خنده و طنز در جامعه فلاندر قرن شانزدهم، در زمینههای فرهنگی و تاریخی آن، جایگاه ویژهای دارد و پیتر بروگل به عنوان
یکی از بزرگترین نقاشان این دوره، این ویژگی جامعهاش را به نمایش میگذارد. بروگل نقاشی است متعلق به دورهای که میان
رنسانس و قرون وسطی قرار دارد و در سال 1604 م به عنوان بزرگترین هنرمند کمیک توصیف شده است. با این حال، ماهیت
هنر بروگل چیزی فراتر از موضوع خنده است. برای رسیدن به درکی عمیقتر و به دست آوردن معنایی تازهتر از نقاشیهای او
باید آثار او در رابطه با زمینه فرهنگیای که در آن ایجاد شدهاند، مطالعه شوند؛ یعنی در رابطه با فرهنگ کارناوالی در جامعه
فلاندر قرن شانزدهم. میخائیل باختین، زبانشناس روسی قرن بیستم، از شاخصترین نظریهپردازانی است که به مفهوم خنده و
ماهیت مکالمه در فرهنگ کارناوالی پرداخته است. پژوهش فوق حول این سؤال شکل گرفته است که آیا نقاشیهای بروگل به
نسبت دیدگاه میخاییل باختین درباره فرهنگ قرون وسطی قابلیت انطباق دارد؟ بر این اساس آثاری از پیتر بروگل با تکیه بر
دیدگاه ویژه باختین یعنی فرم، نمادهای کارناوالی و نیروهای زاینده در این پدیده با رویکردی تحلیلی تطبیقی مورد بررسی
قرار گرفته است و در این راه از آثار تصویری، اسناد و منابع مکتوب بهره برده است. حاصل تحقیق نمونههایی از انطباق عناصر
شکلدهنده تفکر باختین با درو نمایه برخی آثار بروگل را در معرض نمایش قرار میدهد.
Arabzadeh J, Mousavi Aghdam K, Eftekhari Yekta S. Study of Bruegel’s Painting Based on Bakhtin’s thoughts. کیمیای هنر 2015; 4 (14) :31-52 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-333-fa.html
عربزاده جمال، موسوی اقدم کامبیز، افتخاری یکتا شراره. تحلیل نقاشیهای پیتر بروگل بر اساس اندیشه میخاییل باختین. کیمیای هنر 1394; 4 (14) :52-31