[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 73-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تفسیر نقش لیلی و مجنون در آثار غیاث الدین بارویکرد آیکونولوژی
شهره فضل‌ وزیری* ، احمد تندی
چکیده:   (6519 مشاهده)
احیای دوباره موضوع آیکونوگرافی(iconograph)و آیکونولوژی(iconology) در نظام­مطالعاتی اندیشه و فرهنگ­غرب حضور پر اهمیتی یافته است. در این مقاله سعی شده، به دلایل انتخاب موضوع نقش لیلی و مجنون و جهان بینی شرایط خلق این آثار توسط غیاث الدین نقش بند تاحدود قابل استنادی، دست یافت. به همین منظور با تکیه بر نظریه آیکونوگرافی وآیکونولوژی، درونمایه­های تصویر لیلی و مجنون در ادبیات و تفکر غالب بر فرهنگ و زمینه ای که اثر در آن پدید آمده، بررسی می­شود. جهت نیل به این مقصود پس از پرداختن به ادبیات داستانی لیلی و مجنون، پارچه­هایی منقوش به این روایت را دردوره صفوی با تکیه بر مراحل : توصیف، تحلیل و تفسیر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دردوره­های تاریخی نساجی ایران خصوصا در دوره صفوی موضوعات نگارگری در نقوش پارچه ها به کرات بکار گرفته شده است که در این مورد روایت تصویری از خمسه نظامی مورد توجه بافنده بوده که غیاث­الدین با این انتخاب نقش بر پارچه زده است.  
واژه‌های کلیدی: آیکونوگرافی، آیکونولوژی، نظامی، لیلی و مجنون، پارچه های صفوی، غیاث الدین
متن کامل [PDF 534 kb]   (4829 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/16 | پذیرش: 1396/7/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazl-Vaziri S, Tondi A. An iconology approach to interpreting Laily and Majnoun in Ghiaseddin textiles. کیمیای هنر 2017; 6 (22) :61-73
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-936-fa.html

فضل‌ وزیری شهره، تندی احمد. تفسیر نقش لیلی و مجنون در آثار غیاث الدین بارویکرد آیکونولوژی . کیمیای هنر. 1396; 6 (22) :61-73

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-936-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645