[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 54 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 14 شماره 54 صفحات 52-35 برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشی در تدوین اصول سبک‌شناسی نقاشی ایران (بر پایهٔ تحلیل تطبیقی مبانی سبک‌شناسی ارنست گومبریش، شیلا کنبی، و بازل گری)
نرگس سیبویه ، حسن بلخاری قهی* ، یعقوب آژند
دانشگاه تهران
چکیده:   (72 مشاهده)
     مطالعات سبک‌شناسی به­منزلهٔ یکی از رویکردهای بنیادین در تاریخ‌نگاری هنر، نقشی اساسی در فهم و تبیین تحولات تاریخی آثار هنری ایفا می‌کند. همسو با این، به منظور فهم بهتر تاریخ نقاشی ایران لازم است مبانی منسجمی برای سبک­شناسی تعیین و بر مبنای آن روند تحولات این هنر در طی دوران اسلامی تدوین شود. برخی از مورخان، مانند بازل گری و شیلا کنبی، تاریخ نقاشی ایرانی را بر پایهٔ روشی منسجم روایت کرده­اند که شناسایی اصول آنان می­تواند در این امر موثر باشد. بدین منظور، در این پژوهش نظریهٔ سبک ارنست گومبریش، به‌عنوان الگویی برای سبک­شناسی، با اصول سبک­شناسی بازل گری و شیلا کنبی تطبیق داده شد تا از طریق کشف شباهت­ها و تفاوت­های این نظریه­ با اصول تاریخ­نگاری این دو مورخ، چهارچوبی برای سبک­شناسی نقاشی ایرانی استخراج شود. روش پژوهش توصیفی و با بهره‌گیری از تحلیل محتوای کیفی، به مقایسهٔ نظام‌مند رویکردهای این سه پژوهشگر در چهار سطح مبانی نظری، روش‌شناسی تحلیل سبک، معیارهای سبک‌شناسی و شیوهٔ روایت تاریخی می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد گومبریش با رویکردی روان‌شناختی و با تأکید بر مفهوم طرحواره، سبک را برآیند تعامل میان طرحواره‌های ذهنی هنرمند و شرایط بیرونی می‌داند؛ درحالی­که کنبی با رویکردی تاریخی-اجتماعی بر نقش نهادهای حامی هنر و بسترهای اجتماعی تمرکز می‌کند و گری با محوریت سنت‌های تکنیکی و کارگاهی، اهمیت تداوم سنت‌ها در شکل‌گیری سبک‌ها را برجسته می‌سازد. این تفاوت‌های بنیادین در مبانی نظری، به تمایزهایی چشمگیر در روش‌شناسی و شیوهٔ روایت تاریخی منجر شده است. پژوهش حاضر با تحلیل این تمایزها، چهارچوبی تلفیقی پیشنهاد می‌کند که ضمن بهره‌گیری از نظریهٔ گومبریش در تحلیل سازوکارهای روان‌شناختی، از روش‌شناسی کنبی در مستندسازی تاریخی و از رویکرد گری در شناخت سنت‌های تکنیکی استفاده می‌کند. این چهارچوب تلفیقی می‌تواند به درک جامع‌تری از  پیچیدگی‌های سبکی در هنر ایران، به‌ویژه در مطالعهٔ سنت‌های هنری، همچون نقاشی گل و مرغ که در آن جنبه‌های صوری، روان‌شناختی، تاریخی و تکنیکی به شکلی پیچیده درهم تنیده‌اند، منجر شود.
واژه‌های کلیدی: سبک‌شناسی، نقاشی ایرانی، ارنست گومبریش، شیلا کنبی، بازل گری، تحلیل تطبیقی
متن کامل [PDF 961 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/6 | پذیرش: 1404/2/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sibouyeh N, Bolkhari Ghahi H, Azhand Y. Research on Developing Principles of Iranian Painting Stylistics (Based on Comparative Analysis of Ernst Gombrich, Sheila Canby, and Basil Gray's Stylistic Approaches). کیمیای هنر 2025; 14 (54) :35-52
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2371-fa.html

سیبویه نرگس، بلخاری قهی حسن، آژند یعقوب. پژوهشی در تدوین اصول سبک‌شناسی نقاشی ایران (بر پایهٔ تحلیل تطبیقی مبانی سبک‌شناسی ارنست گومبریش، شیلا کنبی، و بازل گری). کیمیای هنر. 1404; 14 (54) :35-52

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2371-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 54 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4714