زیباییشناسی در صنایعدستی نهتنها به ظاهر فیزیکی محصولات، بلکه به تجربهٔ عاطفی و فرهنگی مصرفکننده مرتبط است. این مطالعه با هدف طراحی الگویی برای سنجش ترجیحات و احساسات مشتریان، در پی کشف رابطهٔ میان مؤلفههای زیباشناختی و انتخابهای مصرفکننده در بازار صنایعدستی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ترجیحات و احساسات مصرفکننده از منظر زیباییشناسی در صنایعدستیانجام شده است. روش پژوهش برحسب نوع کیفیاز نوع ماهیت اکتشافی است. مشارکت کنندگان بخش کیفی خبرگان تعداد 14 نفر تا رسیدن به حد اشباع نظری انتخاب شد که شامل اساتید و خبرگان هنر، فرهنگ و صنایعدستی بود که دارای تجربه، دانش تخصصی و نقش مؤثری در تولید، مدیریت، پژوهش یا مصرف آگاه محصولات دستی هستند که بهروش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند . برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبهٔ نیمهساختاریافته استفاده شد. پایایی کیفی آن از طریق پایایی بازآزمون سنجیده شد. برای روش تجزیه و تحلیل از روش تئوری داده بنیاد و از نرمافزار مکسکیودا 2020 استفاده شده است. نهایت، در یافتههای بخش کیفی شرایط علّی، شامل هنر آگاه (هنر، خلاقیت، اصالت، آگاهیبخشی)، شرایط مداخلهگر، شامل فضای رقابتی و ساختار بازار (روایتها و قصهها، قوانین و مقررات، رقبا)، راهبرد، شامل فرهنگ باز (تبلیغات باز، فرهنگسازی مشارکتی، سبک زندگی آگاهانه)، زمینه، شامل قابلیتهای طراحی (طرح برند، طرح محصول، اطلاعات محصول، بستهبندی)، پیامدها، شامل توسعهٔ پایدار (کسب و کار، فردی، ملی، بین المللی، زیست محیطی)، شناسایی شد. در نتیجه زیباییشناسی در صنایعدستی فراتر از جذابیت بصری است و پیوندی عمیق با هویت فرهنگی، خاطرات و ارزشهای عاطفی آنان ایجاد میکند که لزوم توجه به ابعاد معنایی در طراحی و تبلیغات را آشکار میسازد. در این راستا پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که الگوی ترجیحات و احساسات مصرفکننده از منظر زیباییشناسی در صنایعدستی چگونه است؟
Shahbazi A, Shirazi H. Presenting a Model of Consumer Preferences and Emotions from the Perspective of Aesthetics in Handicrafts. کیمیای هنر 2025; 14 (55) :21-39 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2450-fa.html
شهبازی علی، شیرازی حسین. ارائه الگوی ترجیحات و احساسات مصرف کننده از منظر زیبایی شناسی در صنایع دستی. کیمیای هنر. 1404; 14 (55) :21-39