[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
:: Volume 10, Issue 40 (12-2021) ::
کیمیای هنر 2021, 10(40): 49-63 Back to browse issues page
Delineating Aesthetic and Educational Aspects of Theater of the Oppressed Using John Dewey’s Ideas
Milad Hasannia, Nader Shayganfar *, Rahmat Amini
Abstract:   (1042 Views)
John Dewey thought that the mission of philosophy was social change, and the desired change could be achieved through education. Human growth is perpetual, and so education should not be limited to a specific period of life, rather it should be a part of the process of life. The class and school years always come to an end eventually, however, the influence of social educational institutions must be continuous. Cultural and artistic measures such as applied theaters are useful educational tools that can have a great effect on the moral growth and social life capabilities of the citizens.
Augusto Boal developed the idea of the Theater of the Oppressed (TO) to reach the starting point of change in life. TO provides an opportunity for people in society to express their inner desires. Here, certain situations similar to reality are created, where the audience is allowed to practice and experience life, without having to endure losses and lose opportunities.
This study was mainly based on secondary research using existing fundamental works on Dewey’s aesthetics and education philosophy, aiming to provide applied research for empowering Theater of the Oppressed (TO) and presenting solutions to increase its function. After a review of TO, the theater of the Rainbow of Desire was explored in a special section, showing that it is possible to improve the mental health of the spect-actors by creating sympathy among them and encouraging them toward expressive actions.
Keywords: John Dewey, Augusto Boal, Theatre of the Oppressed, theater of The Rainbow of Desire, Spect-actor
Full-Text [PDF 408 kb]   (477 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2021/09/3 | Accepted: 2021/12/13
References
1. اسکفلر، اسرائیل. (1366)، چهار پراگماتیست، محسن حکیمی، تهران: پنگوئن.
2. انصاری، مریم. و {دیگران}. (1393)، «تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی‌شناسی جان دیویی»، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، س11، دوره دوم، ش14، ص 51-62.
3. انصاری، مهناز، و نادر شایگان‌فر. (1399)، «تبیین تکثر فرم‌های هنری معاصر بر مبنای تجربه زیباشناختی ظهور دیویی»، جستارهای فلسفی، ش37، ص25-50.
4. اوزمن، هوارد ا. و سمئول ام کراور. (1387)، مبانی فلسفی تعلیم‌وتربیت، ترجمه گروه علوم تربیتی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
5. اوضاعی، نسرین، محمود مهرمحمدی و میثم غلامپور. (1400)، «تبیین تربیت هنری از دیدگاه دیویی و بررسی انتقادی آن از منظر آراء اندیشمندان»، مطالعات برنامه درسی ایران س16، شماره 60، ص7-36.
6. ایمانی، محسن، و {دیگران}. (1396)، «تبیین و تحلیل تربیت اخلاقی از منظر زیبایی‌شناختی با تأکید بر آرای متفکران عمل‌گرایی»، اندیشه‌های نوین تربیتی، دوره سیزدهم، ش3، ص37-58.
7. بوآل، آگوستو. (1378)، بازی‌هایی برای بازیگران و نابازیگران، حمیدرضا گرشاسبی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی حوزه هنری.
8. بوآل، آگوستو. (1386)، رنگین‌کمان آرزو: تکنیک‌های تئاتری و درمانی، بهار صیرفی، تهران: نمایش.
9. بوآل، آگوستو. (1393)، تئاتر مردم ستمدیده، جواد ذولفقاری و مریم قاسمی، تهران: مؤسسه نوروز هنر.
10. بوآل، آگوستو. (1398)، زیبایی‌شناسی سرکوب‌شدگان، نریمان افشاری، تهران: نشر اختران.
11. پرندرگست، مونیکا، و جولیانا ساکستن. (1394)، تئاتر کاربردی: موردپژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی، علی ظفرقهرمانی‌نژاد، تهران: نمایش.
12. پرویزی، اکبر، سیدصادق زمانی، و مرزبان ادیب‌منش. (1400)، «تبیین ابعاد و مؤلفه‌های هنر و زیبایی‌شناسی و تحلیل آن بر اساس آثار و آرای جان دیویی»، مطالعات برنامه درسی ایران، س16، ش60، ص99-126.
13. پورحسینی، محمد، سیدمهدی سجادی، و محسن ایمانی. (1393)، «تبیین دلالت‌های دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیبایی‌شناسی برای فرایند تدریس و یادگیری»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، س2، ش6، ص71-86.
14. حسن‌نیا، میلاد، نادر شایگان‌فر، و رحمت امینی. (1399)، «تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با تکیه بر تاملات زیبایی‌شناسانه و تربیتی جان دیویی»، تئاتر، ش83، ص51-70.
15. حسین‌زاده، مصطفی، و محمدرضا شریف‌زاده. (1397)، «بدن آگاهی و نسبت آن با معماری بر اساس فلسفه زیبایی جان دیویی»، شناخت، ش80، ص83-104
16. حسین‌زاده، مصطفی، و محمدرضا شریف‌زاده. (1398)، «شناخت و تبیین الگوی زیبایی‌شناسی همگانی (طبیعت-محیط) بر اساس آرای جان دیویی و نسبت آن با زیبایی‌شناسی محیطی معاصر»، شناخت، ش78، ص51-74.
17. خانیکی، هادی، و لیدا کاووسی. (1391)، «تئاتر برای توسعه به‌مثابه رسانه: فرایند شکل‌گیری و ویژگی‌های ارتباطی»، علوم اجتماعی، ش59، ص133-164.
18. دیویی، جان. (1327)، مدرسه و اجتماع، مشفق همدانی، تهران: بنگاه مطبوعاتی صفی‌علیشاه.
19. دیویی، جان. (1328)، آموزشگاه‌های فردا، امیرحسین آریان‌پور. تهران: بنگاه مطبوعاتی صفی‌علیشاه.
20. دیویی، جان. (1333)، مدرسه و شاگرد، مشفق همدانی، تهران: شرکت سهامی چاپ کیهان.
21. دیویی، جان. (1341)، مقدمه بر فلسفه آموزش‌وپرورش: دموکراسی و آموزش‌وپرورش، امیرحسین آریان‌پور، تبریز: شفق.
22. دیویی، جان. (1370)، اصول اخلاقی در تعلیم‌وتربیت، سیدمهدی سجادی، تهران: چاپ کامران.
23. دیویی، جان. (1391)، هنر به منزله تجربه، مسعود علیا، تهران: ققنوس.
24. سرمدی، محمدرضا، و {دیگران}. (1397)، «استلزامات تربیتی مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی جان دیویی در نظام آموزش از دور ایران»، مطالعات روان‌شناسی تربیتی، س14، ش32، ص135-184.
25. شوسترمن، ریچارد. (1389)، «پراگماتیسم: دیویی»، در دانشنامه زیبایی‌شناسی، گروه مترجمان منوچهر صانعی دره‌بیدی ... {و دیگران}. ص75-81، تهران: مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
26. ظفرقهرمانی‌نژاد، علی. (1390)، «تئاتر شورایی برای آموزشگری»، در هویت در تئاتر: مجموعه مقالات سی‌امین شنواره تئاتر بین‌المللی فجر، به کوشش مهدی نصیری. 111-120، تهران: نمایش.
27. ظفرقهرمانی‌نژاد، علی. (1396)، تئاتر شورایی: تمرین گفت‌وگوی انتقادی و تعهد اجتماعی، تهران: نمایش.
28. کردلو، محسن، و {دیگران}. (1398)، «تبیین زیبایی‌شناسی از دیدگاه جان دیویی و استلزام‌های تربیتی آن»، فلسفه تربیت، ش6، ص35-56.
29. لزگی، سیدحبیب‌الله، امیر نجفی، و طاهره سلیمانی انگیلی. (1392)، «واکاوی اهداف مشارکت شهروندی در تکنیک‌های تئاتر فروم»، مدیریت شهری و روستایی، ش33، ص177-184.
30. نیکولسن، هلن. (1389)، درام کاربردی: موهبت تئاتر، علی ظفرقهرمانی‌نژاد و {دیگران}، تهران: افراز.
31. هاشمیان، محمدحسین، و {دیگران}. (1397)، «بررسی تطبیقی اندیشه‌های زیبایی‌شناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالت‌های آن در تعلیم‌وتربیت»، پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، سال 26، ش39، ص5-34.
32. Dewey, John. (1958), Art as Experience, New York, Capricon Books, G. P. Putnam"s.
33. Kushner, Tony. (2001), "How do you make social change?", Theater. [DOI:10.1215/01610775-31-3-62]
34. https://read.dukeupress.edu/theater/article-abstract/31/3/62/23984/How-Do-You-Make-Social-Change (دسترسی در 1399/8/9) [DOI:10.1215/01610775-31-3-62]
35. Lather, Patty. (1991), Getting Smart: Feminist Research and Pedagogy with/in the Postmodern, London: Routledge. [DOI:10.4324/9780203451311]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasannia M, Shayganfar N, Amini R. Delineating Aesthetic and Educational Aspects of Theater of the Oppressed Using John Dewey’s Ideas. کیمیای هنر. 2021; 10 (40) :49-63
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1997-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 10, Issue 40 (12-2021) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419