[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 34-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بصریت اخلاقی در معماری معاصر: زیر سؤال رفتن یک سنت
سیدحسین(ایرج) معینی*
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (12051 مشاهده)

مسائل یک رویکرد اخلاقی به امر بصری در طراحی معماری ناشناخته نیستند و این امر در رشته و سنت فرهنگی ای که پیوندهایی قوی با امر بصری دارد شگفت انگیز هم نیست. به طور کلی دو جستار در این زمینه قابل ردگیری است:

الف) بازنمایی چه چیزی در طراحی درست است؟ ارز شهای ازلی، پیشرفت، الوهیت، قدرت، مردم سالاری و مشارکت، صداقت، یا کلاً کنار گذاشتن بازنمایی؟ ب) در رشته ای که به خاطر طبیعت آن تا این حد به امر غیر بصری وابسته است، آیا این درست است که امر بصری را نیروی محرکه اصلی طراحی قرار داد؟ بحث مقاله حاضر این است که با وجود اینکه دو جستار فوق به راحتی تا عصر حاضر ادامه یافته اند، مهم ترین خصیصه عصر حاضر از این لحاظ جدای یهایی است که هر چه بیشتر، چه در درون هر یک از این جستارها چه در بین آنها، در حال رخ دادن است. به عبارت ساده تر، در حالی که توان رو به افزایش ماشین های تولید تصاویر امر بصری را از خصلت بازنمایی دور می سازد، ارباب قدرت سیاسی و اقتصادی هنوز بازنمایی موقعیت خود را از معماری طلب می کنند. از سوی دیگر، مسائل در حال ظهور سیاسی اجتماعی امروز، و همچنین بحران های زیست محیطی و انسانی کفه ترازو را به ضرر محوریت امر بصری سنگین می کنند: سنگینی ای که نمود آن را می توان در فراخواندن معماران به بها دادن به حس لامسه و همچنین اولویت دادن مسائل زندگی روزمره به مسائل بصری در طراحی دید.

 بازنمایی و تجلیل از تغییر یا تداوم، دیرزمانی وسیله ای برای دادن بار اخلاقی به امر بصری بوده است. بحث اینجا است که در بستر امروز، هر چند ضرورت بدعت در حیطه بصری بدیهی فرض می شود، داشتن موقعیتی اخلاقی از طریق بازنمایی یا تجلیل از هر یک از دو طرف زوج ادراکی فوق به طور روزافزون به صورت یک چالش درمی آید. بنابراین، سؤال عصر ما این است که آیا رهاسازی امر بصری از بازنمایی و محدودیت های ساخت و سازی، مشروعیت اخلاقی آن را دوباره به آن باز می گرداند یا نه.

واژه‌های کلیدی: معماری معاصر، اخلاق، بصریت
متن کامل [PDF 607 kb]   (3802 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/9/20 | پذیرش: 1392/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mo’eini S H (. The Ethical Visuality in Contemporary Architecture: the Questioning of a Tradition. کیمیای هنر 2012; 1 (3) :25-34
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-39-fa.html

معینی سیدحسین(ایرج). بصریت اخلاقی در معماری معاصر: زیر سؤال رفتن یک سنت. کیمیای هنر. 1391; 1 (3) :25-34

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645