[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 39 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 35-23 برگشت به فهرست نسخه ها
زیبایی‌شناسی دریافت در هنر چیدمان تعاملی؛ خوانشی براساس نظریه ولفگانگ آیزر (مطالعه موردی: چیدمان تعاملی استخر شنای لئوناردو ارلیچ)
فریماه فاطمی ، اشرف‌السادات موسی‌لر
چکیده:   (3275 مشاهده)
هنر چیدمان به عنوان یکی از شاخههای هنر مفهومی، همواره بر ایده و مفهوم اثر تأکید دارد، در مواقعی برای جلب و همیاری بیشتر مخاطب از تعامل نیز استفاده میکند؛ این شیوه تماشاگر را به حضور در اثر دعوت کرده و این تعاملگرایی سبب ایجاد مشارکت مخاطب و فعالیتهای ورای ذهنی میشود؛ این امر خارج کردن مخاطب از حالت منفعل و تبدیل او به حالت فعال و معناسازی در اثر را موجب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعامل مخاطب در دریافت زیباییشناسی اثر چیدمان تعاملی، به مطالعه چیدمان استخر شنا لئوناردو ارلیچ میپردازد که به صورت تعاملی ارائه و اجرا شدهاند. تحلیل و بررسی اثر مذکور بر طبق نظریه زیباییشناسی دریافت بهعنوان یکی از نظریههای خوانندهمحور ولفگانگآیزر، نظریهپردازان مکتب کنستانس، صورت گرفته است. او نظریه شکافهای موجود در آثار را طرح کرد تا اثبات کند مخاطب با پر کردن شکافها، به اثر معنا میبخشد و تولید معنا توسط مخاطب از طریق فرضیهسازی، استراتژی خواندن، حذف و برجستهسازی صورت میگیرد. نظریه مذکور با توجه به طرح کردن شکاف یا جای خالی و خواننده محور بودن، با قواعد و استراتژیهای هنر تعاملی انطباق مورد نظر را دارد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای شکل گرفت و به این نتیجه نائل آمد که مخاطب در اثر چیدمان تعاملی، شکاف و جای خالی را احساس میکند؛ که با حضور در اثر، این شکاف پر شده و تولید معنا توسط وی صورت میگیرد؛ همچنین نظریه شکافآیزر همپوشانی کاملی با مراحل تعامل مخاطب با اثر هنری را نشان میدهد؛ همچنین جایگاه و اهمیت مخاطب در اثر در راستای تکمیل مفهوم و تولید معنا مورد توجه قرار میگیرد.
واژه‌های کلیدی: زیبایی‌شناسی دریافت، ولفگانگ آیزر، نظریه شکاف، هنر تعاملی، هنر چیدمان
متن کامل [PDF 476 kb]   (1252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/27 | پذیرش: 1400/4/7
فهرست منابع
1. احمدی، بابک ( 1383)، حقیقت و زیبایی، نشر مرکز، تهران
2. آزبورن، پیتر(1390) هنرمفهومی، ترجمه نغمه رحمانی، تهران: انتشارات مرکب سفید.
3. ایگلتون، تری. (1380)، پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، تهران.
4. بنت، سوزان. ( 1386)، تماشاگران تئاتر نظریه‌ای در خصوص تولید و دریافت، ترجمه دکتر مجید سرهنگی، تهران: انتشارات نمایش.
5. بیگنل، جاناتان. (1393) نشانه، ایدئولوژی، رسانه، مترجمان: سید احمد الله اکوانی، محسن محمودی، ابوالفضل امیرور، تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
6. تسلیمی، علی. ( 1383) گزاره هایی در ادبیات معاصر ایران(شعر): پیشا مدرن، مدرن، پست مدرن، تهران: اختران
7. دیویی، جان(1393)، هنر به منزله تجربه، ترجمه مسعود علیا، تهران: چ2 نشر ققنوس.
8. راش، م .(1389)، رسانه‌های نوین در هنر قرن بیستم.ترجمه بیتا روشنی، تهران: نشر نظر.
9. ریشتر، مارینتی، اف تی، هانس، لویت، سل (1392)، آغاز بی پایان هنر مفهومی، ترجمه علی‌رضا امیرحاجی، تهران: چاپ و نشر نظر.
10. سلدن، رامان (1372) راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو.
11. سمیع‌آذر، علیرضا. (1392) انقلاب مفهومی، تهران: چ2 نشر نظر.
12. شفق، اسماعیل، آذر پیرا، علی اصغر. (1396) «تحلیل شعر «آی آدم‌ها» و تفسیرهای آن بر اساس نظریه زیبایی‌شناسی دریافت»، فصلنامه نقد ادبی، س10، ش37، صص 161-135
13. شفیعی، ندا، رهبرنیا، زهرا. ( 1397) «خوانش چیدمان تعاملی تایپوگرافی«به منظور کنترل» از منظر اصول ادراک بصری گشتالت»، دوره23، ش2، صص 98-87
14. صبری، رضا. (1392 ) هنر محیطی تاملی در عناصر معنی دهنده به منظر، تهران: پیکر، چ 2
15. لوسی اسمیت، ادوار. (1384) مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم، ترجمه علی‌رضا سمیع‌آذر، تهران: چ 4 نشر نظر.
16. مکاریک، ایرناریمل. (1394)، دانش‌نامه نظریه ادبی معاصر، مترجمان: محمد نبوی، مهران مهاجر، تهران: انتشارات آگه.
17. میرزا حسین، فهیمه، عظیم پور تبریزی، پوپک. (1394) «خوانش عروسک‌های نمایشی بر اساس نظریه زیبایی‌شناسی دریافت آیزر، نامه هنرهای کاربردی»، ش 10، 31-21
18. نامورمطلق، بهمن. (1387)، «یائوس و آیزر، نظریه دریافت»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، ش11، ص110-93
19. نظرزاده، رسول. (1382)، «هر متن ناتمام است (سیری در پدیدارشناسی نظریه دریافت مخاطب)»، فارابی، ش50، صص190-173
20. هارلند، ریچارد (1382)، درآمدی تاریخی بر نظریه ادبی از افلاطون تا بارت، ترجمه علی معصومی و شاپور جورکش، تهران: نشر چشمه.
21. Bialoskorski ,L. S. S. , Westernik ,J. H. D. M. and van den Broek ,E. L. (2009).Mood Swings:
22. design and evaluation of affective interactive. New Review of Hypermedia and
23. Multimedia, Vol.15,No.2,173-191.
24. Iser, Wolfgang (1972), "The Reading Process: A Phenomenological Approach", New Literary [DOI:10.2307/468316]
25. History, Vol. 3, No. 2, pp. 279-299
26. Iser, Wolfgang (1978),The act of reading a theory of aesthetic response, Routledge and Kegan Paul Publisher,London, UK
27. Iser, Wolfgang(2000).Do H Write for a Audience? PMLA, 115:3(May), 310-314 [DOI:10.2307/463451]
28. Shi, Yanling(2013). Review of Wolfgang Iser and His Reception Theory, Theory and Practicr in Language Studies, Vol3 , No 6, pp 982-986 [DOI:10.4304/tpls.3.6.982-986]
29. Kwastek, katja(2013), Aesthetics of interaction in digital art, London, Massachusetts institute of technology [DOI:10.7551/mitpress/9592.001.0001]
30. Paul, C. (2003). Digital Art, Thames & Hudson, London
31. http://www.leandroerlich.art/
32. https://www.ignant.com/2016/01/07/an-illusory-swimming-pool-by-leandro-erlich/
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemi F, Mousavilar A S. The Aesthetic of Reception in Interactive Installation Art, Read based on Wolfgang Iser’s Theory. کیمیای هنر 2021; 10 (39) :23-35
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1927-fa.html

فاطمی فریماه، موسی‌لر اشرف‌السادات. زیبایی‌شناسی دریافت در هنر چیدمان تعاملی؛ خوانشی براساس نظریه ولفگانگ آیزر (مطالعه موردی: چیدمان تعاملی استخر شنای لئوناردو ارلیچ). کیمیای هنر. 1400; 10 (39) :23-35

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1927-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660