[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 43 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 43 صفحات 87-73 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسهٔ نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات بر مبنای اندیشهٔ کوماراسوآمی
سید محسن موسوی*
چکیده:   (1464 مشاهده)
نوشتار حاضر به مطالعه تطبیقی نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات، بر مبنای اندیشه کوماراسوآمی میپردازد. اهمیت انتخاب اندیشه کوماراسوآمی در این تطبیق، براساس امر غیرمنتظرهای است که در آثار وی وجود دارد؛ یعنی برشمردن عناصر نامطلوب در مورد هنر اسلامی. این در حالی است که سایر هممسلکان وی با مبانی مشابه به ستایش این هنر میپردازند. هدف ما از این تطبیق اثبات این گزاره است که این عناصر نامطلوب بر کل هنر اسلامی دلالت نمیکند، بلکه بر بخش خاصی از این هنر، بهویژه مکتب گورکانی، مطابق است و هنری مانند مکتب هرات یکی از نقاط شکوه هنر سنتی مورد تأیید کوماراسوآمی است. برای نیل به این هدف، از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، با رویکرد تطبیقی، بهره گرفته شده است. حاصل این مطالعه، وجود عناصر غیرسنتی در مکتب گورکانی است که با ویژگیهایی مانند توجه به هنرمند بهعنوان شخص منحصربهفرد، تاریخمندی در موضوع، تقلید از ظاهر طبیعت، دنیاگرایی و تجملگرایی؛ از هنر سنتی فاصله گرفته است. در حالی که مکتب هرات با ویژگیهای سنتی، قابل شناسایی است که میتوان به خاستگاه سنتی آن، قرارگیری هنرمند بهعنوان بخشی از یک روند سنتی و دارا بودن موضوع و سبک تمثیلی این هنر اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: کوماراسوآمی، مکتب هرات، مکتب گورکانی، نگارگری، هنر سنتی
متن کامل [PDF 658 kb]   (492 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/1 | پذیرش: 1400/4/20
فهرست منابع
1. آژند‌، یعقوب. (1389)، نگارگری ایران (پژوهشی د‌ر تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)، 2جلد‌ی، تهران: سمت.
2. بلر، شیلا؛ بلوم جاناتان. (1397)، هنر و معماری اسلامی، جلد‌2، ترجمه یعقوب آژند‌، تهران: سمت و فرهنگستان هنر.
3. بورکهارت، تیتوس. (1365)، هنر اسلامی زبان و بیان، ترجمه مسعود‌ رجب‌نیا، تهران: سروش.
4. پاکباز، رویین. (1390)، نقاشی ایران از د‌یرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
5. تجوید‌ی، اکبر. (1386)، نگاهی به هنر نقاشی ایرانی از آغاز تا سد‌ه‌ د‌هم هجری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی.
6. د‌هخد‌ا، علی‌اکبر. (1377)، لغتنامه د‌هخد‌ا، 16 جلد‌ی، تهران: د‌انشگاه تهران.
7. شیمل، آنه ماری. (1386)، د‌ر قلمروی خانان مغول، ترجمه فرامرز نجد‌سمیعی، تهران: امیرکبیر.
8. کروان، روی. (1398)، تاریخ مختصر هنر هند‌، ترجمه فرزان سجود‌ی، کاوه سجود‌ی، تهران: متن.
9. کن‌بای، شیلا. (1391)، نقاشی ایرانی، ترجمه سید‌مهد‌ی حسینی، تهران: د‌انشگاه هنر.
10. کوماراسوآمی، آناند‌ا. (1384)، استحاله طبیعت د‌ر هنر، ترجمه صالح طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر.
11. کوماراسوآمی، آناند‌ا. (1390)، «د‌رباره آموزه سنتی هنر» د‌ر کتاب: هنر و معنویت (مجموعه مقالاتی د‌ر زمینه حکمت هنر)، ترجمه انشاءالله رحمتی، صص 225-246، تهران: متن.
12. کوماراسوآمی، آناند‌ا. (1389)، فلسفه هنر مسیحی و شرقی، امیرحسین ذکرگو، تهران: موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
13. کوماراسوآمی، آناند‌ا. (1382)، مقد‌مه‌ای بر هنر هند‌، ترجمه امیرحسین ذکرگو، تهران: روزنه.
14. کیبل، برایان. (1387)، «محقق روح: مروری بر زند‌گی و آثار آناند‌ا کنتیش کوماراسوآمی»، ترجمه علیرضا رضایت، مجله اطلاعات حکمت و معرفت، سال 3، ش 2، صص 14-19.
15. گری، بازل. (1392)، نقاشی ایرانی، ترجمه عربعلی شروه، تهران: د‌نیای نو.
16. گنون، رنه. (1365)، سیطره کمیت و علائم آخرزمان، ترجمه علی‌محمد‌ کارد‌ان، تهران: نشر د‌انشگاهی.
17. نصر، سید‌حسین. (1389)، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: حکمت.
18. نوایی، میرنظام‌الد‌ین علیشیر. (1363)، مجالس النفائس، به اهتمام علی‌اصغر حکمت، تهران: منوچهری.
19. یزد‌ی، شرف‌الد‌ین علی. (1387)، ظفرنامه، 2جلد‌ی، ترجمه عبد‌القاد‌ر هاشمی، تهران: مجلس شورای اسلامی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد‌.
20. Chakraverty, Anjan, (2005), Indian Miniature Painting, Lustre Press.
21. Coomaraswamy, Ananda K. (2004), The Essential Ananda K. Coomaraswamy. edit by Rama P. Coomaraswamy, World Wisdom.
22. Johnson, Gordon, (1992), The New Cambridge History of India, volum1, part3: Mughal and Rajput Painting, Cambridge University Press.
23. Kossak, Steven, (1997), Indian Court Painting: 16th- 19th Century, New York: The Metropolitan Museum of Art.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S M. Comparison of Miniature of Mughal School and Herat School based on Coomaraswamy Thought. کیمیای هنر 2022; 11 (43) :73-87
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2124-fa.html

موسوی سید محسن. مقایسهٔ نگارگری مکتب گورکانی و مکتب هرات بر مبنای اندیشهٔ کوماراسوآمی. کیمیای هنر. 1401; 11 (43) :73-87

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2124-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 43 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645