[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 50 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 121-99 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد «از آنِ خودسازی هنری» در منتخبی از نمونه‌های تصویری قالی دست‌باف ایران
محمد افروغ*
چکیده:   (97 مشاهده)
«ازآن خودسازی» رویکردی نو در هنر عصر پسامدرن است که با نگاه به آثار گذشته و استفادۀ آگاهانه از آن­ها به میزان دلخواه و در راستای خلق مفهومی نو و بیان ایده‌­ای تازه بدون قصد فریب مخاطب، صورت می­‌گیرد. ازآن خودسازی به‌­واقع استفاده از آثار دیگران یا دخل و تصرف درآن­ها به­ صورت تغییر، افزودن و یا کاستن از عناصر و ترکیب‌بندی آن­ها به قصد آفرینش اثری جدید است. این رویکرد در هنرهای بومی نظیر قالی دست­باف به­‌صورت محدودتر و متفاوت­‌تر و صرفاً در برخی قالی­‌های تصویری، اتفاق می‌­افتد؛ اگرچه امروزه صرفاً در «تابلوبافی» نمودار است. از این رهگذر، پرسش اصلی این پژوهش این است که رویکرد ازآن خودسازی در قالی­بافی چگونه اتفاق می­‌افتد و ویژگی­‌های آن کدام است؟ هم­چنین تبیین رویکرد ازآن خودسازی در این هنر بومی و تحلیل و بررسی ابعاد و سازوکارهای موجود درآن، هدف این پژوهش است. خلاصه یافته­‌های این پژوهش چنین است: هنرمند، در این هنر بومی، طراح (برای قالی شهری­‌باف) و بافنده (برای قالی روستایی و عشایری) نه به قصد خلق مفهومی جدید، بلکه از سر ذوق و صرفاً بازنمایی یا تجلیل از شخصیت مشاهیر، اثری را خلق می­‌کند. دراین رویکرد، اقتباس از آثار متنوع (نقاشی، عکاسی، معماری، مجسمه‌­سازی، کاشی­‌کاری، نقش­‌برجسته‌­ها، نگارگری، طبیعت و عناصر آن)، رخ می­‌نماید. بیش­ترین موضوعات ازآن خودسازی در قالی، درارتباط با چهره­‌ها و شمایل­‌های شخصیت­‌های اسطوره‌­ای، سیاسی، دینی، فرهنگی، علمی، طبیعت و عناصر آن بناها و آثار تاریخی است. هم­چنین پدیدۀ امروزی تابلوبافی، نمودی از رویکرد ازآن خودسازی در نظام بافندگی است که به­ صورت تکثیر و کپی دقیق و یکسان با رویکرد ازآن خودسازی در آثار تجسمی به‌­ویژه نقاشی می­‌باشد. این پژوهش از نوع کیفی و توسع‌ه­ای و روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی و شیوۀ گردآوری داده­‌ها کتابخانه‌­ای می‌­باشد.   
 
واژه‌های کلیدی: ازآن خودسازی، قالی، جعل، اصالت، کپی
متن کامل [PDF 1155 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/20 | پذیرش: 1402/9/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrough M. The Approach of "Appropriation Art" in a Selection of Visual Examples of Hand-Woven Iranian Carpets. کیمیای هنر 2024; 13 (50) :99-121
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2205-fa.html

افروغ محمد. رویکرد «از آنِ خودسازی هنری» در منتخبی از نمونه‌های تصویری قالی دست‌باف ایران. کیمیای هنر. 1403; 13 (50) :99-121

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2205-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 50 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4657