[
صفحه اصلی
]
[
Archive
]
[ English ]
بخشهای اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
درباره نشریه
اعضای علمی و اجرایی
اهداف و چشمانداز
اخبار نشریه
پایگاه های نمایه کننده
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شمارههای مجله
آخرین شماره
برای نویسندگان
راهنمای نگارش مقاله
راهنمای ارسال مقاله
فرم ارسال مقاله
فرایند دریافت و داوری مقالات
برای داوران
راهنمای داوران
ثبت نام و اشتراک
اطلاعات ثبت نام
فرم ثبت نام
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
تسهیلات پایگاه
راهنمای صفحات
جستجو در پایگاه
صفحه پرسشهای متداول
صفحه برترینهای پایگاه
اطلاعرسانی به دوستان
درباره پژوهشکده هنر
رویدادها
انتشارات
مقالات در دست انتشار
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
جستجو در پایگاه
در مقالات نشریه
در مطالب پایگاه
جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
دوره 10، شماره 41 - ( زمستان 1400 )
جلد 10 شماره 41 صفحات 80-67
برگشت به فهرست نسخه ها
بنیانهای تاریخی و مفهومی رویکرد آبی واربورگ به تصویر
مهدی قادرنژادحمامیان
*
،
عبدالله آقائی
چکیده:
(2470 مشاهده)
آبی
واربورگ
از
کلیدی
ترین
و
الهام
بخش
ترین
چهره
های
سنت
آلمانی
تاریخ
نگاری
هنر
است
.
اگرچه
یکی
از
وجوه
شناخته
شده
کار
فکری
واربورگ
ارتباط
یا
نسبت
او
با
آیکونولوژی
است،
اما
در
این
مقاله
کوشش
شده
با
فراتر
رفتن
از
فهم
مرسوم
از
واربورگ،
شمایی
از
نحوه
نگاه
«
خاص
»
وی
به
تصویر
در
کلیت
آن
ترسیم
شود
.
بدین
منظور
با
بازخوانی
متون
کلاسیک
واربورگ
و
تفسیرهای
جدید
بر
آنها
تلاش
شده
است
که
جایگاه
رویکرد
وی
به
«
تصویر
»
در
سنت
تاریخ
نگاری
هنر
آلمانی
و
مفاهیم
کلیدی
منظومه
فکری
وی
در
این
زمینه
مورد
بررسی
قرار
گیرد
.
یافته
های
مقاله
نشان
می
دهد
که
در
این
منظومه
فکری
ردپای
اندیشه
های
متفکرانی
چون
فردریش
نیچه،
یاکوب
بورکهارت
و
رابرت
فیشر
دیده
می
شود.
در
این
زمینه،
دوگانه
«
آپولونی
-
دیونیزوسی
»
فردریش
نیچه،
مفهوم
«
همدلی
»
فیشر
و
کل
گرایی
هگلی
بورکهات
در
صورت
بندی
تلقی
خاص
واربورگ
از
دوره
رنسانس
به
وجه
خاص
و
رویکرد
وی
به
تصویر
در
وجه
کلی
تأثیرگذار
بوده
اند
.
در
این
زمینه
واربورگ
خود
را
وقف
مطالعه
مفهومی
تحت
عنوان
«
حیات
بعدی
»
عهد
باستان
و
مفاهیم
پیرامون
آن
چون
پاتوس
فرمل،
دیالکتیک
و
همدلی
در
هنر
و
اندیشه
رنسانس
می
کند
.
به
نظر
می
رسد
اکثر
این
مفاهیم
حول
ایده
«
بقا
»
می
گردند
.
به
باور
واربورگ
از
آنجایی
که
هنر
دارای
یک
تاریخ
است،
تصاویر
نیز
بقایایی
دارند،
بقایایی
که
در
پیوند
با
مفهوم
و
رد
خاطره
و
در
ارتباط
با
مفهومی
به
نام
پاتوس
فرمول
خود
را
آشکار
می
کنند
.
واربورگ
در
این
مفهوم
به
ژست
ها
و
انتقال
آنها
از
طریق
هنر
توجه
دارد
.
ماحصل
چنین
تلاشی
طرح
زبانی
خاموش
و
رها
از
استدلال
است
.
تحلیل
ژست
های
بیانگر
به
ارائه
راهی
غیرمعمول
در
مورد
اشکال
گذشته
می
پردازد
و
به
مخاطب
این
امکان
را
می
دهد
که
تصاویر
گذشته
را
در
زمان
اکنون
بیابد
.
معنای
حیات
بعدی
و
بقای
تصاویر
چنین
است
.
واربورگ
با
کنار
هم
گذاشتن
تصاویر
مختلف
در
پی
کشف
چنین
مشخصه
هایی
است
.
واژههای کلیدی:
آبی واربورگ
،
تاریخ هنر
،
حیات بعدی
،
پاتوسفرمل
،
خاطره
،
بقا
متن کامل
[PDF 387 kb]
(1030 دریافت)
نوع مطالعه:
پژوهشي
|
موضوع مقاله:
تخصصي
دریافت: 1400/3/12 | پذیرش: 1400/10/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
10.52547/kimiahonar.10.41.67
Download citation:
BibTeX
|
RIS
|
EndNote
|
Medlars
|
ProCite
|
Reference Manager
|
RefWorks
Send citation to:
Mendeley
Zotero
RefWorks
Qadernezhad M, Aghaie A. The Study of Image by Aby Warburg. کیمیای هنر 2022; 10 (41) :67-80
URL:
http://kimiahonar.ir/article-1-2032-fa.html
قادرنژادحمامیان مهدی، آقائی عبدالله. بنیانهای تاریخی و مفهومی رویکرد آبی واربورگ به تصویر. کیمیای هنر. 1400; 10 (41) :67-80
URL:
http://kimiahonar.ir/article-1-2032-fa.html
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 41 - ( زمستان 1400 )
برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map -
English site map
- Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660