هنر شیعی، به عنوان یکی از نحلههای هنر اسلامی، «زیباییِ» مبتنی بر وحدت ذاتی و صوری را مورد توجه قرار میدهد و در این مسیر از برخی عناصر مؤثر در ترکیب تجسمی همچون تکرار، نظم، الگوسازی، تعادل، توازن و تناسب به صورت خاص بهره میگیرد تا به تبیین مفاهیم نمادین و استعاری متناسب با کارکرد خود بپردازد. هنری که برای بهبود فهم مخاطب، بر تاریخ فرهنگی تکیه میزند و به جهت پیروی از مبانی دینی و عقیدتی از تجرید و انتزاع بهره میگیرد. با این نگاه، هدف این پژوهش آن است که چگونگی بروز و ظهور این اسلوب را در هنرهای کاربردی شیعی و به طور خاص در روپوشهای ضریح فولادی حرم رضوی جستجو کند. این ضریح در دورۀ متأخر صفوی و به سفارش شاه سلطان حسین ساخته شد و ضریحپوشهای قابل دسترسی آن، متعلق به میانۀ عصر قاجارند. پرسش آنکه چگونه میتوان برخی از مهمترین ویژگیهای صوری هنر شیعی را در ضریحپوشهای حرم رضوی بازیابی و تبیین نمود؟ جهت یکپارچگی بحث و رهایی از انقیاد به مباحث تکنیکی، صرفاً چهار ثوب از ضریحپوشهای مخملین ضریح دوم حرم امام رضا (ع)، مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجۀ این پژوهش توسعهای به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به مطالعات کتابخانهای و میدانی نشان داد که خصایص بارز هنر شیعی در ضریحپوشهای مزبور، قابل اعاده است؛ ضمن آنکه به صورت خاص، نمادپردازی و تکیه به تاریخ فرهنگی از طریق تأکید بر فضای خالی، تکرار طرح محرابی در قالب قاببندیهای مکرر دورهپوش و ضریحپوش، مؤکدساختن نوارهای دورگیر با خطوط زیگزاگی، استفاده از کتیبهنگاری، تأکید بر اعداد مقدس و همینطور بهکارگیری نقش سرو به عنوان اصلیترین نقشمایۀ کاربردی تأمین میگردد.
Mafitabar A. Re-Envisioning Form in Shi’a Art: An Examination Through Four Zarih Pooshes (Shrine-Covering Cloth) at the Imam Reza Holy Shrine. کیمیای هنر 2024; 13 (51) :39-59 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2294-fa.html
مافی تبار آمنه. بازتعریف خصایص صوری هنر شیعی و جستار آن در چهار نمونه از ضریحپوشهای حرم مطهر رضوی (متعلق به ضریح فولادی شاه سلطان حسین صفوی). کیمیای هنر. 1403; 13 (51) :39-59