[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 38 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 43-70 برگشت به فهرست نسخه ها
معماری اوریگامی ژاپن و میزان تطبیق‌پذیری آن با معیارهای زیبایی‌شناسی از منظر جمعی از نظریه‌پردازان و اندیشمندان غربی
نرگس نعمتی‌پور، عاطفه دهقان‌توران‌پشتی*
چکیده:   (843 مشاهده)
در واژهشناسی تخصصی، اوریگامی الگویی با ساختار ثابت است که توسط سطوح صاف تاشده ایجاد شده است. امروزه هنر اوریگامی بهعنوان الگوی هنری اصیل ژاپنی به منبع الهام برای طراحان و محققین تبدیل شده است. تعریف واژهشناسی تخصصی زیبایی، تکامل ویژگیها، آواها و مفاهیم عقلانی است و در معنای وسیعتر به بررسی روشهای ادراک محیط و موقعیت فرد در داخل فضا میپردازد. مهمترین عوامل در بررسی زیباییشناسی، ناظر و موقعیت آن (گیرنده)، معماری یا اثر هنری (فرستنده) و محیط یا بستر طرح (رابط) است. چگونگی ارتباط میان هنر اوریگامی ژاپن به عنوان پدیدهای نوظهور در معماری و طراحی مدرن با مفاهیم زیباییشناسی جهت بهبود ادراک این ساختار، مسئله این تحقیق است. هدف این پژوهش بازشناسی انطباقپذیری معیارهای زیباییشناسی از منظر نظریهپردازان غربی با معماری اوریگامی به منظور ادراک بهتر این الگو است. روش تحقیق این نوشتار، استدلال منطقی در راستای تطبیق معیارهای زیباییشناسی با نمونه بناهای اوریگامی است که نتایج آن با رویکرد کیفی مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شاخصههای زیباییشناسی بر نمونه بناهای اوریگامی قابل تطبیق است اما تطابق و تعمیمپذیری معیارها به یک نسبت نمیباشد. بارزترین انطباق مربوط به دسته معیار کیفیت فضایی است. سپس به ترتیب دسته معیارهای پیچیدگی و تنوع، تناسب و رابطه صحیح میان اجزا و کلیات و تناسب مدوله و پیمون در جایگاه بعدی قرار دارند. کمترین انطباق مربوط به دسته معیار مقیاس انسانی است.
واژه‌های کلیدی: هنر اوریگامی، ژاپن، معیارهای زیبایی‌شناسی، نظریه‌پردازان غربی، معماری
متن کامل [PDF 2419 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/7 | پذیرش: 1399/9/12
فهرست منابع
1. احمدی، بابک. (1397). حقیقت و زیبایی: درس‌های فلسفه هنر. تهران: نشر مرکز.
2. افروخته، الهه و کمره‌ای، ندا. (1392). بازآفرینی پتگانه ایرانی از طریق مقایسه ی تطبیقی آن با معماری اوریگامی ژاپن. دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی. تبریز: دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
3. اسلامی، سید غلامرضا. (1393). درس گفتار مبانی نظری معماری، عینکمان را خودمان بسازیم. تهران: علم معمار رویال: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده هنر‌
4. امین زاده، بهناز. (1389). ارزیابی زیبایی و هویت مکان. هویت شهر. 4(7): 3-14.
5. اکو، اومبرتو. (1399). تاریخ زیبایی: (نظریه‌های زیبایی در فرهنگ‌های غربی).
6. باوندیان، علیرضا. (1378). بررسی تطبیقی آثار افلاطون و ارسطو در پرسش از ماهیت هنر. نشریه هنر و معماری کلک، 13: 107.
7. بلخاری‌قهی، حسن. (1399). در باب زیبایی: زیبایی‌شناسی در حکمت اسلامی و فلسفه غربی. تهران: دانشگاه تهران.
8. بمانیان، محمد رضا. اسفندیاری، مریم. اسفندیاری، سارا. (1394). پارادایم زیبایی شناسی در مناظر شهری. کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
9. جووانلی، الساندرو. (1394). زیبایی‌شناسی گودمن- دانشنامه فلسفه استنفورد44. (ترجمه هدی ندایی فر). تهران: ققنوس.
10. حقیر، سعید. صلواتی، کامیار. (1396). گزاره‌های نقادانه اروپاییان درباره‌ی معماری و شهرهای ایران در سفرنامه‌های قرن هفدهم تا نیمه قرن نوزدهم میلادی. نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 22(3), 57-70.‎
11. رابینسون، نیک. (1394). هنر کاغذ و تا (اوریگامی) (ترجمه مهرک ایرانلو). تهران: آوند دانش.
12. سلیمانی، مریم. مندگاری، کاظم (1395). زیبایی‌شناسی خانه سنتی ایرانی: بازشناسایی مؤلفه‌های زیبایی بر اساس تئوری برخاسته از زمینه (نمونه پژوهی: شهر یزد). هویت شهر. 10(4): 67-78.
13. سایتو، یوریکو. (1396). زیبایی‌شناسی امر روزمره- دانشنامه فلسفه استنفورد78.(ترجمه کاوه بهبهانی). تهران: ققنوس.
14. شاملو، شبنم. حبیب، فرح. (1392). تبین مفهوم شناختی معیارهای زیباشناسی در منظر شهر. هویت شهر . 7(16): 5-14.
15. طاهباز، منصوره. (1377). زیبایی در معماری. مجله صفه.
16. عابدینی، محمدحسین. محمدیان یامی، فرزانه. (1398). زیبایی‌شناسی و بازشناسی اصول آن در معماری اسلامی. معماری‌شناسی.4(1).
17. علاءالدینی، علیرضا. (1383). هنر سنتی اوریگامی (از کاغذهای تاشونده تا سازه‌های فضایی مدرن). فرهنگ مردم ایران و جهان. 2: 91-100.
18. فهیمی‌فر، اصغر. (1388). جستاری در زیبایی‌شناسی هنر اسلامی، پژوهش در فرهنگ و هنر .2.
19. کالن، گوردون. (1382). گزیده منظر شهری (ترجمه منوچهر طبیبیان). تهران: دانشگاه تهران.
20. گایر، پل. موران، دمورت. (1395). زیبایی‌شناسی در قرن بیستم. (ترجمه پدرام حیدری). تهران: ققنوس.
21. گروتر، یورگ کورت. (1390). زیبایی‌شناسی در معماری. (ترجمه پاکزاد، جهانشاه. همایون، عبدالرضا). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
22. لانگ، جان. (1396). آفرینش نظریه معماری. (ترجمه علیرضا عینی‌فر). تهران: دانشگاه تهران.
23. لوید رایت، فرانک. (1372). سبک‌ها و معماران (ترجمه فرزانه طاهری). مجله آبادی. 8- 28.
24. لینچ، کوین. (1387). سیمای شهر (ترجمه منوچهر مزینی). تهران: دانشگاه تهران.
25. مالپس، جف. دیوی، نیکولاس. (1394). گادامر و زیبایی‌شناسی او- دانشنامه فلسفه استنفورد41. (ترجمه وحید غلامی پورفرد). تهران: ققنوس.
26. مایکل براون. (1396). تفکر معمارانه: فرآیند طراحی و چشم خیال‌اندیش.
27. نعمتی پور، نرگس. (1395). اوریگامی ژاپنی و تاثیر آن بر حوزه‌های علمی، هنری و معماری معاصر. سومین کنگره بین‌المللی افق‌های جدید در معماری و شهرسازی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
28. نقره‌کار، عبدالحمید. (1389). مبانی نظری معماری. تهران: دانشگاه پیام نور.
29. هایدگر، مارتین. (1389). شعر، زبان، اندیشه رهایی. (ترجمه عباس منوچهری). تهران: مولی.
30. هولگیت، استیون. (1393). زیبایی‌شناسی هگل- دانشنامه فلسفه استنفورد3. (ترجمه گلنار نریمانی). تهران: ققنوس.
31. یعقوبی سنقرچی، معصومه. اسلامی، غلامرضا. (1394). خودشناسی؛ رهاورد تجربه سکنی‌گزینی در کلاس طراحی معماری. هویت شهر, 11(1), 67-78.‎
32. Andreozzi, S., Bessone, G. I., Poala, M. B., Bovo, M., Amador, S. F. D. A., Giargia, E. & Mariani, S. (2016). Self-adaptive Multi-purpose Modular Origami Structure. Procedia engineering. 161: 1423-1427. [DOI:10.1016/j.proeng.2016.08.604]
33. Bognar, B., & Kuma, K. (2005). Kengo Kuma: selected works. Princeton Architectural Press. [DOI:10.1007/1-56898-642-4]
34. Buri HU, Weinad Y. (2011). The Tectonics of Timber Architecture in the Digital Age. In Building with Timber Paths into the Future. Munich, Germany: Prestel Verlag; 56-63.
35. Cai, N. N. (2012). Exploring the Art of Masahiro Chatani's Architectural Origami. In Applied Mechanics and Materials (Vol.193, pp.1205-1209). Trans Tech Publications Ltd.‌ [DOI:10.4028/www.scientific.net/AMM.193-194.1205]
36. Caymaz, G., Seyhan Yardım, Bülent Onur Turan, Aysel Tarım. (2018). Wooden Structures within the Context of Parametric Design: Pavilions and Seatings in Urban Landscape. Journal of Architectural Research and Development. 2(3): 34-54. [DOI:10.26689/jard.v2i3.400]
37. Collinson,D.(1992).Aesthetic experience. Philosophical aesthetics, 111-178.‌
38. 조연희, & 김문덕. (2011). 쿠마 켄코의 공간에 나타난 일본 전통 특성에 관한 연구. 한국실내디자인학회 학술대회논문집, 13(3), 47-53. )Translated to: Cho, Youn-Hee, Kim, Moon-Duc .(2011). A Study on the characteristics of Japanese tradition in the space of Kengo Kuma. Korean Institute of Interior Design. 13(3), 47-53(
39. Demaine, E. D., & Demaine, M. L. (2002). Recent results in computational origami. In Origami3. Third International Meeting of Origami Science, Mathematics and Education. [DOI:10.1201/b15735-3]
40. Foschi, R. (2019). Algorithmic Modelling of Folded Surfaces. Analysis and Design of Folded Surfaces in Architecture and Manufacturing (Doctoral dissertation).
41. Gardiner, M. (2015). On the Aesthetics of Folding and Technology:Scale,Dimensionality,and Materiality. Origami, 6.‌ [DOI:10.1090/mbk/095.2/24]
42. Gardiner, M. R., Hanlon, R., Ogawa, H., Aigner, R., Reitböck, E., & Ikegawa, T. (2018). ORI. (PhD thesis).
43. Gilewski, W., Pełczyński, J., & Stawarz, P. (2014). A comparative study of origami inspired folded plates. Procedia Engineering. 91: 220-225.‌ [DOI:10.1016/j.proeng.2014.12.050]
44. Hani, B., & Yves, W. (2008). Origami-Folded Plate Structures, Architecture. In The Proceeding of 10th World Conference of Timber Engineering. Japan: Miyazaki.
45. 김영훈, & 이규리. (2019). 쿠마 켄고 (硏吾) 의 작품에 나타난 일본 전통요소의 재료 입자화 분석. 한국생태환경건축학회 논문집, 19(1), 97-106. (Translated to: Kim, Young-Hoon, Lee, Gyu-Ri. (2019). Material Granulation Theory of Japanese Traditional Elements in Kengo Kuma's works. KCI Accredited Journal. 19(1), 97-106.( [DOI:10.12813/kieae.2019.19.1.097]
46. Lang, J. T. (1974). Designing for human behavior: architecture and the behavioral sciences (Vol. 6). Dowden, Hutchinson & Ross.‌
47. Low, G. (2016). A new international cruise ship terminal for Wynyard Wharf (Master's thesis).
48. Lucarelli, C. D., & Carlo, J. C. (2019). Parametric modeling simulation for an origami shaped canopy. Frontiers of Architectural Research.‌ [DOI:10.1016/j.foar.2019.08.001]
49. Meyer, J., Duchanois, G., & Bignon, J. C. (2015). Analysis and validation of the digital chain relating to architectural design process Achievement of a folded structure composed of wood panels. MAP-CRAI. France: Nancy.
50. Morales B. M., & Teuffel, P. (2013). Towards smart building structures: adaptive structures in earthquake and wind loading control response: a review. Intelligent.Buildings International. 5(2): 83-100. [DOI:10.1080/17508975.2013.778193]
51. Peraza H. E. A., Hartl, D. J., Malak J. R. J., & Lagoudas, D. C. (2014). Origami-inspired active structures: a synthesis and review. Smart Materials and Structures. 23(9): 94-101. [DOI:10.1088/0964-1726/23/9/094001]
52. Peraza H. E. A. P., Hu, S., Kung, H. W., Hartl, D., & Akleman, E. (2013). Towards building smart self-folding structures. Computers & Graphics, 37(6), 730-742.‌ [DOI:10.1016/j.cag.2013.05.022]
53. Samuelsson, C., & Vestlund, B. (2015). Structural folding-A parametric design method for origami architecture (Master's thesis).
54. Staff, M. W. (2004). Merriam-Webster's collegiate dictionary. Merriam-Webster.‌
55. Stickells, L. (2008). Flow urbanism. Heterotopia and the city: Public space in a postcivil society, 247.
56. Tachi, T. (2010). Freeform rigid-foldable structure using bidirectionally flat-foldable planar quadrilateral mesh. Advances in architectural geometry, 87-102.‌ [DOI:10.1007/978-3-7091-0309-8_6]
57. Takahashi, M. (2007). Japan: The New Mix: Architecture, Interiors and More. Images Publishing.
58. Terzidis, K. (2004). Expressive Form: A conceptual approach to computational design. Routledge. [DOI:10.4324/9780203586891]
59. Wang, X. (2017). Cellular Cavity Structure and its Building Technology for Shell Structure with Thin Sheet Materials-Geometrical Analysis and Structural Consideration in the Design and Building Processes (Doctoral dissertation) Technische Universität, Berlin, Germany.
60. https://www.archdaily.com, (Jan5, 2020)
61. https://www.dezeen.com, (Jan11, 2020)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nematipour N, Dehghan Touran Poshti A. Origami: Japanese Architecture and its Aesthetic Adaptability with the Western Theorists’ Point of View. کیمیای هنر. 2021; 10 (38) :43-70
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1873-fa.html

نعمتی‌پور نرگس، دهقان‌توران‌پشتی عاطفه. معماری اوریگامی ژاپن و میزان تطبیق‌پذیری آن با معیارهای زیبایی‌شناسی از منظر جمعی از نظریه‌پردازان و اندیشمندان غربی. کیمیای هنر. 1400; 10 (38) :43-70

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1873-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 38 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341