مقالۀ حاضر به امکان حضور دموکراتیک مخاطب در هنرهای مشارکتی میپردازد و این موضوع را در نمونههایی از اکتیویسم هنری بررسی میکند. چارچوب نظری مقاله بر مبنای نظریات والتر بنیامین دربارۀ هنر دموکراتیک و ژاک رانسیر دربارۀ ارتباط بین هنر و سیاست بنیان گذاشته شده و در پی جستجوی ویژگیهای دموکراتیک هنر مشارکتی در دو نمونۀ «جنبش انسان ایستاده» در ترکیه به عنوان یک کنش سیاسی - هنری، و همچنین «دهکدۀ هنرها و علوم انسانی» در ایالات متحد به عنوان نوعی فعالیت اجتماعی-هنری است. ضمن مقاله ویژگیهای سیاسی و دموکراتیک این نمونهها بر مبنای چارچوب نظری طرح شده مورد بررسی قرار میگیرد و توضیح داده میشود که چطور اکتیویسم هنری با رویکرد مشارکتی امکان مداخله و مشارکت برابر را برای مخاطب فراهم میکند و همچنین به چه دلایلی این فعالیتها اساساً میبایست فعالیت هنری محسوب شوند.
Esmaeilzadeh K. The Possibility of “Democratic” Intervention in Interactive Approaches of Contemporary Art and its Manifestation in Artistic Activism. کیمیای هنر 2016; 5 (18) :35-49 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-689-fa.html
اسماعیلزاده خیزران. بررسی امکان مداخلۀ «دموکراتیک» در رویکردهای مشارکتی هنر معاصر با نگاه به نمونه هایی از اکتیویسم هنری. کیمیای هنر. 1395; 5 (18) :35-49