میل به جاودانگی و نامیرایی یکی از مهمترین دغدغههای فکری بشر در طول تاریخ بوده که همواره این آرزو در قالب روایات، شخصیتهای دینی، اسطورهای و قالبهای گوناگون ادبی، هنری متجلّی گردیده است. از جمله مهمترین تجلّیهای هنری ـ ادبی این میل در فرهنگ و منابع ایرانی ـ اسلامی بازنمود تصویری داستان اسکندر است. در این نوشتار سعی شده تا با روش تطبیق و تحلیل تصاویر مربوط به جستجوی جاودانگی در داستان اسکندر با نظریه تک اسطوره جوزف کمبل(۱۹۰۴-۱۹۸۷م) به این اهداف نائل آییم: جمعآوری تصاویر خلق شده در نسخ مصوّر با مضمون جاودانگی در داستان اسکندر و طبقهبندی جایگاه تصاویر به وسیله تطبیق در الگوی قهرمان کمبل. در ادامه با بررسی دیدگاه گفته پردازان این تصاویر و متغیرهای توصیفی ـ تحلیلی میزان همگرایی تصاویر با الگوی مورد نظر و علل آن بررسی گردیده. نتایج حاصل نشانگر آن است که در قسمتهایی از داستان به ویژه لشکرکشیها تصاویر منطبق با چرخه کمبل است ولی در پایان این داستان اسکندر راه بازگشت را مطابق الگو در پیش نمیگیرد و در همان دنیای ویژه به تجدید حیات پرداخته به دگرگونی میرسد در نتیجه کمترین میزان همگرایی تصاویر با الگو را شاهد هستیم.