[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) ::
جلد 10 شماره 40 صفحات 47-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش و جایگاه کیوریتور در فرایند شکل‌گیری جریان‌های هنری معاصر
سوانا بغوزیان* ، محمد معین‌الدینی
چکیده:   (2346 مشاهده)
کیوریتور، امروزه، با تغییر کارکرد سنتی خود به سوی شیوههای نوین، در تمامی عرصههای هنری ورود کرده و پیوندی تنگاتنگ با چگونگی عرضه هنرها دارد، بدینجهت میتواند در دیده شدن و آگاهیبخشی در باب یک جریان هنری تأثیر مستقیم و مؤثری داشته باشد. بدینلحاظ این پژوهش ارتباط میان فعالیت کیوریتور در یک نمایشگاه هنری و شکلگیری جریانهای هنری را واکاوی کرده و برای مشخص ساختن این مسئله، دو سؤال اساسی را مطرح میکند نخست آنکه، نقش و جایگاه کیوریتور در فرایند شکلگیری جریانهای هنری معاصر چیست و دوم، چگونه یک کیوریتور میتواند بواسطه برگزاری نمایشگاه به یک جریان هنری هویت بیرونی بخشد؟ لذا، هدف این نوشتار در اول، تبیین وظایف کیوریتور در یک نمایشگاه هنری و سپس بسط آن برای آشکارسازی نقش و جایگاه کیوریتور در جریانسازیها است. بدینترتیب، این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با الگو قرار دادن دو نمونه شاخص و تأثیرگذار جهانی با پیگیری گامبهگام فرایند نمایشگاهسازی از خلق ایده تا اجرا، به آشکارسازی وظایف کیوریتور در نمایشگاه هنری پرداخته و به مشخصسازی نقش و جایگاه کیوریتور در روند جریانسازیهای هنری میپردازد. یافتهها و بررسیهای این نوشتار نشان میدهند که کیوریتور به عنوان یک شخصیت واسط در دنیای هنر و کسی که ارتباط مستقیم با چگونگی نمایش هنر دارد، در زمینه شکلگیری جریانهای هنری میتواند با پیروی از الگوهای مدیریتی و نمایشگاهی صحیح نقش مستقیم و مؤثری داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: کیوریتور، نمایشگاه‌گردان، هنرگردان، جریان‌ هنری، هنر معاصر
متن کامل [PDF 491 kb]   (1123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/29 | پذیرش: 1400/7/14
فهرست منابع
1. بابایی‌فلاح، هادی (1397). جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها در ایران. تهران: انتشارات امیرکبیر.
2. پاکباز، رویین. (1395). curator. در فرهنگ اصطلاحات هنری و اَعلام هنرمندان: دوسویه چ3 (47). تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
3. پوریامهر، الهام. (1395). «تحلیل گفتمان کیوریتینگ در هنر معاصر ایران». پایان‌نامه دکترای تخصصی. گروه پژوهش هنر. دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س).
4. تنکرمی باقری‌نژاد، رودابه. (1397). «مطالعه تطبیقی نمایشگاه‌گردانی در ایران و غرب با تأکید بر نقش اجتماعی هنر». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه پژوهش هنر. دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س).
5. شاکر، وحید و گودرزی، مصطفی. (1396). مقدمه‌ای بر مطالعه بازار مالی و اقتصادی هنرهای تجسمی معاصر ایران در سه دهه اخیر. تهران: انتشارات مهر نوروز.
6. هوفمان، ینس. (1397). الفبای هنر امروز. ترجمه افرا صفا. تهران: چاپ و نشر نظر.
7. Aslan, Gonca, & Cagri Bulut. “The Role of Curator in Postmodern Epoch: A Manager, A Leader, An Innovator or All?” International Journal of Cultural and Creative Industries 1, no.4 (2014).
8. Graham, Beryl, and Sarah Cook. Rethinking curating: Art after new media. mit Press, 2010.
9. Smith, Terry. Thinking contemporary curating. Independent Curators International, 2012.
10. Vitkauskaitė, Ieva. “The Role of the Freelance Curator in an Art Exhibition.” European Journal of Interdisciplinary Studies 7, no. 2 (2015).
11. Wallace, Ian. “10 Exhibitions That Changed the Course of Contemporary Art”. Artspace, 7 (2014).
12. وزیری‌بزرگ، رقیه‌سادات. «هنر کنار هم بودن به روایت نیکولا بوریو». بازیابی شده در تاریخ 3 آذر (1399) از https://avammag.com/75121/%D9%87%D9%86%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86
14. Bourriaud, Nicolas. “Traffic: Space-times of the Exchange.” Subsequently republished at http://www.mayrevue.com/en/traffic-espaces-temps-de-lechange, accessed November 26 (2020).
15. Freedman, Cari. “Traffic.” Subsequently republished at https://www.frieze.com/article/ traffic, accessed November 26 (2020).
16. Gali, Andre. “Portraying the 90s.” Subsequently republished at http:// www. norwegiancrafts. No /articles/a-synthetic-man-in-altermodern-times, accessed November 21 (2020).
17. Gasparina, Jill. “(Re) producing the Exhibition, (Re) thinking Art History. On the Visual Archives of Primary Structures.” Subsequently republished at https:// journals. openedition. org/ critiquedart/21192/ , accessed November 15 (2020).
18. Jakobsen, Henrik Plenge. (1996). “Alternative Society, Traffic.” Subsequently republished at https://www.henrikplengejakobsen.net/sider/works/99_92/alternativesociety.html, accessed November 20 (2020).
19. Martinique, Elena. “How The Primary Structures Exhibition of 1966 Changed Course of Art History.” Subsequently republished at https://www.widewalls.ch/magazine/ primary-structures-exhibition-1966, accessed November 16 (2020).
20. Ricci, Benedetta. “The Shows that Made Contemporary Art History: Primary Structures.” Subsequently republished at https://magazine.artland.com/the-shows-that-made-contemporary-art-history-primary-structures/, accessed November 20 (2020).
21. Ryan, Bartholomew. “Alter modern: A conversation with Nicholas Bourriaud.” Subsequently republished at https://www.artnews.com/art-in-america/interviews/altermodern-a-conversation-with-nicolas-bourriaud-56055/, accessed November 20 (2020).
22. Singsen, Doug. “Primary Structures.” Subsequently republished at https:// www. oxfordartonline. com/ groveart/ view/ 10.1093/ gao/ 9781884446054. 001. 0001/ oao- 9781884446054- e- 7002090821, accessed November 17 (2020).
23. Tsingou, Emily. (1996). “Traffic.” Subsequently republished at http:// www. zingmagazine. com/zing3/reviews/027_traffic.html, accessed November 22 (2020).
24. Verzotti, Giorgio. “Traffic.” Subsequently republished at https:// www. artforum. com/ print/ reviews/199605/traffic-53736, accessed November 22 (2020).
25. “Major Exhibition of Global 1960s Sculpture Opens March 14.” Subsequently republished at https://thejewishmuseum.org/press/press-release/other-primary-structures-release, accessed November 22 (2020).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Boghossian S, Moeinadini M. Identifying the Position and the Role of Curator in the Formation Process of Contemporary Art Movements.. کیمیای هنر 2021; 10 (40) :33-47
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1990-fa.html

بغوزیان سوانا، معین‌الدینی محمد. تبیین نقش و جایگاه کیوریتور در فرایند شکل‌گیری جریان‌های هنری معاصر. کیمیای هنر. 1400; 10 (40) :33-47

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1990-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645