[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) ::
جلد 10 شماره 40 صفحات 123-109 برگشت به فهرست نسخه ها
مزاج‌شناسی به منزله روش در فرایند آفرینش و مطالعه شخصیت دراماتیک نمونه مورد مطالعه: نمایشنامه ملکه زیبایی لی‌نین
مصطفی مختاباد امرئی ، نسرین سیدابوالقاسم‌خان*
چکیده:   (4853 مشاهده)
«شخصیتپردازی» و «شخصیتشناسی» از ارکان درام است؛ که هم در مرحله نمایشنامهنویسی و هم در مرحله نقد و تحلیل آثار نمایشی کاربرد فراوانی دارد؛ بهخصوص در گونههایی از نمایش که با مفاهیم عمیقتری از وجوه شخصیتی کاراکترها سر و کار دارند. مطالعاتی که پیرامون جایگاه «شخصیت» از دو منظر نمایشی و روانشناسی انجام شده است، به درک بهتر عوامل اجرایی و نیز عرصههای نظری آثار نمایشی میانجامد. با شناخت خصلتهای روحی- جسمی چون علائق، نفرتها، تیکهای بدنی و حسی و نیز افکار و رفتار کاراکترهاست که امروزه نتایج درخشانی برای تقویت اجرا و تحلیل آثار نمایشی کسب شده است. مکاتب و سبک هایی چون «تئاتر بی چیزِ» یرژی گروتفسکی، «تئاتر بیومکانیکِ» مه یر هولد و شیوه تمرین یوجینیو باربا، همگی با شناخت و بهرهمندی از علومی چون کالبدشناسی، دستگاه تنفسی و حتی ورزشی چون یوگا، سعی داشتهاند به درک درستی از تواناییهای بدن انسان دست پیدا کنند. شناخت شخصیت انسان در بکارگیری قوه بازیگری محصور نمانده و زمینههایی چون نمایشنامهنویسی و تحلیل آثار نمایشی را هم دربر میگیرد. این پژوهش سعی دارد از دانش «مزاجشناسی» به عنوان شاخهای از طب سنتی یا قدیمی - که نسبت کردار و خلق وخوی انسان با انواع مزاجها را بررسی میکند- بهره برده و روشی نو در موضوع پژوهش ارائه نماید. ارائه الگوهایی برای طبقهبندی شخصیت‌‌های نمایشی، قابلیتی را برای مزاجشناسی فراهم نموده که میتوان از آن بهعنوان روشی در حوزههای مختلف از جمله در شیوه شخصیتپردازی آثار نمایشی بهره برد. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته و از نمایشنامه ملکه زیبایی لینین اثر مارتین مکدونا به عنوان نمونه مورد مطالعه این پژوهش استفاده شده است.
واژه‌های کلیدی: مزاج، شخصیت، نمایشنامه، مک دونا، تئاتر
متن کامل [PDF 448 kb]   (11728 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/25 | پذیرش: 1400/8/17
فهرست منابع
1. آگری، لاجوس. (1392)، فن نمایشنامه‌نویسی، ترجمه مهدی فروغ، تهران: نشرنگاه.
2. ابوعلی، سینا. (1390). به تصحیح عبدالرحمن شرافکندی. ج1، تهران: انتشارات سروش.
3. افشاری اصل، ایرج. (1396). شخصیت‌شناسی در تیاتر،تبیین مفاهیم و موضوعات بنیادین تئاتر، تهران: انتشارات نظری.
4. افقه، سوسن. (1393). هانس آیزنک تیپ‌شناسی و رفتار مجرمانه، تهران: نشر دانژه.
5. بال، دیوید. (1378). شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی از پایان تا آغاز و از آغاز به پایان، ترجمه محمود کریمی حکاک، تهران: انتشارات لوح سیمین.
6. بندتی، رابرت. (1384) .کار عملی بازیگر. ترجمه احمد دامود، تهران: انتشارات سمت.
7. پولتی، ژرژ. (1383). هنر خلق شخصیت، ترجمه آذین حسین‌زاده، تهران: نشر قطره.
8. تامس، جیمز. (1387). تحلیل فرمالیستی متن نمایشی برای بازیگران، کارگردانان و طراحان، علی ظفرقهرمانی نژاد، تهران: انتشارات سمت.
9. جرجانی، اسمعیل بن الحسن بن محمد الحسینی.(1393). الاغراض الطبیه والمباحث العلائیه،ج1، تهران: مؤسسه انتشارات تهران.
10. چغمینی، محمود بن محمد. (1388). الخلاصه القانون(قانونچه)، تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
11. شاملو، سعید. (1382). مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت، تهران: انتشارات رشد.
12. شاه محمدی، ابوالفضل. (1396). مزاج‌شناسی به زبان ساده، تهران: ج1، انتشارات محمدهادی.
13. کاترون، لوئیز. (1396). بینش کارگردان، منوچهر خاکسار هرسینی، تهران: انتشارات افراز.
14. کریمی، یوسف. (1388). روان‌شناسی شخصیت، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
15. کی‌نیا، مهدی. (1383). روان‌شناسی جنایی، تهران: انتشارات رشد.
16. لتوین، دیوید. (1391). معماری نمایشنامه، ترجمه پدرام لعل بخش و همکاران، تهران: انتشارات افراند.
17. محرابی، ولی‌الله. (1392). تاریخ مصور پزشکی جهان، دائره‌المعارف تاریخ پزشکی، ج1، تهران: انتشارات سفیر اردهال.
18. مک دونا، مارتین. (1396). ملکه زیبایی لی‌نین، ترجمه حمید احیاء، تهران: انتشارات نیلا.
19. ناصری، محسن. (1388). مروری بر کلیات طب سنتی ایران. تهران: نشر شهر.
20. هاج، آلیسون (1389) آموزش و پرورش بازیگر در قرن بیستم، ترجمه داود دانشور و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
21. هاج، فرانسیس. (1391). کارگردانی نمایشنامه، تحلیل، ارتباط‌شناسی و سبک، ترجمه منصور براهیمی، علی اکبر علیزاد، تهران: انتشارات سمت.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtabad Amreyi S M, Seyed Abolghasem Khan N. Temperament Knowledge as The Process of Creating and Studying Dramatic Characters ,Case study: The Beauty Queen of Leenane. کیمیای هنر 2021; 10 (40) :109-123
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1989-fa.html

مختاباد امرئی مصطفی، سیدابوالقاسم‌خان نسرین. مزاج‌شناسی به منزله روش در فرایند آفرینش و مطالعه شخصیت دراماتیک نمونه مورد مطالعه: نمایشنامه ملکه زیبایی لی‌نین. کیمیای هنر. 1400; 10 (40) :109-123

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1989-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660