1. اسکفلر، اسرائیل. (1366)، چهار پراگماتیست، محسن حکیمی، تهران: پنگوئن. 2. انصاری، مریم. و {دیگران}. (1393)، «تحلیلی بر نظریه تجربه زیباییشناسی جان دیویی»، پژوهش در برنامهریزی درسی، س11، دوره دوم، ش14، ص 51-62. 3. انصاری، مهناز، و نادر شایگانفر. (1399)، «تبیین تکثر فرمهای هنری معاصر بر مبنای تجربه زیباشناختی ظهور دیویی»، جستارهای فلسفی، ش37، ص25-50. 4. اوزمن، هوارد ا. و سمئول ام کراور. (1387)، مبانی فلسفی تعلیموتربیت، ترجمه گروه علوم تربیتی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. 5. اوضاعی، نسرین، محمود مهرمحمدی و میثم غلامپور. (1400)، «تبیین تربیت هنری از دیدگاه دیویی و بررسی انتقادی آن از منظر آراء اندیشمندان»، مطالعات برنامه درسی ایران س16، شماره 60، ص7-36. 6. ایمانی، محسن، و {دیگران}. (1396)، «تبیین و تحلیل تربیت اخلاقی از منظر زیباییشناختی با تأکید بر آرای متفکران عملگرایی»، اندیشههای نوین تربیتی، دوره سیزدهم، ش3، ص37-58. 7. بوآل، آگوستو. (1378)، بازیهایی برای بازیگران و نابازیگران، حمیدرضا گرشاسبی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی حوزه هنری. 8. بوآل، آگوستو. (1386)، رنگینکمان آرزو: تکنیکهای تئاتری و درمانی، بهار صیرفی، تهران: نمایش. 9. بوآل، آگوستو. (1393)، تئاتر مردم ستمدیده، جواد ذولفقاری و مریم قاسمی، تهران: مؤسسه نوروز هنر. 10. بوآل، آگوستو. (1398)، زیباییشناسی سرکوبشدگان، نریمان افشاری، تهران: نشر اختران. 11. پرندرگست، مونیکا، و جولیانا ساکستن. (1394)، تئاتر کاربردی: موردپژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی، علی ظفرقهرمانینژاد، تهران: نمایش. 12. پرویزی، اکبر، سیدصادق زمانی، و مرزبان ادیبمنش. (1400)، «تبیین ابعاد و مؤلفههای هنر و زیباییشناسی و تحلیل آن بر اساس آثار و آرای جان دیویی»، مطالعات برنامه درسی ایران، س16، ش60، ص99-126. 13. پورحسینی، محمد، سیدمهدی سجادی، و محسن ایمانی. (1393)، «تبیین دلالتهای دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیباییشناسی برای فرایند تدریس و یادگیری»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، س2، ش6، ص71-86. 14. حسننیا، میلاد، نادر شایگانفر، و رحمت امینی. (1399)، «تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با تکیه بر تاملات زیباییشناسانه و تربیتی جان دیویی»، تئاتر، ش83، ص51-70. 15. حسینزاده، مصطفی، و محمدرضا شریفزاده. (1397)، «بدن آگاهی و نسبت آن با معماری بر اساس فلسفه زیبایی جان دیویی»، شناخت، ش80، ص83-104 16. حسینزاده، مصطفی، و محمدرضا شریفزاده. (1398)، «شناخت و تبیین الگوی زیباییشناسی همگانی (طبیعت-محیط) بر اساس آرای جان دیویی و نسبت آن با زیباییشناسی محیطی معاصر»، شناخت، ش78، ص51-74. 17. خانیکی، هادی، و لیدا کاووسی. (1391)، «تئاتر برای توسعه بهمثابه رسانه: فرایند شکلگیری و ویژگیهای ارتباطی»، علوم اجتماعی، ش59، ص133-164. 18. دیویی، جان. (1327)، مدرسه و اجتماع، مشفق همدانی، تهران: بنگاه مطبوعاتی صفیعلیشاه. 19. دیویی، جان. (1328)، آموزشگاههای فردا، امیرحسین آریانپور. تهران: بنگاه مطبوعاتی صفیعلیشاه. 20. دیویی، جان. (1333)، مدرسه و شاگرد، مشفق همدانی، تهران: شرکت سهامی چاپ کیهان. 21. دیویی، جان. (1341)، مقدمه بر فلسفه آموزشوپرورش: دموکراسی و آموزشوپرورش، امیرحسین آریانپور، تبریز: شفق. 22. دیویی، جان. (1370)، اصول اخلاقی در تعلیموتربیت، سیدمهدی سجادی، تهران: چاپ کامران. 23. دیویی، جان. (1391)، هنر به منزله تجربه، مسعود علیا، تهران: ققنوس. 24. سرمدی، محمدرضا، و {دیگران}. (1397)، «استلزامات تربیتی مؤلفههای زیباییشناسی جان دیویی در نظام آموزش از دور ایران»، مطالعات روانشناسی تربیتی، س14، ش32، ص135-184. 25. شوسترمن، ریچارد. (1389)، «پراگماتیسم: دیویی»، در دانشنامه زیباییشناسی، گروه مترجمان منوچهر صانعی درهبیدی ... {و دیگران}. ص75-81، تهران: مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن». 26. ظفرقهرمانینژاد، علی. (1390)، «تئاتر شورایی برای آموزشگری»، در هویت در تئاتر: مجموعه مقالات سیامین شنواره تئاتر بینالمللی فجر، به کوشش مهدی نصیری. 111-120، تهران: نمایش. 27. ظفرقهرمانینژاد، علی. (1396)، تئاتر شورایی: تمرین گفتوگوی انتقادی و تعهد اجتماعی، تهران: نمایش. 28. کردلو، محسن، و {دیگران}. (1398)، «تبیین زیباییشناسی از دیدگاه جان دیویی و استلزامهای تربیتی آن»، فلسفه تربیت، ش6، ص35-56. 29. لزگی، سیدحبیبالله، امیر نجفی، و طاهره سلیمانی انگیلی. (1392)، «واکاوی اهداف مشارکت شهروندی در تکنیکهای تئاتر فروم»، مدیریت شهری و روستایی، ش33، ص177-184. 30. نیکولسن، هلن. (1389)، درام کاربردی: موهبت تئاتر، علی ظفرقهرمانینژاد و {دیگران}، تهران: افراز. 31. هاشمیان، محمدحسین، و {دیگران}. (1397)، «بررسی تطبیقی اندیشههای زیباییشناختی علامه محمدتقی جعفری و جان دیویی و استنتاج دلالتهای آن در تعلیموتربیت»، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، سال 26، ش39، ص5-34. 32. Dewey, John. (1958), Art as Experience, New York, Capricon Books, G. P. Putnam"s. 33. Kushner, Tony. (2001), "How do you make social change?", Theater. [ DOI:10.1215/01610775-31-3-62] 34. https://read.dukeupress.edu/theater/article-abstract/31/3/62/23984/How-Do-You-Make-Social-Change (دسترسی در 1399/8/9) [ DOI:10.1215/01610775-31-3-62] 35. Lather, Patty. (1991), Getting Smart: Feminist Research and Pedagogy with/in the Postmodern, London: Routledge. [ DOI:10.4324/9780203451311]
|