[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 39 - ( 6-1400 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 67-83 برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشی پیرامون خاستگاه طبقاتی مخاطبان نقاشی نوگرا بین سال‌های ۱۳۵۰-۱۳۲۰ ه.ش. در ایران
مریم عادل، حسن بلخاری‌قهی*
چکیده:   (128 مشاهده)
نقاشی نوگرا یا مدرن ایرانی در فاصله سالهای 1328 تا 1357ه.ش. ظهور، تکوین و توسعه یافت و به جریانی مسلط در فضای هنرهای تجسمی کشور تبدیل شد. تداوم و اقتدار این جریان علاوه بر کنش و فعالیت خالقان-تولیدکنندگان و اقدامات توزیعکنندگان آثار هنری نوگرا نظیر ارائه و فروش آنها، مدیون وجود مصرفکنندگان یا مخاطبان این آثار نیز بوده است. در متون به جای مانده از بازه زمانی مذکور، اعم از نقدها، گزارش نمایشگاهها، و خاطرات برخی کارگزاران فرهنگی، به گروههایی از مخاطبان این آثار اشاره شده است. در مقاله پیشرو، که جزو پژوهشهای تاریخی بر اساس توصیف و تحلیل به کمک مطالعات جامعهشناختی است، نگارنده در تلاش برای یافتن پاسخی برای پرسش از خاستگاه اجتماعی مخاطبان نقاشی نوگرا از میان شهروندان ساکن تهران، به عنوان مرکز اعمال و اجرای سیاست نوسازی از ابتدای دوران پهلوی است. نویسنده با جمعآوری اطلاعات موجود در متون فوقالذکر، و مقایسه آنها با نتایج مطالعات اجتماعی صورت گرفته توسط اشرف و بنوعزیزی، و جان فوران در زمینه طبقات اجتماعی در ایران دوران پهلوی، درستی و اعتبار این اطلاعات پراکنده را مورد بررسی قرار داده همچنین تا حدودی خاستگاه طبقاتی ایشان را در فاصله سه دهه 20 تا 50 ه.ش. روشن نموده است؛ به نحوی که میتوان گفت اکثر مخاطبان نقاشی نوگرا از طبقه فرادست و نخبگان و طبقه متوسط شهری از جمله روشنفکران و دانشجویان بودهاند. هر چند نمیتوان قاطعانه همه آنها را جزو مخاطبان قرار داد.
واژه‌های کلیدی: نقاشی نوگرای ایرانی، مخاطبان، طبقات اجتماعی، روشنفکران، دانشجویان هنر
متن کامل [PDF 448 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/19 | پذیرش: 1400/5/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adel M, Bolkhari Ghahi H. Research on the Class Origins of Modern Painting Audiences in Iran between 1940-1970 A.D.. کیمیای هنر. 2021; 10 (39) :67-83
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1930-fa.html

عادل مریم، بلخاری‌قهی حسن. پژوهشی پیرامون خاستگاه طبقاتی مخاطبان نقاشی نوگرا بین سال‌های ۱۳۵۰-۱۳۲۰ ه.ش. در ایران. کیمیای هنر. 1400; 10 (39) :67-83

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1930-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331