمایشنامه «غرب حقیقی » اثر سم شپرد [دوره 4، شماره 17] |
 |
سنت
ارزیابی مؤلفههای جامعهشناختی از منظر تقابل سنت و مدرنیته در آثار سینمایی دهه هفتاد شمسی (با تأکید بر فیلمهای زیر پوست شهر و دو زن) [دوره 10، شماره 39] |
 |
سوژه فوکویی
بررسی مفهوم سوژه و خشونت بر خود: مطالعه موردی دو فیلم «پرتقال کوکی» و «اینک آخرالزمان» [دوره 6، شماره 23] |
 |
سینما
تأملی در هستیشناسی هنر مردم به مثابه هنر پیشرو [دوره 9، شماره 36] |
 |
سینما
تجلی پدیدارهای ترس و ترس آگاهی، در ساحت اثر سینمایی [دوره 2، شماره 9] |
 |
سینما.
مطالعهای بر تأثیرات مبانی هنرهای تجسمی در شکلگیری قالبهای تصویری در سینما [دوره 13، شماره 53] |
 |
شام آخر، لئوناردو داوینچی، سالوادور دالی، سیمون پترسون، رنسانس، سوررئالیسم
مطالعه تطبیقی سه تابلوی «شام آخر » اثر لئوناردو داوینچی، سالوادور دالی و سیمون پترسون از منظر نمادشناسی مذهبی [دوره 2، شماره 5] |
 |
شاهنامه
آیکونولوژی سه نماد در مراسم تعزیه، طاووس، شیر و سرو [دوره 4، شماره 17] |
 |
شعر سهراب سپهری
زیباییشناسی زندگی روزمره [دوره 11، شماره 43] |
 |
شعر غنایی
زیباییشناسی شعر غنایی در زایش تراژدی نیچه [دوره 7، شماره 28] |
 |
شکل برونه
تحلیل ارتباط الگوی قابی به مثابه شکل برونه در تعامل با مادۀ بیان در هنر زندیه [دوره 12، شماره 47] |
 |
شمایل شکنی
هنر ساسانی شمایلنگاری یا شمایلشکنی؟ [دوره 7، شماره 26] |
 |
شمایل شناسی جدید
تثلیت جسم، تصویر و رسانه انسان شناسی تصویر از منظر هانس بلتینگ [دوره 3، شماره 10] |
 |
شمایل، شمایلنگاری، شمایلشناسی، اروین پانوفسکی و تصویر
خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی [دوره 2، شماره 6] |
 |
شناسنامه هنری
«از آن خودسازی هنری» و تعیین جایگاه حقوقی پدیدآورنده [دوره 9، شماره 36] |
 |
شوسترمن
نسبت «تنزیباییشناسی» شوسترمن با «زیباییشناسی» باومگارتن و پیامدهای آن برای زیباییشناسی معاصر [دوره 13، شماره 53] |
 |
شیلر، بازی، اخلاق، زیبایی شناسی
نسبت اخلاق و زیبایی شناسی در اندیشه شیلر [دوره 1، شماره 3] |
 |
صفحهآرایی
تبیین وجوه زیباشناسانه بصری در حاشیه نویسی قرآن های خطی منتخب سده های 10 تا 14 ه.ق [دوره 3، شماره 13] |
 |
صفویه
تقابل «خود» و «دیگری» در دو نگاره از شاهنامۀ شاه تهماسب و شاهنامۀ شاه اسماعیل دوم، تحلیلی بر مبنای الگوی نشانهشناسی فرهنگی [دوره 3، شماره 12] |
 |
صورت
تحلیل مفهومی زیبایی، ناظر بر حقیقت هستی شناختی آن: مبتنی بر آراء ملاصدرا [دوره 6، شماره 23] |
 |
ضریح پوش
بازتعریف خصایص صوری هنر شیعی و جستار آن در چهار نمونه از ضریحپوشهای حرم مطهر رضوی (متعلق به ضریح فولادی شاه سلطان حسین صفوی) [دوره 13، شماره 51] |
 |
طبقهبندی تاریخ هنر
تاریخِ سبک شناسی در تاریخ نگاری هنر مغربزمین [دوره 3، شماره 12] |
 |
طراحی صحنه
بررسی زیبایی شناسانه تأثیرات بصری مینیمالیسم در طراحی صحنه تئاتر معاصر [دوره 3، شماره 13] |
 |
عرفان
تحلیل معنا در قالیچه محرابی موجود در موزه متروپولیتن با روش آیکونولوژی [دوره 9، شماره 37] |
 |
عکاسخانۀ قاجار
خوانش بیشمتنی مجموعهٔ عکس «تصویر خیال» بهمن جلالی، بر اساس نظریهٔ ترامتنیت ژرار ژُنت [دوره 13، شماره 50] |
 |
علامهطباطبایی
بررسی ارزش زیباشناختی علامه طباطبایی(ره) [دوره 8، شماره 30] |
 |
علیرضا اسپهبد
بررسی مفهوم تصمیم ناپذیری از منظر دریدا: خوانشی از آثار نقاشی علیرضا اسپهبد [دوره 2، شماره 9] |
 |
عناصر سبکساز
روششناسی مطالعات سبک در طرح و نقش قالی ایران [دوره 9، شماره 37] |
 |
غایتمندی
مقایسه مفهوم غایتمندی در مقدمه و دقیقه سوم تحلیل امر زیبا در نقد قوه حکم و نتایج ناشی از آن [دوره 4، شماره 14] |
 |
غیاث الدین
تفسیر نقش لیلی و مجنون در آثار غیاث الدین بارویکرد آیکونولوژی
[دوره 6، شماره 22] |
 |
غیر ذاتگرایان
مصنوعیت در نظریه نهادی هنر [دوره 4، شماره 16] |
 |
فتحعلی شاه قاجار
خوانش ترامتنی چهار اثر از هنرمند معاصر آیدین آغداشلو [دوره 7، شماره 29] |
 |
فرانسیس بیکن
مطالعه پردهٔ نقاشی «سه مطالعه برای فیگورها بر مبنای تصلیب» اثر فرانسیس بیکن بر مبنای الگوی تحلیل تکوینی [دوره 10، شماره 38] |
 |
فردوسی، شاهنامه، شعر، نگارگری ایرانی، شاهنامه نگاری
فردوسی در آیینه نگارگری ایرانی [دوره 1، شماره 1] |
 |
فردیت
واکاوی بنمایههای زیباییشناختی سینمای تجربی در فلسفهٔ تجربهگرا [دوره 13، شماره 51] |
 |
فرضیه تبدیل هیوم
بررسی تأثیرات تراژدی در داوری های اخلاقی و شناختی از منظر دیوید هیوم [دوره 6، شماره 24] |
 |
فرم
واکاوی نسبت «اشیاء» و «انسان» در فرم معماری از دیدگاه هستیشناسی ابژهمحور؛ مطالعهٔ موردی: خانههای مکعبی و پردیس ملت [دوره 11، شماره 42] |
 |
فرمالیسم
ماهیت قاب سینمایی در پرتو استعارههای پنجره و چارچوب [دوره 8، شماره 32] |
 |
فریده لاشایی
بازخوانی نقاشیهای فریده لاشایی بر مبنای آرای مرلوپونتی [دوره 12، شماره 46] |
 |
فضای بصری
ملاحظاتی انتقادی دربارۀ زیباشناسی عرفانی، بررسی موردی نگارگری ایرانی [دوره 4، شماره 17] |
 |
فضیلت
نسبت هنر با تعلیم و تربیت اخلاقی از نگاه آیریس مرداک [دوره 3، شماره 13] |
 |
فکرتِ زیبایی
فکرتِ زیبایی با تکیه بر حیثِ التفاتی [دوره 11، شماره 42] |
 |
فلسفه اسلامی، فلسفه هنر، چالش ها، صناعت، هنر
فلسفه اسلامی و چالشی با عنوان فلسفه هنر اسلامی [دوره 1، شماره 3] |
 |
فلسفه فرانسه
بازتاب اندیشه گابریل مارسل در نمایشنامههای او [دوره 4، شماره 14] |
 |
فلوطین (افلوطین، فلوطینوس یا پلوتینوس)، فرم، محتوا، انتزاع، زیبایی، هنر
فرم و محتوا در دنیای فلوطین: با توجه به هنر و اثر هنری [دوره 1، شماره 4] |
 |
فن شعر، ارسطو، ابن سینا، محاکات، شعر
تاملی در باب فن شعر ابن سینا [دوره 1، شماره 4] |
 |
فوکو
تبارشناسی زیورآلات امپراتوران مغول در هند به روایت شمایلهای سلطنتی (مطالعۀ موردی: نقاشی «سلاطین مغول از بابر تا اورنگ زیب به همراه جدشان تیمور») [دوره 13، شماره 52] |
 |
فوکو
امکان سنجیِ «خودآئینیِ» زیباشناختی در شرایطِ چیرگی منطق «ابزارگرایی» (در ارزیابی انتقادی وبر، لیوتار و فوکو از فرهنگ مدرن) [دوره 3، شماره 13] |
 |
فهم
زیباییشناسی تفاوت، میمسیس و گذار از هست متعیَن؛ دقیقهای در اندیشگان تئودور آدورنو [دوره 5، شماره 18] |
 |
فیلم شیرین
مراتب واسازی زبان و بیان در سینمای کیارستمی؛ مطالعه موردی: فیلم شیرین [دوره 11، شماره 44] |
 |
قاجار
خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری [دوره 7، شماره 27] |
 |
قاجاریه
مطالعهٔ تطبیقی قالی ایرانی در سفرنامهٔ سیاحان خارجی دوران صفوی و قاجار با رویکرد شرقشناسی [دوره 10، شماره 38] |
 |
قالی
تحلیل عناصر روایی قالیچهٔ داستان حضرت موسی(ع) براساس نظریهٔ تکاسطورهٔ جوزف کمبل [دوره 11، شماره 42] |
 |
قدرت
مطالعه گسست در پیکرنگاری درباری عصر قاجار براساس نظریه قدرت میشل فوکو [دوره 11، شماره 44] |
 |
قدرت انضباطی
بررسی سینمای هتروتوپیایی با رویکردی به مفهوم گفتمان قدرت فوکو [دوره 2، شماره 8] |
 |
قوانین
نسبت میان موسیقی و تربیت در نظام فلسفی افلاطون [دوره 3، شماره 10] |
 |
کارکردهای خودبازتابی
سینما و مخاطب بهمثابهٔ دیگری و نظم گفتمانی فرافیلم وقتی همه خوابیم بهرام بیضایی [دوره 11، شماره 42] |
 |
کارکردهای زبان
بررسی کارکردهای گوناگون عکس های مستند اجتماعی بر اساس کارکردهای زبان (نظریه ارتباطی یاکوبسن) [دوره 5، شماره 18] |
 |
کالای مطلق
وجه کالایی خودآیینی اثر هنری در زیباشناسی آدورنو [دوره 6، شماره 24] |
 |
کانستراکتیویسم
تاثیر اکسپرسیونیسم آلمان بر بازیگری در سینمای آیزنشتاین [دوره 3، شماره 12] |
 |
کانونیشدگی
مقایسه زاویه دید براساس نظریه کانونیشدگی ژرار ژنت در نمایشنامه آژاکس و رمان خشم و هیاهو [دوره 10، شماره 41] |
 |
کپی
رویکرد «از آنِ خودسازی هنری» در منتخبی از نمونههای تصویری قالی دستباف ایران [دوره 13، شماره 50] |
 |
کتاب مقدس
شمایلنگاری مسیحی و تفسیر کتاب مقدس [دوره 4، شماره 17] |
 |
کرونوتوپ
مکانِ خاطره: خوانشی باختینی از فیلم کلاغِ بهرام بیضایی [دوره 7، شماره 29] |
 |
کریستیان نور برگ ـ شولتز
پدیدارشناسی مکان در عکاسی مکاننگاری نوین [دوره 9، شماره 34] |
 |
کمالالدین بهزاد
تحلیل نگاره «یوسف و زلیخا» اثر کمالالدین بهزاد بر اساس نظریه ترامتنیت ژرار [دوره 8، شماره 32] |
 |
کیارستمی
واکاوی نسبت میان «گفتن» و «دیگری» در سینمای کیارستمی از منظر آرای امانوئل لویناس [دوره 7، شماره 26] |
 |
کیفیات زیباشناختی
نقد و بررسی عینیت زیبایی شناختی از منظر فرانک سیبلی [دوره 4، شماره 14] |
 |
کیفیت معماری
تبیین معیارهای مؤثر پدیدارشناسی هرمنوتیکی مکان در فرایند طراحی معماری [دوره 12، شماره 48] |
 |
گاستون باشلار
پیکربندی عناصر چهارگانه در پیهسوزهای فلزی دورهٔ سلجوقی با رویکرد نقد تخیلی گاستون باشلار [دوره 13، شماره 53] |
 |
گرافیتی
خوانشی از هنر مدافع حیوانات از منظر اخلاق و اقتصاد سیاسی [دوره 11، شماره 44] |
 |
گیلگمش
تبیینِ سطح اندیشۀ انسانی در تمدن های موازی بر مبنای ساختار فرمی و تخیلِ تصویری شکل یافته در روایات اساطیری [دوره 8، شماره 31] |
 |
لایبنیتس
بررسی زمینه معرفی «زیبایی شناسی» در تأملات درباره شعر الکساندر گوتلیب باومگارتن [دوره 8، شماره 33] |
 |
لیندا ناکلین، نقد فمنیستی تاریخ هنر، هنرمندان زن، تبعیض نهادی و آموزشی، سبک هنری متمایز زنانه
لیندا ناکلین و نقد مفهوم سبک هنری متمایز زنانه [دوره 2، شماره 6] |
 |
ماهیت هنر اسلامی، اندیشه اسلامی، سنت گرایان، سنت، تجلی
نسبت هنر اسلامی و اندیشه اسلامی از منظر سنت گرایان [دوره 1، شماره 3] |
 |
متن
بازخوانی مسئله مؤلف از طریق فضای مجازی [دوره 4، شماره 15] |
 |
متون تاریخی دورهٔ صفوی
نقد هنر در متون تاریخی تیموریان و صفویان [دوره 12، شماره 48] |
 |
مثنوی معنوی
نقش و فراتر از نقش، درآمدی بر جمال شناسی صناعت نقاشی در مثنوی معنوی [دوره 2، شماره 9] |
 |
مجسمه
هردر و بازارزیابیِ مجسمه همچون هنرِ لمسی [دوره 9، شماره 34] |
 |
مجله هنر و مردم
چگونگی بازتعریف کمال الملک در مجله هنر و مردم دهه ۴۰ و ۵۰ و نسبت آن با جریان مدرنیزاسیون [دوره 11، شماره 45] |
 |
محاکات
چیستی و چگونگی شعر از نگره فارابی با تأکید بر دو رساله شعری وی: مقاله فی قوانین صناعه الشعراء و کتاب الشّعر [دوره 5، شماره 20] |
 |
محتمل و نامتحمل
عینیت در تفسیر آثار هنری با تکیه بر آرای نوئل کرول [دوره 3، شماره 13] |
 |
محتوای فلسفی
اهمیت و جایگاه فرم و سبک نوشتار در فلسفه ورزی [دوره 8، شماره 30] |
 |
محراب
حکمت و هنر مقدس مَنْدَلَه؛ تحلیل نقشه واستو پوروشَه مَنْدَلَه و تأثیر و ارتباط آن در ساختار معماری آتشکدهها [دوره 11، شماره 44] |
 |
محمدرضا اصلانی.
بازیابی امر نو در تصویر سینماتوگرافیک دلوز با نگاهی به سینمای محمدرضا اصلانی [دوره 13، شماره 53] |
 |
مخاطب
تبیین هنر واقعیت افزوده و نسبت آن با جهان واقعی [دوره 5، شماره 20] |
 |
مدرنیته
بازخوانی نظریه میشل فوکو درباره مرگ و کارکرد مؤلّف و نسبت آن با سرقت ادبی [دوره 6، شماره 23] |
 |
مراتب کیمیایی
مراتب نمادهای کیمیاگری در تناظر با عرفان و هنر اسلامی [دوره 10، شماره 40] |
 |
مرتضی ممیز
خوانش بینانشانهای تصویرسازیهای گیلگمش با تأکید بر مطالعه تک اسطوره - ترا متن [دوره 3، شماره 12] |
 |
مرلوـپونتی
خوانش فرایند ادراک در شبیه خوانی؛ با تکیه بر نظریه پدیدارشناسانه مرلو-پونتی [دوره 7، شماره 27] |
 |
مستند طبیعت
تأثیر فلسفۀ زیبایی طبیعی بر اخلاق محیطی با تأکید بر ارزش آموزشی فیلم مستند طبیعت [دوره 11، شماره 45] |
 |
مسجد کبود
حرکت تکاملی نفس آدمی در فضای مسجد بر مبنای آرای ملاصدرا (نمونه موردی: مسجد کبود تبریز)
[دوره 6، شماره 22] |
 |
مسجد وزیرخان، سبک خراسانی، معماری اسلامی، لاهور، هنر شبه قاره
بـررسـی تــأثیـر سبک معماری و مناسبات فرهنگی ـ هنری ایرانی در ساخت بقعه خراسان لاهور [دوره 1، شماره 1] |
 |
مشاهده و تجربه
تحلیل رویکرد پیشانقدی کانت به امر زیبا و امر والا [دوره 7، شماره 26] |
 |
مصرف
دیدمان و بحران دیداری: خوانشی انتقادی از زندگی روزمره [دوره 4، شماره 15] |
 |
مطالعات پسااستعماری
رویکرد میان فرهنگی در نقد هنر [دوره 3، شماره 10] |
 |
مطالعات تطبیقی
تحلیل رابطه انگارههای زیباییشناسی و سبکهای معماری بعد از مدرن؛ (مطالعه تطبیقی آثار معماران برجسته مدرن و پست مدرن) [دوره 10، شماره 40] |
 |
مطالعات تطبیقی هنر، تاریخ هنر، مکاتب و سبکهای هنری، تاریخ تطبیقی هنر
بررسی و تحلیل روابط دوجانبه مطالعات تطبیقی هنر و تاریخ هنر [دوره 2، شماره 6] |
 |
معرفتشناسی تکاملی
نقد آرای استیون دیویس درباره ربط و نسبت هنر، زیبایی شناسی و تکامل با تکیه بر کتاب گونه هنرور [دوره 7، شماره 27] |
 |
معماری
معماری اوریگامی ژاپن و میزان تطبیقپذیری آن با معیارهای زیباییشناسی از منظر جمعی از نظریهپردازان و اندیشمندان غربی [دوره 10، شماره 38] |
 |
معماری
روایتِ معماری؛ مطالعه تطبیقی روایت در معماری و داستان [دوره 7، شماره 28] |
 |
معماری اسلامی، افقی گرایی، جهان بینی توحیدی، تفکر افقی، وحدت وجود
بازشناسی اصل افقی گرایی در معماری اسلامی [دوره 1، شماره 2] |
 |
معماری سنتی، حیاط مرکزی، فاصله گذاری، متن گرایی
فصل و وصل در معماری سنتی ایران [دوره 1، شماره 3] |
 |
معماری کیچ
بررسی «کیچ » از منظر زیباییشناسی و تأثیر این پدیده بر حس تعلق به مکان با معرفی نمونه موردی در معماری معاصر ایران (هتل بزرگ داریوش) [دوره 5، شماره 20] |
 |
معماری معاصر، اخلاق، بصریت
بصریت اخلاقی در معماری معاصر: زیر سؤال رفتن یک سنت [دوره 1، شماره 3] |
 |
معماری مقدس
معماری مقدس، تجسم اصل تناظر میان عالم و آدمی [دوره 2، شماره 8] |
 |
معنا
تبیین نقش هندسه و خیال در خلق اثر معماری [دوره 9، شماره 36] |
 |
مفاهیم مطالعات هنر اسلامی
تأملی در باب تقسیمبندیهای مفهومی «تمدن اسلامی و هنر اسلامی» [دوره 4، شماره 17] |
 |
مفهوم کمال
نظریه امر والای مندلسزون: مواجهه با برک و بنیان گذاری امر والای آلمانی [دوره 8، شماره 30] |
 |
مکان
بررسی زمان و مکان در نگاره های شاهنامه بایسنقری، با رویکرد پدیدارشناسانه [دوره 7، شماره 26] |
 |
مکان
بنیاد مابعدالطبیعی پیدایش فن پرسپکتیو خطی در نقاشی رنسانس [دوره 5، شماره 21] |
 |
مکان
پدیدارشناسی بدن و مکان از منظر مرلوپونتی (با مطالعه موردی رمان صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز) [دوره 8، شماره 31] |
 |
مکانمندی
ادراک سوبژکتیو و بدنمند قاب سینماتوگرافیک از منظری کانتی [دوره 7، شماره 28] |
 |
مکتب کنش متقابل نمادین
تحلیلی بر مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی نظریه برخاسته از زمینه [دوره 6، شماره 25] |
 |
منطق گفتگویی
تحلیل نقاشیهای پیتر بروگل بر اساس اندیشه میخاییل باختین [دوره 4، شماره 14] |
 |
موتیف
«آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک» [دوره 6، شماره 22] |
 |
موریس مرلو-پونتی
بدن و حواس در رسانه های نوین هنری نگاهی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلو - پونتی [دوره 2، شماره 9] |
 |
موسیقی
تاملی بر جایگاه نقاشی در حکمت سینوی [دوره 7، شماره 28] |
 |
موسیقی مردمپسند
برشماری و واکاوی عوامل احتمالی مؤثر در همهگیری و ماندگاری سرود ای ایران [دوره 13، شماره 51] |
 |
موقعیت
نسبت متن و دیگری در اندیشه باختین [دوره 3، شماره 13] |
 |
میدان قدرت
پروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو [دوره 5، شماره 19] |
 |
میرچا الیاده
مقایسه آرای فریتهوف شووان و میرچا الیاده در باب هنر مقدس [دوره 6، شماره 25] |
 |
میشل فوکو
تحلیل زمینهمند نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران (دهه ۱۳۴۰ شمسی) از منظر گفتمانشناسی میشل فوکو [دوره 6، شماره 25] |
 |
میل
«سوژه شکاف خوردۀ لکانی» و بازتاب آن در نقاشیهای پرتره مارلن دوما [دوره 12، شماره 46] |
 |
مُدل حلزونی
واکاوی تحقّقپذیریِ مفهومِ فلسفیِ «امتداد» در موسیقی، با تأویل از تعبیر ابن سینا در باب امتداد [دوره 10، شماره 40] |
 |
ناپوشیدگی، هنر بزرگ، هستی، رویداد از آن خود کننده، هنر یونان، جهان و زمین، پیشازیبایی شناسی، تخنه
هایدگر و هنر بزرگ یونان باستان [دوره 1، شماره 3] |
 |
ناحیه تعاملی
باز شناخت هستمندی همزیستی درون و بیرون معماری مساجد ایران (با تأکید بر روش فازی) [دوره 5، شماره 21] |
 |
ناصرالدین شاه
همسنجی دو پرده سلام نوروزی از عصر فتحعلی شاهی و ناصری با نظر به اصول همترازنمایی و برجستهسازی گشتالت [دوره 10، شماره 39] |
 |
ناهمخوانی
ناهمخوانی اندیشه های آلن بدیو پیرامون حقیقت هنری [دوره 5، شماره 21] |
 |
نسبیباوری
دیوهای واقعی هگل یا دیوهای خیالی گامبریچ؟ (شرح و بررسی نقدهای گامبریچ بر استتیک و تاریخ هنر هگلی) [دوره 5، شماره 19] |
 |
نشانه ـ معناشناسی گفتمانی
از کنشگری تا ناکنشگری: تحلیل نشانه معناشناختی فرایند فروپاشی سوژه در آثار نقاشی واقعگرای ایران معاصر در دو دههٔ اخیر [دوره 11، شماره 45] |
 |
نشانهشناسی
شناسایی وجه شمایلی رستم در نگارههای رزم رستم و سهراب [دوره 8، شماره 33] |
 |
نشانههایِ تصویری
پژوهشی دربارۀ مسئله «بازنمایی» در هنر پاپ [دوره 2، شماره 8] |
 |
نظریه بینامتنیت
رویکرد انتقادی درباب خوانش میان متنی هنر در ایرانِ معاصر [دوره 9، شماره 34] |
 |
نظریه ذوق کانت
نسبت میان سوبژکتیویته و بیناسوبژکتیویته در نظریه ذوق کانت [دوره 4، شماره 16] |
 |
نظریه نهادی
تبیین مفهوم ذوق از دیدگاه هیوم در افق نظریۀ نهادی هنر [دوره 12، شماره 47] |
 |
نقاشی
ژانر در نقاشی (امر هنری) اواخر قاجار و اوایل پهلوی و رابطه آن با گفتمان ناسیونالیسم (امر سیاسی)، تحلیلی مبتنی بر مفاهیم «میانجی» و «کلیت» در روش شناسی لوکاچ [دوره 7، شماره 28] |
 |
نقاشی انقلاب اسلامی
مطالعه مؤلفههای هویتی هنر مطلوب انقلاب اسلامی با تمرکز بر بیانیه امام خمینی(ره) در سال 1367 خطاب به هنرمندان (بررسی نقاشیهای منتخب از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷) [دوره 11، شماره 45] |
 |
نقاشی ایرانی
نقاشی و جامعه: شکلگیری نقاشی ایران در قرن هشتم هجری [دوره 7، شماره 29] |
 |
نقاشی کوبیسم
حاکمیت سوژه در نظام پرسپکتیوی رنسانس و واکنش تقابلی نقاشی کوبیسم به آن [دوره 6، شماره 23] |
 |
نقاشی معاصر ایران
کلمه در قاب تصویر: تحلیل معناشناختی نقش نوشتار در نقاشی معاصر ایران (دهههای ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ خورشیدی) [دوره 12، شماره 49] |
 |
نقاشی معاصر ایران
تحلیل انتقادی جنبش سقاخانه براساس مفهوم صنعت فرهنگ در اندیشۀ آدورنو [دوره 12، شماره 47] |
 |
نقد
تأملی در مفهوم قدر، نظریه بنیادی هنر، معماری و زیبایی در تمدن اسلامی [دوره 2، شماره 8] |
 |
نقد معماری معاصر
برج-دروازه: گونه نوین فرمِ پیرو کارکرد یا دال تهی [دوره 5، شماره 18] |
 |
نقد هنر
ضد نیتگراییِ مونرو بیردزلی در تحلیل عکس هایی منتخب از آندریاس گورسکی [دوره 8، شماره 31] |
 |
نقد هنری
ارزشیابی آثار هنری در فلسفه تحلیلی هنر [دوره 7، شماره 27] |
 |
نقد هنری
گفتگومندی در نقد هنری معاصر [دوره 7، شماره 26] |
 |
نقش رسانهای
تقابل روابط محورهای همنشینی و جانشینی و دگرگونی آن در نسبت با نقش رسانهای شاهنامهنگاری مکتب نگارگری شیراز [دوره 8، شماره 33] |
 |
نگارگری
مطالعه پیکرنگاری پیامبر(ص) در نگارههای دوره ایلخانی با اتکاء به آیکونوگرافی پانوفسکی [دوره 9، شماره 35] |
 |
نگارگری
تحلیل الگوی کنشگر گرماس در نگارهها و داستان شیخ صنعان [دوره 10، شماره 41] |
 |
نگارگری ایرانی
نظریه شرقشناسی پنهان و کاربست مفهوم عالم مثال در تفسیر نگارگری ایرانی [دوره 7، شماره 27] |
 |
نگارگری، غزل، صائب تبریزی، مکتب اصفهان
رابطه بینامتنی حکمت شاعرانه صائب و نگارگری مکتب اصفهان [دوره 1، شماره 3] |
 |
نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی
بازجست معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی [دوره 8، شماره 32] |
 |
نگاره میخک گلدان
استقلال عمل و پایبندی به سنت نقاشی ایرانی در نگارهٔ میخک گلدان شفیع عباسی [دوره 13، شماره 51] |
 |
نگارههای تکبرگی
تبیین روند پیدایش و عمومیتیافتنِ نقاشی به منزلهٔ یک رسانهٔ هنری مستقل در جامعهٔ ایران [دوره 13، شماره 52] |
 |
نگرش اسلامی
رویکردی اسلامی به طراحی مدل ساختارمند نظام آموزش معماری [دوره 2، شماره 7] |
 |
نمادشناسی
تفسیر شمایل نگارانه صحنه های شکار در ظروف فلزی ساسانی [دوره 3، شماره 12] |
 |
نمایشگاههای هنری
گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارِگل»، تهران) [دوره 5، شماره 19] |
 |
نمایشگاه جهانی 1873 وین
رستهبندی شدن «صنایعدستی ایران» در تضارب گفتمانهای «غربگرایی» و «شرقشناسی» در دوره قاجار [دوره 11، شماره 44] |
 |
نیما یوشیج
بررسی رابطهٔ گفتمان ملیگرایی و انجمن هنری «خروس جنگی» و گالری آپادانا؛ مطالعهٔ موردی «نماد خروس» [دوره 13، شماره 50] |
 |
واسازی
مرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران [دوره 7، شماره 26] |
 |
واقعیت
دیالکتیک «حقیقت » و «مجاز » در خوانشی لکانی از نقاشیهای عکس-بنیادِ گرهارد ریشتر [دوره 9، شماره 36] |
 |
واقعنگاری آرمانی
تبیین نظریه واقع نگاری آرمانی در نگارگری قاجاری و نسبت پیکرنگاری درباری با آن [دوره 4، شماره 16] |
 |
واکنش عاطفی ـ شناختاری
رهیافت «اخلاقستیزی» در نقد اخلاقی هنر گزارش و ارزیابی آراء متیو کیئرن [دوره 7، شماره 28] |
 |
والتر بنیامین
بررسی امکان مداخلۀ «دموکراتیک» در رویکردهای مشارکتی هنر معاصر با نگاه به نمونه هایی از اکتیویسم هنری [دوره 5، شماره 18] |
 |
وانمایی
تحلیل هنر تعاملی براساس نظریه فراواقعیت بودریار؛ مطالعه موردی: چیدمان تعاملی دیجیتال [دوره 11، شماره 44] |
 |
وجود
مقایسه تطبیقی فضای «جلوت» نگارگری ایرانی با فضای «خلوت» نقاشی شرقدور [دوره 8، شماره 31] |
 |
وحدت و یکپارچگی صوری
واکاوی اصل وحدت و یکپارچگی صوَری در کتیبهٔ توحیدی گریوار بقعهٔ دوازده امام یزد [دوره 12، شماره 47] |
 |
وراجی
تأملی هستیشناختی در باب تبدیل دوستی به دشمنی در فیلم بنشیهای اینیشیرینِ مکدونا با ابتناء بر هستی و زمان هایدگر [دوره 12، شماره 48] |
 |
وضعوحالهای اخلاقی/غیراخلاقی
جستاری در دفاع از امکانِ نقدِ اخلاقیِ هنر [دوره 5، شماره 19] |
 |
ویتگنشتاین
نسبت ویژگی های فرمی و سبکی نگارش ویتگنشتاین و فلسفه ورزی وی [دوره 9، شماره 34] |
 |
ویکتور برگن، پایان نظریهپردازی هنر، کانسپچوالآرت، نقد، استتیک
ویکتور برگن پایان نظریهپردازی هنر [دوره 2، شماره 5] |
 |
هاله
تغییرات در تجربه و کارکرد اثر هنری در دوران تکنولوژی ازدیدگاه والتر بنیامین [دوره 2، شماره 7] |
 |
هایدگر
بررسی نسبت امر والای پست مدرن در اندیشه لیوتار با مفهوم رخداد در آراء هایدگر [دوره 4، شماره 15] |
 |
هایدگر، پدیدارشناسی، اثر هنری، وجود، حقیقت، آشکارگی
هایدگر و پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر [دوره 1، شماره 3] |
 |
هفتاورنگ ابراهیممیرزا
تبیین روابط اسطوره و هنر بر مبنای تخیل زیباییشناسانه در برونداد نهایی مولفههای آگاهی اسطورهای [دوره 12، شماره 49] |
 |
هفتخان رستم.
تحلیل نگارههای هفت خان رستم در شاهنامهی طهماسبی بر مبنای الگوی نشانهشناسی فرهنگی [دوره 12، شماره 49] |
 |
هگل
بیان امر الهی از طریق هنر پیکرسازی در دین هنری یونانی (بر اساس پدیدارشناسی روح و درس گفتارهایِ زیباشناسی هگل) [دوره 10، شماره 38] |
 |
همسانی، همگونی، بازنمایی
فوکو با چشمان مگریت [دوره 1، شماره 3] |
 |
همسانسازی
بررسی ابعاد فرهنگیِ تأثیرات جهانی شدن بر قالی دستباف ایرانی در دورهٔ قاجار [دوره 11، شماره 43] |
 |
هند
تحلیل زیورآلات معاصر هند با رویکرد گفتگومندی میخائیل باختین (مطالعه موردی: زیورآلات سال ۲۰۲۰م) [دوره 11، شماره 43] |
 |
هنر
آیا صنایعدستی هنر است؟ جستجوی جایگاه صنایعدستی در بین هنرها براساس زیباییشناسی کانت [دوره 6، شماره 22] |
 |
هنر
هنر و صنعت به منزله دو قلمرو برای نحوه وجود دازاین [دوره 9، شماره 37] |
 |
هنر آزاد، هماهنگی، موسیقی کیهانی، موسیقی بشری، موسیقی ابزاری
هنر آزاد و موسیقی کیهانی تأملی در آرای زیبایی شناسانه بوئتیوس [دوره 1، شماره 2] |
 |
هنر آوانگارد
رویارویی زیباشناختی لیوتار با مدرنیتۀ سیاسی [دوره 6، شماره 23] |
 |
هنر اسلامی
بررسی سیر آرای جمال شناختی در چهار رساله حکمت عملی اسلامی [دوره 6، شماره 24] |
 |
هنر اسلامی
واکاوی معنا و مفهوم «اسلیمی» در هنر اسلامی از منظر حکمت اسلامی [دوره 12، شماره 46] |
 |
هنر پیکرسازی.
تحلیل رابطۀ خدایگان و بندگی برای بیان امر الهی در هنر پیکرسازی بر اساس اندیشۀ هگل [دوره 12، شماره 49] |
 |
هنر چیدمان
زیباییشناسی دریافت در هنر چیدمان تعاملی؛ خوانشی براساس نظریه ولفگانگ آیزر (مطالعه موردی: چیدمان تعاملی استخر شنای لئوناردو ارلیچ) [دوره 10، شماره 39] |
 |
هنر دینی
طرح یک مناقشه؛ بازخوانی وجه هنری فتوّتنامهها از منظر اندیشۀ سنتّگرا [دوره 5، شماره 20] |
 |
هنر ساسانیان، فلزکاری ساسانیان، نقوش بر ظروف فلزی ساسانی
ستایش زندگی به عنوان باور زردشتیان نقش یافته بر ظروف فلزی ساسانی [دوره 1، شماره 2] |
 |
هنر سنتی
مقایسهٔ نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات بر مبنای اندیشهٔ کوماراسوآمی [دوره 11، شماره 43] |
 |
هنر سنّتی
نظام تفکر عالمان مسلمان ایرانی سده هفتم هجری تا دوره معاصر در نگرش به ایقاع [دوره 8، شماره 33] |
 |
هنر سورئالیستی
تجسم ساختارشکنی: تحلیل رویکردهای ساختارشکن در تصاویر سورئالیستی قرن ۲۰ [دوره 6، شماره 22] |
 |
هنر فیگوراتیو معاصر
مفهوم طرد در اندیشه ژولیا کریستوا و بازتاب آن در هنر فیگوراتیو معاصر [دوره 5، شماره 20] |
 |
هنر قدسی
پیرامون هنر سنتی در رویارویی آن با صنعت مدرن [دوره 8، شماره 30] |
 |
هنر مدرن
زیباییشناسی امر والا در اندیشهٔ تئودور آدورنو [دوره 13، شماره 50] |
 |
هنر معاصر
تبیین نقش و جایگاه کیوریتور در فرایند شکلگیری جریانهای هنری معاصر [دوره 10، شماره 40] |
 |
هنر مفهومی
واکاوی در خاستگاه ویتگنشتاینی گرایش مفهومی و ضد زیباشناختی آرا و آثار جوزف کاسوت [دوره 8، شماره 30] |
 |
هنر هندی
نسبت زیباییشناسی و هنرهای سنتی در حکمت هنر هندو [دوره 7، شماره 27] |
 |
هنرماشینی
زیباشناسی ماشین در هنر قرن بیستم با تکیه بر آراء دن آیدی [دوره 8، شماره 30] |
 |
هنرمند
واکاوی انگیزههای هنرمندان ایرانی دورۀ اسلامی در باب گرایش به تصوّف و عرفان [دوره 12، شماره 49] |
 |
هنری پوانکاره
تأثیر اندیشههای پوانکاره بر ریشههای تصادف و شانس در آثار مارسل دوشان و جان کیج [دوره 7، شماره 29] |
 |
هنر، اسطوره، رؤیا، ناخودآگاهی، خودآگاهی
هنر، اسطوره، رؤیا [دوره 1، شماره 1] |
 |
هویت
تغییر ژانر و بقای هویت - تحلیل ژانرهای سینمای جنگ ایران با نظریۀ سیستم های اجتماعی [دوره 7، شماره 29] |
 |
یوسف و زلیخا
پژوهش میان رشته ای در هنر با رویکرد هرمنوتیکی هیرش (مورد پژوهشی تحلیل هنر نگارگری، نگاره یوسف و زلیخا) [دوره 4، شماره 15] |
 |
«هیچ» پرویز تناولی
خوانش پسامدرنی آثار هنری بر اساس آرای فردریک جیمسون با تمرکز بر مجموعه «هیچ» پرویز تناولی (دهههای 1340ـ1380 ه. ش) [دوره 6، شماره 23] |