[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 48 - ( پائیز 1402 ) ::
جلد 12 شماره 48 صفحات 83-65 برگشت به فهرست نسخه ها
روایت‌شناسی میمتیک و دایجتیک: مطالعۀ تطبیقی سرگذشت مرد خسیس اثر آخوندزاده و ازدواج شاعر اثر ابراهیم شناسی
بهروز محمودی بختیاری* ، حسن بلخاری قهی ، محمدباقر قهرمانی ، ساغر منشی
چکیده:   (1205 مشاهده)
عموم پژوهش‌های کلاسیک با تکیه بر خوانشی ناصواب از جمهوری افلاطون و بوطیقای ارسطو، دو مفهوم میمسیس و دایجسیس را به‌ترتیب، هم‌ارز ‌تقلید در ادبیات نمایشی و نقل در ادبیات داستانی در نظر گرفته و بنابراین، روایت را وابسته به‌نقل و حضور راوی قلمداد کرده‌اند. حال آنکه بازبینی دوگانۀ میمسیس/دایجسیس، ناپایداری مرز میان این دو مقوله و پیچیدگی درام به‌عنوان ترکیبی پیچیده از حالات دایجتیک و میمتیک را آشکار می‌کند. از سوی دیگر، سنت‌های نمایشی ایران و ترکیه تا پیش از مواجهه با تئاتر غربی، همزاد روایت دایجتیک بوده و پس از غرب‌گرایی و ترجمۀ نمایشنامه‌های اروپایی، تحت‌الشعاع روایت میمتیک قرار گرفته‌ است. نخستین نتایج این برخورد در عرصۀ ادبیات نمایشی این دو کشور، در تمثیلات آخوندزاده که تکمیل آن بین سال‌های ۱۸۵۰ و ۱۸۵۷ رقم خورده و همین­طور، ازدواج شاعر ابراهیم شناسی در سال ۱۸۵۹ مشاهده می‌شود‌. پژوهش جاری به‌عنوان مطالعه‌ای بین‌رشته‌ای و تطبیقی با روش توصیفی-تحلیلی، بر تجزیه‌وتحلیل روایت‌شناختی نمایشنامه‌های سرگذشت مرد خسیس اثر آخوندزاده و ازدواج شاعر اثر ابراهیم شناسی در چارچوب روایت‌شناسی میمتیک و دایجتیک متمرکز می‌شود. بر این اساس، می‌توان گفت نسبت نزدیک این دو نمایشنامه با پیشینۀ نمایشی دایجتیک موجود، به‌طورمشخص در سه بُعد پیرنگی، شخصیت‌پردازانه و مختصات فضایی-زمانی بروز یافته و تکامل هر دو متن با تکیه‌ای کم‌وبیش بر جنبه‌های روایی دایجتیک محقق شده‌ است.
 
واژه‌های کلیدی: درام ایران، درام ترکیه، روایت میمتیک، روایت دایجتیک، سرگذشت مرد خسیس، ازدواج شاعر
متن کامل [PDF 495 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/26 | پذیرش: 1402/5/10
فهرست منابع
1. آژند، یعقوب (1395). نمایش در دوره قاجار. تهران: مولی.
2. آخوندزاده، میرزا فتحعلی (1349). تمثیلات. ترجمۀ محمدجعفر قراچه‌داغی، تهران: اندیشه.
3. ارسطو (1343). فن شعر. ترجمۀ عبدالحسین زرین‌کوب. تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
4. افلاطون (1353). جمهوری. ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوشه.
5. امجد، حمید (1378). تئاتر قرن سیزدهم (چاپ سوم). تهران: نیلا.
6. براکت، اسکار گ (1396). تاریخ تئاتر جهان. ترجمه هوشنگ آزادی‌ور (جلد 1) (چاپ نهم). تهران: مروارید.
7. بیضایی، بهرام (1387). نمایش در ایران (چاپ ششم). تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
8. جنتی‌عطایی، ابوالقاسم (1333). بنیاد نمایشی در ایران. تهران: صفی علیشاه.
9. ستاری، جلال (1387). زمینۀ اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران. تهران: مرکز.
10. شهیدی، عنایت‌الله (1380). پژوهشی در تعزیه و تعزیه‌خوانی: از آغاز تا پایان دورۀ قاجار در تهران. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
11. شیرژیان، فریده (1380). جایگاه نمایش سنتی در تئاتر ایران. تهران: آن.
12. فنائیان، تاجبخش (1386). هنر نمایش در ایران (تا سال 1357). تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
13. فیستر، مانفرد (1387). نظریه و تحلیل درام. ترجمه مهدی نصرالله‌زاده، تهران: مینوی خرد.
14. محبی، پرستو (1398). روایت‌شناسی درام: نگاهی روایت‌شناسانه به‌ ادبیات نمایشی ایران. تهران: جام زرین.
15. محبی، پرستو و محمدباقر قهرمانی و بهروز محمودی‌بختیاری. (1395). شکل‌گیری نمایش ایرانی از جهانی دایجتیک. هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، 21(2)، 24-15.
16. ملک‌پور، جمشید (1363). ادبیات نمایشی در ایران: نخستین کوشش‌ها تا دورۀ قاجار (جلد اول). تهران: توس.
17. Akı, Niyazi (1989). Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi I: Başlangıçtan Cumhuriyet Devrine Kadar. İstanbul: Dergâh.
18. And, Metin (1969), Geleneksel Türk Tiyatrosu: Kukla, Karagöz, Ortaoyunu. Ankara: Bilgi Yayınevi.
19. Alber, jan; Fludernik, Monika (2010). Postclassical Narratology: Approaches and Analyses. Columbus: The Ohio State University.
20. Bal, Mieke (2017). Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. 4th Edition. Toronto, Buffalo and London: University of Toronto.
21. Chatman, Seymour (1978). Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca and London: Cornell University.
22. Chatman, Seymour (1990). Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca and London: Cornell University.
23. Ersan, Müge (2019). "Türkiye Tiyatro Yazınında Anlatıya Yönelim". Yüksesk Lisans Tezi. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi.
24. Fludernik, Monika (1996). Towards a Natural Narratology. London and New York: Routledge. [DOI:10.1515/jlse.1996.25.2.97]
25. Fludernik, Monika (2000). "Genres, Text Types, or Discourse Modes? Narrative Modalities and Generic Categorization". Style, Vol. 34(2), 274-292.
26. Fludernik, Monika (2009). An Introduction to Narratology. Translated by Patricia Hausler-Greenfield and Monika Fludernik, London and New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203882887]
27. Genette, Gerard (1980). Narrative Discourse: An Essay in Method. Translated by Jane E. Lewin. New York: Cornell University.
28. Genette, Gerard (1992).The Architext: An Introduction. Translated by Jane E. Lewin, Berkeley, Los Angeles and Oxford: University of California.
29. de Jong, Irene J. F..(1989). Narrators and Focalizers: The Presentation of the Story in the Iliad. 2nd Edition. Amsterdam: B. R. Grüner Publishing Company.
30. Kudret, Cevdet. (1973). Ortaoyunu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
31. Kudret, Cevdet. (2004). Karagöz. 1. Cilt.. 2. Bask. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
32. Lubbock, Percy. (1957). The Craft of Fiction. London: Jonathan Cape.
33. Nutku, Özdemir. (1978). Meddahlık ve Meddah Hikayeleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınlar.
34. Potolsky, Matthew. (2006). Mimesis. London and New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203401002]
35. Prince, Gerald. (1982). Narratology: The Form and Functioning of Narrative. Berlin, New York and Amsterdam: Mouton Publishers. [DOI:10.1515/9783110838626]
36. Puchner, Martin. (2002). Stage Fright: Modernism, Anti-Theatricality, and Drama. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.
37. Richardson, Brian. (1988). Point of View in Drama: Diegetic Monologue, Unreliable Narrators, and the Author's Voice on Stage. Comparative Drama, Vol. 22(3), 193-214. [DOI:10.1353/cdr.1988.0017]
38. Richardson, Brian. (2001). Voice and Narration in Postmodern Drama. New Literary History, Vol. 32(3), 681-694. [DOI:10.1353/nlh.2001.0042]
39. Ryan, Marie-Laure. (1992). "The Modes of Narrativity and Their Visual Metaphors", Style, Vol. 26(3), 368-387.
40. Schmid, Wolf (2010). Narratology: An Introduction. Translated by Alexander Starritt, Berlin and New York: Walter de Gruyter. [DOI:10.1515/9783110226324]
41. Scholes, Robert; Phelan, James; Kellogg, Robert. (2006). The Nature of Narrative. Oxford and New York: Oxford University. [DOI:10.1093/oso/9780195151756.001.0001]
42. Sevengil, Refik Ahmet (2015). Türk Tiyatrosu Tarihi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Ve Tic. Ltd. Şti.
43. Şinasi, İbrahim (1959). Şair Evlenmesi. Hazırlayan Cevdet Kudret. İstanbul: Yeditepe Yayınları.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi Bakhtiari B, Bolkhari Ghahi H, Ghahramani M B, Maneshi S. Mimetic and Diegetic Narratology: A Comparative Study on Akhundzadeh’s The Miser and Ibrahim Sinasi’s The Wedding of the Poet. کیمیای هنر 2023; 12 (48) :65-83
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2192-fa.html

محمودی بختیاری بهروز، بلخاری قهی حسن، قهرمانی محمدباقر، منشی ساغر. روایت‌شناسی میمتیک و دایجتیک: مطالعۀ تطبیقی سرگذشت مرد خسیس اثر آخوندزاده و ازدواج شاعر اثر ابراهیم شناسی. کیمیای هنر. 1402; 12 (48) :65-83

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2192-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 48 - ( پائیز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710