[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 30 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 8 شماره 30 صفحات 43-17 برگشت به فهرست نسخه ها
زیباشناسی ماشین در هنر قرن بیستم با تکیه بر آراء دن آیدی
شیرین عالی کلوگانی* ، پریسا شاد قزوینی
چکیده:   (6036 مشاهده)
رشد فزاینده تکنولوژی در قرن بیستم ضرورت پرسش از تکنولوژی را نه تنها از سوی اندیشمندان، که حتی در میان هنرمندان نیز پیش کشید. چنین بود که رویکردهای متفاوتی نسبت به تکنولوژی شکل گرفت که تمامیِ آنها ذیل دو رویکرد جبرباور آرمانشهری و ویرانشهری قرار میگرفتند و هر یک، سرنوشت محتومی را برای انسان در کنارِ تکنولوژی پیشبینی میکردند. اما گذر زمان، تغییراتی که در نقش تکنولوژی رخ داد و نیز تحولاتی که زیست- جهان انسان را دگرگون ساخت، همگی گواه بر عدم کفایت رویکردهای مذکور در جهت تحلیل روابط انسان و جهان به واسطه تکنولوژی هستند. اکنون پرسش این است که چگونه میتوان پایههای نظری هنر ماشینی قرن بیستم را بر اصولی قرار داد که یک چهارچوب تحلیلی فراتر از دیدگاههای جبرباور حاصل شود. در این راستا به نظر میرسد آراءِ اندیشمندانی که در کنار تکنولوژی دغدغه دانشهای انسانی را دارند کارساز باشد. دن آیدی در فلسفه تکنولوژی خود با رویکردی پدیدارشناسانه، که تلفیقی از نوع هوسرلی و هایدگری است، نشان میدهد که نظام چهارگانه او که روابط انسان، جهان و تکنولوژی بر آن سوار میشود، وجوه کاملتری را نسبت به رویکردهای جبرباور از روابط مذکور عیان میکند. بدینترتیب، رساله حاضر با بهرهگیری از فلسفه تکنولوژیِ دن آیدی و روش پدیدارشناسانه او میکوشد تا فارغ از نگاهی جبرباور به پیامدهای تکنولوژی، حضور ماشین را به مثابه نمادی از تکنولوژی در آثار هنرمندان آوانگارد نیمه نخست قرن بیستم تبیین نماید. چهارچوب نظری این پژوهش با توجه به نسبتهای چهارگانه آیدی در فلسفه تکنولوژی شکل میگیرد و در عین حال تلاش برآن است تا مزیت آن را نسبت به رویکردهای جبرباورانه به تکنولوژی نشان دهد. در نهایت، آنچه که از آراءِ دن آیدی جهت پایهریزی نوعی زیباشناسی برای هنر ماشینی استخراج میشود، ابهامِ نهفته در دلِ تکنولوژی است. این ابهام در تمامیِ آثار هنری که به ماشین پرداختهاند قابل تشخیص و عنصری مشترک است.
واژه‌های کلیدی: پدیدارشناسی، دن آیدی، زیباشناسی ماشین، فلسفه تکنولوژی، هنرماشینی
متن کامل [PDF 832 kb]   (1229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1398/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aalee Koloogani S, Shad Qazvini P. The Aesthetics of the Machine in the 20th Century Art based on Don Ihde’s Ideas. کیمیای هنر 2019; 8 (30) :17-43
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1470-fa.html

عالی کلوگانی شیرین، شاد قزوینی پریسا. زیباشناسی ماشین در هنر قرن بیستم با تکیه بر آراء دن آیدی. کیمیای هنر. 1398; 8 (30) :17-43

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1470-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 30 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645