[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 38 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 24-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه پردهٔ نقاشی «سه مطالعه برای فیگورها بر مبنای تصلیب» اثر فرانسیس بیکن بر مبنای الگوی تحلیل تکوینی
حمیده محمودزاده* ، مصطفی گودرزی ، بهمن نامورمطلق
چکیده:   (4405 مشاهده)
فرایند پیدایش و شکلگیری یک اثر هنری، همواره دغدغه هنرمندان و پژوهشگران در مطالعات هنری بوده است. همچنین آفرینش اثر هنری، به جهت دارا بودن وجوه مهارتی و تکنیکی، موضوع برنامههای آموزشی نیز بوده است. این امر، اهمیت مطالعه مسیر پیدایش یک اثر را متذکر میشود. تحقق این مسئله به واسطه نقد تکوینی و روشمند بودن آن، امکان پذیر است. چرا که این نقد روند شکلگیری متن را با تمرکز بر تمام وجوه برونمتنی و درونمتنی یک اثر و با تکیه بر مشاهده عینی و مستندات مادی، ممکن میسازد. این نوشتار بر آن است تا روش این نقد را در حوزه مطالعات نقاشی تبیین نماید. بدین منظور، تابلوی نقاشی «سه مطالعه برای فیگورها بر مبنای تصلیب، ۱۹۴۴» از فرانسیس بیکن، با استفاده از الگوی تحلیل تکوینی، مورد مطالعه قرار میگیرد. و بدین پرسشها پاسخ داده میشود؛ چهگونه میتوان شیوه نقد تکوینی را در بررسی و نقد آثار تجسمی بهکار گرفت؟ چه عواملی در کیفیت نقد تکوینی آثار نقاشی اثرگذار هستند؟ در این پژوهش درمییابیم که بیکن به جهت رفتار تکوینی متمایز خود، دامنه متفاوتی از پیشامتن برجای میگذارد که در کمیت مستندات پرونده تکوین اثرگذار است. این امر موجب میشود تا مطالعه فرایند تکوین این متن، با تکیه بیشتر بر سایر عناصر پیرامون متن، شامل پیرامتن، فرامتن و پیشمتن، میسر شود.
واژه‌های کلیدی: نقد تکوینی، پیشامتن، پرونده تکوینی، مسیر آفرینش، فرانسیس بیکن
متن کامل [PDF 835 kb]   (1739 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/2 | پذیرش: 1399/8/13
فهرست منابع
1. تادیه، ژان-ایو. (1377)، نقد ادبی در سدة بیستم، محمد رحیم احمدی، تهران، سوره.
2. سیلوستر، دیوید. (1386)، گفتگوهای دیوید سیلوستر با فرانسیس بیکن، شروین شهامی پور، تهران، چاپ و نشر نظر.
3. نامور مطلق، بهمن، اسداللهی تجرق، شکرالله. (1391)، نقد تکوینی در هنر و ادبیات، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
4. هریسون، مارتین. (1390)، در قاب دوربین فرانسیس بیکن، کیهان ولی‌نژاد، تهران، مرکب سپید.
5. Bacon, Francis. (1992). « I painted to be loved ». Interview by Francis Giacobetti, conducted on February 1992, published in The Art Newspaper, no. 137, June 2003, pp. 28-29.
6. https://aphelis.net/wp-content/uploads/2012/11/BACON_1992_Interview_with_Francis_Giacobetti_small.pdf
7. Biasi, Pierre-Marc de. (2015). »Génétique des arts plastique«, Littérature, Vol. 2, N 178, p. 64-79. [DOI:10.3917/litt.178.0064]
8. Furst, Herbert. (1945). »Current Shows and Comments: On the Significance of a Word«, Apollo, vol.41, no.231. May, P. 107-108.
9. Grésillon, Almuth. (2007). »La critique génétique: origines, méthodes, théories, espaces, frontières«, Veredas, N 8, P. 31-45 .
10. Grésillon, Almuth. (2015). Éléments de critique génétique Lire les manuscrits modernes, Paris, CNRS.
11. Kieran, Matthew. (2005). Revealing Art. London,Routledge, P. 185-186. [DOI:10.4324/9780203642351]
12. Lebrave, Jean-Louis, Hurlebusch, Klaus. (1997). »Éléments de critique génétique. Lire les manuscrits modernes«, Genesis, Paris, No11, pp. 161-163.
13. Le Men, Ségollène. (2004). »Présentation, L'oeuvre d'art en devenir, Chemains faisant… et prés parés », Paris, Genesis. N 24, P. 7-19. [DOI:10.3406/item.2004.1314]
14. Mortimer, Raymond. (1945). «Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion», New Statesman and Nation, April 14, 1945.
15. https://www.unirioja.es/listenerartcriticism/essays/essay-Wyndham-Lewis-and-Francis-Bacon.html.
16. Russelle, John. (1971). »Francis Bacon«, London, Thames & Hudson.
17. Sylvester, David. (1987). The Brutality of Fact: Interviews With Francis Bacon. London, Thames and Hudson.
18. Hington, David. (1985). « Francis Bacon », Interview by Melvyn Bragg, UK, Video, 54:55.
19. https://vimeo.com/140651929
20. Curson Smith, Richard. (2017). « A Bruch With Vilolence. » UK, Video, 80min.
21. https://www.bbc.co.uk/programmes/b08cwq3v
22. IAN MORRISON. (1985). « Francis Bacon .» A visual heritage production in association with the Tate Gallery, Video, 27:30.
23. http://bufvc.ac.uk/dvdfind/index.php/title/8158
24. Hay, Louis. (2003). «Génétique et théorie littéraire», http//www.item.ens.fr : Accessed Novembre, 2018.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudzadeh H, Goudarzi M, NamvarMotlagh B. Genetic Criticism and Analysis of Francis Bacon’s Painting, “Three Studies on Figures at the Base of a Crucifixion”. کیمیای هنر 2021; 10 (38) :7-24
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1871-fa.html

محمودزاده حمیده، گودرزی مصطفی، نامورمطلق بهمن. مطالعه پردهٔ نقاشی «سه مطالعه برای فیگورها بر مبنای تصلیب» اثر فرانسیس بیکن بر مبنای الگوی تحلیل تکوینی. کیمیای هنر. 1400; 10 (38) :7-24

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1871-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 38 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660