[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 38 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 100-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بیان امر الهی از طریق هنر پیکرسازی در دین هنری یونانی (بر اساس پدیدارشناسی روح و درس گفتارهایِ زیباشناسی هگل)
محبوبه اکبری ناصری ، شمس الملوک مصطفوی* ، شهلا اسلامی
چکیده:   (3243 مشاهده)
هنر پیکرسازی یونانی، کاملترین و مناسبترین ریختِ تجسمی برای بیان امر الهی در دین هنری یونانی و انواع مشابه خود در ادیانِ پیشین و پسین است. در پیکرسازی یونانی صورت و محتوا به صورت متعادل و در تعامل با یکدیگرند، روح و مادّه هیچیک بر دیگری چیرگی ندارد. روح (امر الهی)، منزل مناسب خویش را پیکر انسانی تشخیص میدهد و این خودآگاهی از طریقِ «کارِ» هنرمند، بیان شده و نمایان میگردد. بنابراین خدایان ایدئال و آرمانی دین هنری، که در حماسههای یونانی متولد شده بودند، در هنر پیکرسازی، صورت عینی و انضمامی یافتند. در هنر پیکرسازی یونانی، روح از توحش پیشین دست کشیده و مدنیت را مناسبِ آزادی کرانمند خویش مییابد. بنابراین در پیکرسازی یونانی اتحادی بین خدا و انسان به دست میآید که هر یک را نیازمند دیگری میکند و انسان یونانی به خاطر رابطه حسّی بیواسطه با امر الهی احساس در خانه بودن دارد. هنر پیکرسازی با همکاری معماری (معبد)، نقش بیهمتایی برای تشکیل «ملت» در یونان عصر کلاسیک دارد. علاوه بر آن تنیافتگی خدا در دین هنری یونانی، زمینه را برای ظهورِ انسان- خدای مسیحی فراهم میآورد. با اینحال هنر پیکرسازی یونانی در بیانِ شایسته امر الهی نابسنده است، این نابسندگی به محدویتِ کلِّ هنر بر میگردد.
واژه‌های کلیدی: امرِ الهی، پیکرسازی، دینِ هنری، هگل
متن کامل [PDF 475 kb]   (1425 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/5 | پذیرش: 1399/7/9
فهرست منابع
1. توشار، فرانسوا- لوکسروا، ژان. (1397)، امر الهی یونانی در نظر هگل، التر ف. اوتو و هایدگر، ترجمه شروین اولیایی، چ 1، تهران: نشر شوند.
2. سیداحمدیان، علیرضا. (1396)، خدایگان و بندگی از پدیدارشناسی روح هگل، چ 2، تهران: نشر چشمه.
3. طباطبایی، جواد (1364)، «بحثی درباره «روح» در فلسفه هگل»، نشر دانش (30)، 34-63.
4. لکرک، گی- دسولیر، کریستف (1381)، مااجراهای جاویدان تئاتر، ترجمه نادعلی همدانی، چ 1، تهران: نشر قطره.
5. مرادخانی، علی (1380)، هگل و فلسفه مدرن، چ 1، تهران: نشر مهر نیوشا.
6. Beiser, Frederick (2005), Hegel, New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203087053]
7. Bowie, Andrew (2003), Aesthetics and subjectivity: from Kant to Nietzsche, 2nd edition, Manchester: Manchester University press. [DOI:10.9760/MUPOA/9780719024450]
8. Eldridge, Richard (2012), G. W. F. Hegel. In: Aesthetics the Thinker, Edited by Giovanni Alessandro, New York: Continuum Press.
9. Fullerton, Mark D. (2016), Greek Sculpture, New York: Wiley Blackwell.
10. Hegel, G.W.F (1971), Philosophy of Mind: part three of the Encyclopedia of the Philosophical Sciences, Trans. W. Wallace and A. V. Miller, New York: Oxford University Press.
11. Hegel, G.W.F (1975), Lectures on Fine Art, Trans. T.M. Knox, New York: Oxford University Press.
12. Hegel, G.W.F (2018), The Phenomenology of Spirit, Trans. T. Pinkard, Washington DC: Cambridge University press.
13. Houlgate, Stephen (2007), Hegel on the Beauty of Sculpture, In: Hegel and the Arts, Evanston, Illinois: Northwestern University Press. [DOI:10.2307/j.ctv47w25b]
14. Houlgate, Stephen (2016), Hegel's Aesthetics, The Stanford Encyclopedia of philosophy. [DOI:10.1002/9781405164542.ch6]
15. Inwood, M. J. (2001), Hegel, In: The Routledge Companion to Aesthetics, Edited by Berys Gaut and Dominic Mclver Lopes, London & New York: Routledge Press.
16. Inwood, M. J. (1999), A Hegel Dicionary, Blackwell, Great Britain.
17. James, David (2009), Art, Myth and Society in Hegel's Aesthetics, New York: Continuum. [DOI:10.5040/9781472545480]
18. Karelis, Charles (1979), Hegel's Introduction to Aesthetics, Oxford: Clarendon Press.
19. Kockelmans, Joseph J. (1985), Heidegger on Art and Art works, Boston: Martinus Nijhoff publishers. [DOI:10.1007/978-94-009-5067-2]
20. Koja, S., Philipp, M. & Westheider, O. (2018), Olympian Gods: From the Dresden Sculpture Collection, Potsdam, Museum Barberini.
21. Lauer, Quentin (1982), Hegel's Concept of God, Albany: State University of New York Press.
22. Michelet, C.L. (2006), Michelet's Philosophy of Art, In: The Philosophy of Art, Hegel and C.L. Michelet, trans. w. Hastie, B.D. London: Edinburgh University Press.
23. Stern, Robert (2002), Hegel and Phenomenology of Spirit, London & New York: Routledge.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Naseri M, Mostafavi S, Eslami S. The Expression of the Divine Order Through the Art of Sculpture in the Greek Art Religion (According to Hegel’s Lectures on Fine Art and his Phenomenology of Spirit). کیمیای هنر 2021; 10 (38) :87-100
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1875-fa.html

اکبری ناصری محبوبه، مصطفوی شمس الملوک، اسلامی شهلا. بیان امر الهی از طریق هنر پیکرسازی در دین هنری یونانی (بر اساس پدیدارشناسی روح و درس گفتارهایِ زیباشناسی هگل). کیمیای هنر. 1400; 10 (38) :87-100

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1875-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 38 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660