[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 47 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 47 صفحات 21-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مفهوم ذوق از دیدگاه هیوم در افق نظریۀ نهادی هنر
محسن ساربان‌نژاد* ، نادر شایگان‌فر
چکیده:   (1387 مشاهده)
تأمّلاتِ دیوید هیوم در باب زیباشناسی و معیارِ ذوق و نیز فلسفه هنر جرج دیکی که در قالب نظریه نهادی هنر ارائه شده، هر دو بر خاستگاهی اجتماعی و جامعهشناختی استوارند. از دیدگاه هیوم ملاکِ صحت و اِتقانِ احکام زیباشناسانه، حُکمِ عامِ داورانی است که بنا به برائت از نقص در قوّه ذوق در همه شرایط صادق و صحیح است. نظریه نهادی هنر با عطفِ نظر به لزومِ بازتعریفِ مرزِ مُفارقِ هنر از ناهنر در میانه قرن بیستم ارائه شد. نظریهای که بر اساس آن، اعطای شأن هنر به شیئی مصنوع، از سوی شخص یا اشخاصی صورت میگیرد که به نیابت از عالَمِ هنر در مقام نهادی اجتماعی عمل میکنند و داوری ایشان در اعطای شأن به شیءِ مصنوع، در جهت ارزیابی یا ارجگذاری به مثابه اثر هنری نسبت به آرای دیگر، به دلیل ارتباط مستمر با عالَم هنر و سلامتِ قوّه ذوق، قبول عام یافته و واجد مرجعیت است. درنتیجه پرسش اصلی تحقیق این است که از طریق چه سازوکاری شرط لازم و کافی برای صحتِ احکامِ ذوقی و ارزشگذاری آثار هنری از یک سو، و تعریفِ هنر از طریقِ تمیزِ هنر از غیرِ هنر از سوی دیگر، از جانب «داوران حقیقی» و افراد «ذیصلاح» تأمین و تضمین میشود؟ این پژوهش که با استفاده از روش تطبیقی به انجام رسیده و دادههای آن به شیوه کتابخانهای گردآوری شده است، ابتدا به مطالعه مفهوم حُکمِ ذوقی میپردازد، سپس نسبتِ زیباشناسی هیوم و نظریه نهادی هنر را میسنجد.
واژه‌های کلیدی: ذوق، زیبایی، دیوید هیوم، جرج دیکی، عالَم هنر، نظریه نهادی
متن کامل [PDF 480 kb]   (628 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/14 | پذیرش: 1402/3/24
فهرست منابع
1. بلخاری قهی، حسن (1400). در باب زیبایی (زیبایی‌شناسی در حکمت اسلامی و فلسفه غربی). تهران: دانشگاه تهران.
2. بلخاری قهی، حسن (1395). جامعه‌شناسی اخلاقی هنر. تهران: سوره مهر.
3. پاکباز، رویین (1395). دایره‌المعارف هنر (3 جلد)، تهران: فرهنگ معاصر.
4. دانتو، آرتور (1383). هنر، فلسفه، فلسفه هنر. ترجمه سیما ذوالفقاری، فصلنامه خیال، (9).
5. سوانه، پیر (1401). مبانی زیباشناسی. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
6. شپرد، آن (1400). مبانی فلسفه هنر، ترجمه علی رامین، تهران: علمی و فرهنگی.
7. شلی، جیمز (1401). مفهوم امر زیباشناختی. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، در دانشنامه فلسفه استنفورد، (جلد 5: زیبایی‌شناسی). سرپرست و ویراستار مجموعه: مسعود علیا. تهران: ققنوس.
8. کارول، نوئل (1392). درآمدی بر فلسفه هنر. ترجمه صالح طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر.
9. Beardsley, Monroe (1972). History of Aesthetics. in The Encyclopedia of Philosophy (4 Volumes), Paul Edwards (eds.), London: Macmillan.
10. Danto, Arthur (1964). The Artworld. in The Journal of Philosophy. 61 (19). American Philosophical Association Eastern Division Sixty-First Annual Meeting. 571-584. [DOI:10.2307/2022937]
11. Danto, Arthur (1983). The Transfiguration of the Commonplace: A Philosophy of Art. Massachusetts: Harvard University Press.
12. Demos, T. J (2012). The Exiles of Marcel Duchamp. Massachusetts: MIT Press.
13. Dickie, George (1974). Art and the aesthetic: An institutional analysis. New York: Cornell University Press.
14. Dickie, George (2001). Art and Value, London: Wiley-Blackwell.
15. Dickie, George (1996). The Century of Taste: The Philosophical Odyssey of Taste in the Eighteenth Century, Oxford: Oxford University Press.
16. Ferry, Luc (1994). Homo Aestheticus: The Invention of Taste in the Democratic Age. Trans: Robert de Loaiza, Chicago: University of Chicago Press.
17. Gardner, Sebastian (2002). Aesthetics. in The Blackwell Companion to Philosophy. New Jersey: Blackwell Publishing. [DOI:10.1002/9780470996362.ch9]
18. Garfagnini, Gian Carlo (2012). Medieval Aesthetics. in Aesthetics: The Key Thinkers, Alessandro Giovannelli (eds). New York: Continuum. [DOI:10.5040/9781472545404.ch-003]
19. Hanfling, Oswald (1992) Philosophical Aesthetics: An Introduction. London: Wiley-Blackwell.
20. Hantrais, Linda (2009). International Comparative Research: Theory, Methods and Practice, New York: Red Globe Press. [DOI:10.1007/978-1-137-06884-2_5]
21. Hume, David (1985a). An Enquiry Concerning the Principles of Morals, New York: Prometheus.
22. Hume, David (1985b). Of the Standard of Taste. in Essays: Moral, Political, and Literary, Eugene F. Miller (eds). Indianapolis: Liberty Fund.
23. Hutcheson, Francis (2008). An Inquiry into the Original of Our Ideas of Beauty and Virtue, Wolfgang Leidhold (eds), Indianapolis: Liberty Fund.
24. Hutcheson, Francis (1973). An Inquiry Concerning Beauty, Order, Harmony, Design. Peter Kivy (eds), New York: Springer.
25. Kant, Immanuel (2001). Critique of the Power of Judgment, trans: Paul Guyer, Eric Matthews, Cambridge: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511804656]
26. Locke, John (1998). An Essay Concerning Human Understanding. Roger Woolhouse (eds), London: Penguin Classics.
27. Norton, David (2008). An introduction to Hume's thought. in The Cambridge Companion to Hume, Cambridge: Cambridge University Pres. [DOI:10.1017/CCOL9780521859868]
28. Shelley, James (2013). Empiricism: Hutcheson and Hume. in The Routledge Companion to Aesthetics. Berys Gaut & Dominic McIver Lopes (eds), London: Routledge.
29. Stecker, Robert (2012). Plato. in Aesthetics: The Key Thinkers, Alessandro Giovannelli (eds), New York: Continuum.
30. Tatarkiewicz, Władysław (2011). A History of Six Ideas: An Essay in Aesthetics, New York: Springer.
31. Wolff, Janet (1993). Aesthetics and the Sociology of Art. London: Palgrave. [DOI:10.1007/978-1-349-13262-1]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarebannejad M, Shayganfar N. Explaining the Concept of Taste According to Hume in the Horizon of the Institutional Theory of Art. کیمیای هنر 2023; 12 (47) :7-21
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2249-fa.html

ساربان‌نژاد محسن، شایگان‌فر نادر. تبیین مفهوم ذوق از دیدگاه هیوم در افق نظریۀ نهادی هنر. کیمیای هنر. 1402; 12 (47) :7-21

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2249-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 47 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660