گفتمان «نوسنتگرا» در پی راهبردهای کلی ساختار قدرت و زمینههای اندیشگیِ روشنفکران در هنر معاصر ایران پدیدار شده است. پشتیبانیهای فکری روشنفکران در ایجاد گفتمان «ضدغربزدگی» و «بازگشت به اصل»، و همچنین حمایتهای ساختار قدرت در ایجاد امکانِ پدیدار شدن آن، هنرمندان را در مسیرِ تمایزبخشی به هنر نوگرای ایران در برابر هنر مدرن غربی جهتدهی میکند. در چنین موقعیتی، هنرمندان هویت حرفهای خود را در فضای گفتمان غالب بازتولید میکنند و از آن کسب مشروعیت و رسمیت مینمایند. برگشودن گفتمان نوسنتگرایی در سه حوزه: سطح گفتمانی هنرمندان، سطح گفتمانی روشنفکری و سطح گفتمانی نهادی، و تحلیل رابطه این سه سطح و نقدِ اثرپذیری آنها از یکدیگر، هدف این جستار میباشد. روش تحقیق مقاله تحلیلی-توصیفی-تاریخی است و شیوه گردآوری اطلاعات آن اسنادی (کتابخانهای) و مشاهدهای میباشد. رویکرد کلی و چارچوبهای نظری این جستار بر پایه برخی مفاهیم در تاریخگرایی نوین میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی قرن بیستم، بنیاد یافته است.
Refahi H, Javid Sabaghian M. Contextual Analysis of Neo-traditionalism in Iranian Contemporary Art (1960s), from Foucauldian Discourse Analysis Perspective. کیمیای هنر 2018; 6 (25) :23-37 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1178-fa.html
رفاهی هدی، جاوید صباغیان مقداد. تحلیل زمینهمند نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران (دهه ۱۳۴۰ شمسی) از منظر گفتمانشناسی میشل فوکو. کیمیای هنر. 1396; 6 (25) :23-37