ماهیت امر قدسی و تجلیهای آن در هنر از مواردی است که بسیاری از اندیشمندان عرصه دین و هنر به آن توجه کردهاند. دراین میان سنتگرایان بیش از دیگران هنر را به ویژه در جوامع سنتی تجلی گاه قداست میدانند و کسانی از جمله فریتهوف شووان تحلیلهای بسیاری با این رویکرد به هنر جوامع گوناگون داشتهاند. الیاده نیز به عنوان پژوهشگر ادیان به هنر و رابطه آن با امر مقدس و دین توجه خاصی داشته است. پژوهش تطبیقی حاضر با استناد به منابع کتابخانهای و تحلیل آنها در پی آن بوده تا به مقایسه آرایاین دو پژوهشگر تأثیرگذار در خصوص هنر مقدس بپردازد. با وجوداینکه شباهتهایی در تعریف ماهیت امر مقدس و کارکرد آن نزد سنتگرایی چون شووان و الیاده که به نوعی دیدگاه خاص خود را دارد دیده میشود اما روش تحلیل آنها در بسط عقاید خود تفاوتهای زیادی دارد. بااین وجود نظرگاههایاین دو در ارتباط با امر قدسی در هنر مدرن برجستهترین محل اختلاف آنان است.
Haghbin R, Zafarmand S J. Comparison of the Concept of Sacred Art between Frithjof Schuon and Mircea Eliade. کیمیای هنر 2018; 6 (25) :59-72 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1180-fa.html
حقبین روشنک، ظفرمند سیدجواد. مقایسه آرای فریتهوف شووان و میرچا الیاده در باب هنر مقدس. کیمیای هنر. 1396; 6 (25) :59-72