[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 39 - ( 6-1400 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 23-35 برگشت به فهرست نسخه ها
زیبایی‌شناسی دریافت در هنر چیدمان تعاملی؛ خوانشی براساس نظریه ولفگانگ آیزر (مطالعه موردی: چیدمان تعاملی استخر شنای لئوناردو ارلیچ)
فریماه فاطمی، اشرف‌السادات موسی‌لر
چکیده:   (135 مشاهده)
هنر چیدمان به عنوان یکی از شاخههای هنر مفهومی، همواره بر ایده و مفهوم اثر تأکید دارد، در مواقعی برای جلب و همیاری بیشتر مخاطب از تعامل نیز استفاده میکند؛ این شیوه تماشاگر را به حضور در اثر دعوت کرده و این تعاملگرایی سبب ایجاد مشارکت مخاطب و فعالیتهای ورای ذهنی میشود؛ این امر خارج کردن مخاطب از حالت منفعل و تبدیل او به حالت فعال و معناسازی در اثر را موجب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعامل مخاطب در دریافت زیباییشناسی اثر چیدمان تعاملی، به مطالعه چیدمان استخر شنا لئوناردو ارلیچ میپردازد که به صورت تعاملی ارائه و اجرا شدهاند. تحلیل و بررسی اثر مذکور بر طبق نظریه زیباییشناسی دریافت بهعنوان یکی از نظریههای خوانندهمحور ولفگانگآیزر، نظریهپردازان مکتب کنستانس، صورت گرفته است. او نظریه شکافهای موجود در آثار را طرح کرد تا اثبات کند مخاطب با پر کردن شکافها، به اثر معنا میبخشد و تولید معنا توسط مخاطب از طریق فرضیهسازی، استراتژی خواندن، حذف و برجستهسازی صورت میگیرد. نظریه مذکور با توجه به طرح کردن شکاف یا جای خالی و خواننده محور بودن، با قواعد و استراتژیهای هنر تعاملی انطباق مورد نظر را دارد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای شکل گرفت و به این نتیجه نائل آمد که مخاطب در اثر چیدمان تعاملی، شکاف و جای خالی را احساس میکند؛ که با حضور در اثر، این شکاف پر شده و تولید معنا توسط وی صورت میگیرد؛ همچنین نظریه شکافآیزر همپوشانی کاملی با مراحل تعامل مخاطب با اثر هنری را نشان میدهد؛ همچنین جایگاه و اهمیت مخاطب در اثر در راستای تکمیل مفهوم و تولید معنا مورد توجه قرار میگیرد.
واژه‌های کلیدی: زیبایی‌شناسی دریافت، ولفگانگ آیزر، نظریه شکاف، هنر تعاملی، هنر چیدمان
متن کامل [PDF 476 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/27 | پذیرش: 1400/4/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemi F, Mousavilar A S. The Aesthetic of Reception in Interactive Installation Art, Read based on Wolfgang Iser’s Theory. کیمیای هنر. 2021; 10 (39) :23-35
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1927-fa.html

فاطمی فریماه، موسی‌لر اشرف‌السادات. زیبایی‌شناسی دریافت در هنر چیدمان تعاملی؛ خوانشی براساس نظریه ولفگانگ آیزر (مطالعه موردی: چیدمان تعاملی استخر شنای لئوناردو ارلیچ). کیمیای هنر. 1400; 10 (39) :23-35

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1927-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331