احیای دوباره موضوع آیکونوگرافی(iconograph)و آیکونولوژی(iconology) در نظاممطالعاتی اندیشه و فرهنگغرب حضور پر اهمیتی یافته است. در این مقاله سعی شده، به دلایل انتخاب موضوع نقش لیلی و مجنون و جهان بینی شرایط خلق این آثار توسط غیاث الدین نقش بند تاحدود قابل استنادی، دست یافت. به همین منظور با تکیه بر نظریه آیکونوگرافی وآیکونولوژی، درونمایههای تصویر لیلی و مجنون در ادبیات و تفکر غالب بر فرهنگ و زمینه ای که اثر در آن پدید آمده، بررسی میشود. جهت نیل به این مقصود پس از پرداختن به ادبیات داستانی لیلی و مجنون، پارچههایی منقوش به این روایت را دردوره صفوی با تکیه بر مراحل : توصیف، تحلیل و تفسیر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دردورههای تاریخی نساجی ایران خصوصا در دوره صفوی موضوعات نگارگری در نقوش پارچه ها به کرات بکار گرفته شده است که در این مورد روایت تصویری از خمسه نظامی مورد توجه بافنده بوده که غیاثالدین با این انتخاب نقش بر پارچه زده است.
Fazl-Vaziri S, Tondi A. An iconology approach to interpreting Laily and Majnoun in Ghiaseddin textiles. کیمیای هنر 2017; 6 (22) :61-73 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-936-fa.html
فضل وزیری شهره، تندی احمد. تفسیر نقش لیلی و مجنون در آثار غیاث الدین بارویکرد آیکونولوژی
. کیمیای هنر 1396; 6 (22) :73-61