[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 77-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعهٔ تطبیقی مفهوم فرم در زیبایی‌شناسی توماس آکویناس و فرمالیست‌های روس
مجید کیانیان* ، مهدی حمیدی پارسا
چکیده:   (24 مشاهده)
     این پژوهش با رویکرد تطبیقی، مفهوم «فرم» را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های بنیادین زیبایی‌شناسی در دو افق نظری کاملاً متمایز متافیزیک ارسطویی-مسیحی توماس آکویناس و نقد ساختارگرایانه فرمالیست‌های روسی، بررسی و مقایسه می‌کند. در دستگاه آکویناس، «فرم» صورت جوهری و فعلیت‌بخشی است که ماده را از بالقوگی به کمال می‌رساند و در پیوندی استعلایی با حقیقت، خیر و زیبایی قرار دارد. سه ویژگی کمال، تناسب و وضوح، معیارهای عینی زیبایی محسوب می‌شوند و نقش غایتمند فرم را در تبیین ارزش زیبایی‌شناختی آشکار می‌سازند. در مقابل، فرمالیسم روسی، در آراء منتقدانی چون اشکلوفسکی و تینیانوف، فرم را ساختاری پویا و خودبسنده در اثر هنری می‌فهمد که ارزش آن از روابط درونی اجزاء و کارکردهایی چون آشنایی‌زدایی و تحول تاریخی ناشی می‌شود، بی‌آنکه به مرجعیت متافیزیکی یا محتوایی متکی باشد. تحلیل حاضر، با بهره‌گیری از روش کیفی و تحلیل اسنادیِ نظام‌مند متون اصلی و منابع ثانویه که داده‌ها در چارچوب پنج‌گانه تاتارکیویچ به‌صورت مفهومی در معانی تاریخی «فرم» مقایسه می‌گردد، نشان می‌دهد که رویکرد آکویناس بیشترین انطباق را با معنای چهارم (صورت جوهری و ذات معقول) و بخشی از معنای اول (نظم و تناسب اجزاء) دارد، درحالی‌که فرمالیسم روسی عمدتاً با معنای اول و دوم (ساختار درونی و شکل محسوس) هم‌خوان است. این تمایز نه‌تنها تفاوت‌های مبنایی در پیش‌فرض‌های هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی دو نگرش را، از جمله ایستایی و غایتمندی فرم نزد آکویناس در برابر پویایی و تاریخمندی آن در فرمالیسم آشکار می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که با وجود ناهم‌سنخی مفهومی، هر دو بر محوریت «فرم» به‌عنوان شرط لازم ارزش زیبایی‌شناختی تأکید دارند.
واژه‌های کلیدی: فرم، زیبایی‌شناسی، توماس آکویناس، فرمالیسم روسی، مطالعه تطبیقی
متن کامل [PDF 598 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/21 | پذیرش: 1404/8/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kianian M, Hamidi Parsa M. Comparative Study of the Concept of Form in the Aesthetics of Thomas Aquinas and Russian Formalists. کیمیای هنر 2025; 14 (55) :59-77
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2422-fa.html

کیانیان مجید، حمیدی پارسا مهدی. مطالعهٔ تطبیقی مفهوم فرم در زیبایی‌شناسی توماس آکویناس و فرمالیست‌های روس. کیمیای هنر. 1404; 14 (55) :59-77

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2422-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4722