پدیدارشناسی ازمهمترین نحلههای فلسفی قرن بیستم، در دهههای پایانی این قرن بهعنوان رویکردی مؤثر بر شناخت بهتر در نظریهپردازی معماری به کار گرفته شد. مطالعه حاضر با پرسش از مفاهیم کلیدی به بررسی دیدگاههای یوهانی پالاسما و استیون هال میپردازد، با این هدف که در تبیین روشنتر شیوه پدیدارشناسی معماری، وجوه اشتراک و افتراق دیدگاههای آنها را هم نشان دهد. نتایج مطالعه آشکار میکند که با تأثیرپذیری از موریس مرلوپونتی، ادراک چندحسی و بدنمند معماری مفهوم کلیدی مشترک میان نظریات این دو معمار است. نقد بیناییمحوری، تمرکز بر لامسه و بساوایی، خاطره و تخیل، سکوت و آهستگی در نظریات پالاسما، همراستا با مفاهیم نور، رنگ، پارالاکس و دیرند زمان در نظریات هال است. از سوی دیگر، اگرچه فرم از درونمایههای نظریات استیون هال است، یوهانی پالاسما با طرح مفهوم اتمسفر، بر عدم اولویت فرم در معماری تأکید میکند. پژوهش حاضر، به شیوه کیفی به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
Sharifian M A, Tahoori N, Etessam I, Zabihi H. Comparative Study of Architectural Phenomenology in Theories of Juhani Pallasmaa and Steven Holl. کیمیای هنر 2020; 8 (33) :63-80 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1737-fa.html