[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 54 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 14 شماره 54 صفحات 90-75 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعهٔ روابط ترامتنی در موسیقی کلاسیک ایرانی مطالعهٔ موردی: بخش‌های متر آزادِ آلبوم نوا مرکب‌خوانی
حسین خوش‌چهره زیبا* ، سیمین آذری‌پور
دانشگاه گیلان
چکیده:   (151 مشاهده)
     ژرار ژنت در نظریهٔ ترامتنیت به تقسیم‌بندی نوع روابط میان متون مختلف پرداخته‌ که طی این سال‌ها مد نظرِ بسیاری از پژوهش‌گران حوزه‌های مختلفِ هنر نیز قرار گرفته ‌است. اما تحلیل و بررسیِ متون موسیقایی با رویکرد ترامتنیت، به‌ویژه در موسیقی کلاسیک ایرانی، برخوردی نو با اثر محسوب می‌شود و جای خالی آن در میان مطالعات میان‌رشته‌ای در این حوزه بسیار محسوس است. طی یک قرن اخیر متن ردیف با وجود روایات مختلف همواره مرجعی پراهمیت در خلق آثار موسیقایی، به‌ویژه گونهٔ متر آزاد بوده‌ است. در این پژوهش سعی شده‌ تا با رویکردی ساختارگرا و روشی توصیفی- تحلیلی و تطبیقی با استفاده از متون کتابخانه‌ای به شرح و تحلیل این ارتباطات با استفاده از تقسیم‌بندیِ پنج‌گانهٔ نظریهٔ ترامتنیتِ ژرار ژنت، با بخش‌های متر آزاد آلبوم نوا مرکب‌خوانی که یکی از آثار مهم و جاودانه در تاریخ موسیقی کلاسیک ایران می‌باشد، پرداخته شود. نویسندگان به معرفی تقسیم‌بندی جدیدی از انواع مرکب‌پردازی (ثابت، نزدیک، میانی و دور) بر حسب برخوردهای موسیقایی در نمونهٔ مورد مطالعه و انواع روابط ترامتنی (بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، سرمتنیت و بیش‌متنیت) با متون ردیف‌ مرجع از نوع سازی و آوازی که در این پژوهش به ترتیب ردیف‌های میرزا عبدالله و عبدالله دوامی در نظر گرفته شده است، پرداخته‌اند. نتایج حاصل از این پژوهش، به منظور توسعهٔ دامنهٔ مطالعات نظری و تنوع در تولیدات از جنبهٔ عملی با هدف مراودهٔ عمل و نظر در موسیقی کلاسیک ایران کاربرد دارد. همچنین ضرورت و اهمیت اهتمام‌ورزی در ایجاد دگرگونی‌های متنوع در چینش مُدال، به‌منظور ایجاد چرخه‌های جدید فرمال و مبتنی‌بر ریشه‌های نظام دستگاهی را نشان می‌دهد.
 
واژه‌های کلیدی: ترامتنیت، موسیقی کلاسیک ایرانی، ردیف، متر آزاد، نوا مرکب‌خوانی
متن کامل [PDF 744 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/20 | پذیرش: 1403/12/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshchehrehziba H, Azaripour S. A Study of Intertextual Relationships in Iranian Classical Music Case Study: Non-Metric Sections of the Album Nava Morakabkhani. کیمیای هنر 2025; 14 (54) :75-90
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2367-fa.html

خوش‌چهره زیبا حسین، آذری‌پور سیمین. مطالعهٔ روابط ترامتنی در موسیقی کلاسیک ایرانی مطالعهٔ موردی: بخش‌های متر آزادِ آلبوم نوا مرکب‌خوانی. کیمیای هنر. 1404; 14 (54) :75-90

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 54 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4714