1. ابویی، رضا (1388). هزارسال استواری. یزد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. 2. اسحقدواتگر، زیبا (1398). وجود اصل وحدت و کثرت در معماری اسلامی؛ نمونهٔ موردی: مسجد شیخ لطفالله اصفهان. کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری، دورهٔ9، 20اذر1398. 3. آرنهایم، رودلف (1388). هنر و ادراک بصری. ترجمهٔ مجید اخگر، تهران: سمت. 4. افشار، ایرج (1372). یادگارهای یزد. (جلد 2)، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. 5. اوکریریک، استینسون؛ ویک.برن،کایتون (1390). مبانی هنر نظریه و عمل. ترجمهٔ محمدرضا یگانه دوست، تهران: سمت. 6. آیتی، عبدالحسین (1317). آتشکدهٔ یزدان. یزد: انجمن ادبی یزد. 7. بلر، شیلا (1394). نخستین کتیبهها در معماری دوران اسلامی ایران. تهران: فرهنگستان هنر( مؤسسهٔ متن). 8. بمانیان، محمدرضا؛ سیلوایه، سونیا (1391). بررسی نقش گنبد در شکلدهی به مرکزیت معماری مسجد. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 5(9)، 30-19. 9. پوپ، آرتور اپهام؛ آکرمن، فیلیپس (1355). بررسی هنر ایران. لندن: دانشگاه آکسفورد با همکاری می جی شوبوی توکیو و گروه منافزاده تهران. 10. پیرنیا، محمدکریم (1369). آشنایی با معماری اسلامی ایران. تدوین غلامحسین معماریان، تهران: دانشگاه علم و صنعت. 11. حجت، عیسی (1394). سنت سنتگرایان و سنتگرایی معماران. نشریهٔ هنرهای زیبا _ معماری و شهرسازی، 20 (1)، 16-5. 12. حقوقی، عسکر (1384). تفسیر ابو الفتوح رازی. جلد 2، قم: دار الحدیث. 13. خادمزاده، محمدحسن؛ اصفهانیپور، فائزه (1393). واکاوی تحولات آرایههای داخلی گنبد در شیوهٔ یزد و تأثیرات آن بر سایر بناها در ایران. پژوهشهای باستانشناسی ایران. 4 (7). 211-193. 14. خزائی، محمد (1396). منار جام. تهران: فرهنگستان هنر(مؤسسهٔ متن). 15. دانش یزدی، فاطمه (1387). کتیبههای اسلامی شهر یزد. یزد: پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد. 16. زارعی، باب الله (1377). کتیبهٔ کوفی مسجد جامع قزوین (معرفی اجمالی خطوط کوفی و کاربرد آنها در گرافیک). تهران: فرهنگ و ارشاد اسلامی. 17. زمرشیدی، حسین (1390). تحول خط بنایی در معماری صفویه با تأکید بر تزیینات کتیبهای مسجد حکیم اصفهان. دو فصلنامهٔ مطالعات هنر اسلامی، بهار و تابستان1390، (14)، 118-101. 18. شیخزاده، مریم؛ اعظمزاده، محمد؛ هاشمی زرچ آباد، حسن (1401). تحلیل ترکیببندی و فضای بصری نقوش هندسی و کتیبهها در دو برج مقبرهٔ چهل دختران و پیر علمدار دامغان. نگارینهٔ هنراسلامی، 9(23)،54-40. 19. شیخی، علیرضا؛ خلوصیراد، زینب (1398). مطالعهٔ کتیبهها و آرایههای تزیینی مسجد جامع خوارزمشاهی گناباد. هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، 24(3)، 88-77. 20. فرید، امیر (1400). همنشینی نقش و نوشتار در هنر ایران. تهران: کلهر. 21. فضائلی، حبیبالله (1350). اطلس خط. اصفهان: انجمن آثار ملی اصفهان. 22. قوچانی، عبدالله (1383). بررسی کتیبههای بناهای یزد. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. 23. لائور، دیوید.ا؛ پنتاک، استیوان (1396). مبانی طراحی. ترجمهٔ محمدتقی فرامرزی، تهران: لاهیتا. 24. مکینژاد، مهدی (1397). ساختار و ویژگی کتیبههای کوفی تزیینی در دورهٔ سلجوقی و ایلخانی. نگره، 13(46)، 27-26. 25. مکینژاد، مهدی (1387). تاریخ هنر ایران در دورهٔ اسلامی (تزیینیات معماری). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها/مرکز تحقیق و توسعهٔ علوم انسانی سمت. 26. Blair, Sheila (1992). The monumental inscriptions from early Islamic Iran and Transoxiana. New York:Leiden [ DOI:10.1163/9789004660816] 27. Zelanski, Paul; Patfisher, mary (1996). Design principles. Wadsworth Thomson.
|