[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره ۱۰، شماره ۴۰ - ( پائیز ۱۴۰۰ ) ::
جلد ۱۰ شماره ۴۰ صفحات ۶۳-۴۹ برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین وجوه زیباشناسانه و تربیتی تئاتر شورایی با تکیه بر اندیشه‌های جان دیویی
میلاد حسن‌نیا ، نادر شایگان‌فر* ، رحمت امینی
چکیده:   (۲۷۰۷ مشاهده)
دیویی رسالت فلسفه را تحول اجتماعی میدانست و تحول موردنظر او بهوسیله آموزش صورت میپذیرد. بدیهی است دوران کلاس و مدرسه روزی به پایان میرسد اما از آنجا که رشد انسان توقفی ندارد تعلیم و تربیت نیز نباید محدود به برهه خاصی از زندگی باشد بلکه نفوذ نهادهای آموزشی اجتماعی باید همیشه جاری بوده و ادامه داشته باشد. اقدامات فرهنگی و هنری نظیر تئاترهای کاربردی ابزارهای آموزشی مفیدی هستند که بهرهگیری صحیح از آنها میتواند در رشد و تکامل اخلاقی و توانمندیهای اجتماعی شهروندان یک جامعه تأثیر قابلِتوجهی داشته باشند. آگوستو بوآل نیز که یکی از بزرگترین نظریهپردازان پیشروی تئاتر کاربردی محسوب میگردد، تئاتر شورایی را جهت رسیدن به نقطه شروع تغییر و دگرگونی زندگی پیشنهاد نمود. تئاتر مدنظر بوآل فرصتی برای افراد جامعه فراهم میکند تا خواستههای درونیشان را بیان کنند. در تئاتر شورایی موقعیتهایی مشابه واقعیت ساخته میشود و فرصت تمرین و تجربه زندگی به مخاطبان داده میشود، بدون آنکه آنان متحمل ضرر و زیان و فرصتسوزی شوند. پژوهش حاضر با استفاده از پژوهشهای بنیادی پیشین، در زمینه فلسفه زیباییشناختی و تربیتی دیویی و با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه میتوان با بهرهگیری از نظریات دیویی به تحکیم و مؤکدسازی تئاتر شورایی اقدام نمود و راهکارهایی برای افزایش کارکرد این گونه نمایشی ارائه کرد. در این مقاله پس از پرداختن به تئاتر شورایی، در بخشی ویژه بر تئاتر رنگینکمان آرزو تمرکز میشود و نشان داده خواهد شد که میتوان با ایجاد همدلی در میان تماشابازیگران و ترغیب به عمل بیانگر، سلامت روانی آنان را ارتقا داد.
واژه‌های کلیدی: جان دیویی، آگوستو بوآل، تئاتر شورایی، تئاتر رنگین‌کمان آرزو، تماشابازیگر
متن کامل [PDF 408 kb]   (۱۴۷۵ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/12 | پذیرش: 1400/9/22
فهرست منابع
۱. اسکفلر، اسرائیل. (۱۳۶۶)، چهار پراگماتیست، محسن حکیمی، تهران: پنگوئن.
۲. انصاری، مریم. و {دیگران}. (۱۳۹۳)، «تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی‌شناسی جان دیویی»، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، س۱۱، دوره دوم، ش۱۴، ص ۵۱-۶۲.
۳. انصاری، مهناز، و نادر شایگان‌فر. (۱۳۹۹)، «تبیین تکثر فرم‌های هنری معاصر بر مبنای تجربه زیباشناختی ظهور دیویی»، جستارهای فلسفی، ش۳۷، ص۲۵-۵۰.
۴. اوزمن، هوارد ا. و سمئول ام کراور. (۱۳۸۷)، مبانی فلسفی تعلیم‌وتربیت، ترجمه گروه علوم تربیتی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
۵. اوضاعی، نسرین، محمود مهرمحمدی و میثم غلامپور. (۱۴۰۰)، «تبیین تربیت هنری از دیدگاه دیویی و بررسی انتقادی آن از منظر آراء اندیشمندان»، مطالعات برنامه درسی ایران س۱۶، شماره ۶۰، ص۷-۳۶.
۶. ایمانی، محسن، و {دیگران}. (۱۳۹۶)، «تبیین و تحلیل تربیت اخلاقی از منظر زیبایی‌شناختی با تأکید بر آرای متفکران عمل‌گرایی»، اندیشه‌های نوین تربیتی، دوره سیزدهم، ش۳، ص۳۷-۵۸.
۷. بوآل، آگوستو. (۱۳۷۸)، بازی‌هایی برای بازیگران و نابازیگران، حمیدرضا گرشاسبی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی حوزه هنری.
۸. بوآل، آگوستو. (۱۳۸۶)، رنگین‌کمان آرزو: تکنیک‌های تئاتری و درمانی، بهار صیرفی، تهران: نمایش.
۹. بوآل، آگوستو. (۱۳۹۳)، تئاتر مردم ستمدیده، جواد ذولفقاری و مریم قاسمی، تهران: مؤسسه نوروز هنر.
۱۰. بوآل، آگوستو. (۱۳۹۸)، زیبایی‌شناسی سرکوب‌شدگان، نریمان افشاری، تهران: نشر اختران.
۱۱. پرندرگست، مونیکا، و جولیانا ساکستن. (۱۳۹۴)، تئاتر کاربردی: موردپژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی، علی ظفرقهرمانی‌نژاد، تهران: نمایش.
۱۲. پرویزی، اکبر، سیدصادق زمانی، و مرزبان ادیب‌منش. (۱۴۰۰)، «تبیین ابعاد و مؤلفه‌های هنر و زیبایی‌شناسی و تحلیل آن بر اساس آثار و آرای جان دیویی»، مطالعات برنامه درسی ایران، س۱۶، ش۶۰، ص۹۹-۱۲۶.
۱۳. پورحسینی، محمد، سیدمهدی سجادی، و محسن ایمانی. (۱۳۹۳)، «تبیین دلالت‌های دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیبایی‌شناسی برای فرایند تدریس و یادگیری»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، س۲، ش۶، ص۷۱-۸۶.
۱۴. حسن‌نیا، میلاد، نادر شایگان‌فر، و رحمت امینی. (۱۳۹۹)، «تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با تکیه بر تاملات زیبایی‌شناسانه و تربیتی جان دیویی»، تئاتر، ش۸۳، ص۵۱-۷۰.
۱۵. حسین‌زاده، مصطفی، و محمدرضا شریف‌زاده. (۱۳۹۷)، «بدن آگاهی و نسبت آن با معماری بر اساس فلسفه زیبایی جان دیویی»، شناخت، ش۸۰، ص۸۳-۱۰۴
۱۶. حسین‌زاده، مصطفی، و محمدرضا شریف‌زاده. (۱۳۹۸)، «شناخت و تبیین الگوی زیبایی‌شناسی همگانی (طبیعت-محیط) بر اساس آرای جان دیویی و نسبت آن با زیبایی‌شناسی محیطی معاصر»، شناخت، ش۷۸، ص۵۱-۷۴.
۱۷. خانیکی، هادی، و لیدا کاووسی. (۱۳۹۱)، «تئاتر برای توسعه به‌مثابه رسانه: فرایند شکل‌گیری و ویژگی‌های ارتباطی»، علوم اجتماعی، ش۵۹، ص۱۳۳-۱۶۴.
۱۸. دیویی، جان. (۱۳۲۷)، مدرسه و اجتماع، مشفق همدانی، تهران: بنگاه مطبوعاتی صفی‌علیشاه.
۱۹. دیویی، جان. (۱۳۲۸)، آموزشگاه‌های فردا، امیرحسین آریان‌پور. تهران: بنگاه مطبوعاتی صفی‌علیشاه.
۲۰. دیویی، جان. (۱۳۳۳)، مدرسه و شاگرد، مشفق همدانی، تهران: شرکت سهامی چاپ کیهان.
۲۱. دیویی، جان. (۱۳۴۱)، مقدمه بر فلسفه آموزش‌وپرورش: دموکراسی و آموزش‌وپرورش، امیرحسین آریان‌پور، تبریز: شفق.
۲۲. دیویی، جان. (۱۳۷۰)، اصول اخلاقی در تعلیم‌وتربیت، سیدمهدی سجادی، تهران: چاپ کامران.
۲۳. دیویی، جان. (۱۳۹۱)، هنر به منزله تجربه، مسعود علیا، تهران: ققنوس.
۲۴. سرمدی، محمدرضا، و {دیگران}. (۱۳۹۷)، «استلزامات تربیتی مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی جان دیویی در نظام آموزش از دور ایران»، مطالعات روان‌شناسی تربیتی، س۱۴، ش۳۲، ص۱۳۵-۱۸۴.
۲۵. شوسترمن، ریچارد. (۱۳۸۹)، «پراگماتیسم: دیویی»، در دانشنامه زیبایی‌شناسی، گروه مترجمان منوچهر صانعی دره‌بیدی ... {و دیگران}. ص۷۵-۸۱، تهران: مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
۲۶. ظفرقهرمانی‌نژاد، علی. (۱۳۹۰)، «تئاتر شورایی برای آموزشگری»، در هویت در تئاتر: مجموعه مقالات سی‌امین شنواره تئاتر بین‌المللی فجر، به کوشش مهدی نصیری. ۱۱۱-۱۲۰، تهران: نمایش.
۲۷. ظفرقهرمانی‌نژاد، علی. (۱۳۹۶)، تئاتر شورایی: تمرین گفت‌وگوی انتقادی و تعهد اجتماعی، تهران: نمایش.
۲۸. کردلو، محسن، و {دیگران}. (۱۳۹۸)، «تبیین زیبایی‌شناسی از دیدگاه جان دیویی و استلزام‌های تربیتی آن»، فلسفه تربیت، ش۶، ص۳۵-۵۶.
۲۹. لزگی، سیدحبیب‌الله، امیر نجفی، و طاهره سلیمانی انگیلی. (۱۳۹۲)، «واکاوی اهداف مشارکت شهروندی در تکنیک‌های تئاتر فروم»، مدیریت شهری و روستایی، ش۳۳، ص۱۷۷-۱۸۴.
۳۰. نیکولسن، هلن. (۱۳۸۹)، درام کاربردی: موهبت تئاتر، علی ظفرقهرمانی‌نژاد و {دیگران}، تهران: افراز.
۳۱. هاشمیان، محمدحسین، و {دیگران}. (۱۳۹۷)، «بررسی تطبیقی اندیشه‌های زیبایی‌شناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالت‌های آن در تعلیم‌وتربیت»، پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، سال ۲۶، ش۳۹، ص۵-۳۴.
32. Dewey, John. (1958), Art as Experience, New York, Capricon Books, G. P. Putnam"s.
33. Kushner, Tony. (2001), "How do you make social change?", Theater. [DOI:10.1215/01610775-31-3-62]
34. https://read.dukeupress.edu/theater/article-abstract/31/3/62/23984/How-Do-You-Make-Social-Change (دسترسی در 1399/8/9) [DOI:10.1215/01610775-31-3-62]
35. Lather, Patty. (1991), Getting Smart: Feminist Research and Pedagogy with/in the Postmodern, London: Routledge. [DOI:10.4324/9780203451311]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasannia M, Shayganfar N, Amini R. Delineating Aesthetic and Educational Aspects of Theater of the Oppressed Using John Dewey’s Ideas. کیمیای هنر 2021; 10 (40) :49-63
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1997-fa.html

حسن‌نیا میلاد، شایگان‌فر نادر، امینی رحمت. تبیین وجوه زیباشناسانه و تربیتی تئاتر شورایی با تکیه بر اندیشه‌های جان دیویی. کیمیای هنر. ۱۴۰۰; ۱۰ (۴۰) :۴۹-۶۳

URL: http://kimiahonar.ir/article-۱-۱۹۹۷-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4714