[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 39-21 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی ترجیحات و احساسات مصرف کننده از منظر زیبایی شناسی در صنایع دستی
علی شهبازی ، حسین شیرازی*
چکیده:   (15 مشاهده)
     زیبایی‌شناسی در صنایع‌دستی نه‌تنها به ظاهر فیزیکی محصولات، بلکه به تجربهٔ عاطفی و فرهنگی مصرف‌کننده مرتبط است. این مطالعه با هدف طراحی الگویی برای سنجش ترجیحات و احساسات مشتریان، در پی کشف رابطهٔ میان مؤلفه‌های زیباشناختی و انتخاب‌های مصرف‌کننده در بازار صنایع‌دستی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ترجیحات و احساسات مصرف‌کننده از منظر زیبایی‌شناسی در صنایع‌دستی انجام شده است. روش پژوهش برحسب نوع کیفی از نوع ماهیت اکتشافی است. مشارکت کنندگان بخش کیفی خبرگان تعداد  14 نفر تا رسیدن به حد اشباع نظری انتخاب شد که شامل اساتید و خبرگان‌ هنر، فرهنگ و صنایع‌دستی بود که دارای تجربه، دانش تخصصی و نقش مؤثری در تولید، مدیریت، پژوهش یا مصرف آگاه محصولات دستی هستند که به‌روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند . برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای مصاحبهٔ نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. پایایی کیفی آن از  طریق پایایی بازآزمون سنجیده شد. برای روش تجزیه و تحلیل از روش تئوری داده بنیاد و از نرم‌افزار مکس‌کیودا 2020 استفاده شده است. نهایت، در یافته‌های بخش کیفی شرایط علّی، شامل هنر آگاه (هنر، خلاقیت، اصالت، آگاهی‌بخشی)، شرایط مداخله­گر، شامل فضای رقابتی و ساختار بازار (روایت‌ها و قصه‌ها، قوانین و مقررات، رقبا)، راهبرد، شامل فرهنگ باز (تبلیغات باز، فرهنگ‌سازی مشارکتی، سبک زندگی آگاهانه)، زمینه، شامل قابلیت‌های طراحی (طرح برند، طرح محصول، اطلاعات محصول، بسته‌بندی)، پیامدها، شامل توسعهٔ پایدار (کسب و کار، فردی، ملی، بین المللی، زیست محیطی)، شناسایی شد. در نتیجه زیبایی‌شناسی در صنایع‌دستی فراتر از جذابیت بصری است و پیوندی عمیق با هویت فرهنگی، خاطرات و ارزش‌های عاطفی آنان ایجاد می‌کند که لزوم توجه به ابعاد معنایی در طراحی و تبلیغات را آشکار می‌سازد. در این راستا پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که الگوی ترجیحات و احساسات مصرف‌کننده از منظر زیبایی‌شناسی در صنایع‌دستی چگونه است؟
واژه‌های کلیدی: زیبایی‌شناسی، صنایع‌دستی، ترجیحات مصرف‌کننده، احساسات مصرف‌کننده، هنر
متن کامل [PDF 586 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/16 | پذیرش: 1404/8/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi A, Shirazi H. Presenting a Model of Consumer Preferences and Emotions from the Perspective of Aesthetics in Handicrafts. کیمیای هنر 2025; 14 (55) :21-39
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2450-fa.html

شهبازی علی، شیرازی حسین. ارائه الگوی ترجیحات و احساسات مصرف کننده از منظر زیبایی شناسی در صنایع دستی. کیمیای هنر. 1404; 14 (55) :21-39

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2450-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4722