[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 12, Issue 46 (5-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 12(46): 7-19 Back to browse issues page
A Rereading of Farideh Lashaee's Paintings in Light of Merleau-Ponty's Ideas
Seyede Marzie Hosseini , Hossein Ardalani *
Abstract:   (1129 Views)
Maurice Merleau-Ponty, the twentieth century phenomenologist, believed that the body's functionality in sensual perception is a distinguished notion. From 1980s, a critical movement took form which made some changes in art works production in order to actualize a chiasm between the audience with an art work through senses. Farideh Lashaee, as one of the contemporary artists, in her recent works, has made use of videos to make rooms for hidden narrations. This article analyzes her Gone down the rabbit hole work in Tehran Contemporary Arts Museum _ the curtain painted from Iran's map with an art video of rabbits' leap into the map. The present article explains Merleau-Ponty's sensual perception through a descriptive-phenomenological approach. Afterwards, reliant on Merleau-Ponty's ideas, it intends to answer some questions analytically. What would be the roles of body and embodiment in perceiving the world from the painter's standpoint? How the euphony between video and painting would be actualized in the mentioned work? What would be the role of audience's body (subject) in her perception in such a work? Subject's confrontation with the hinted work is making a multi-sensual relations, how does the audiences' sensual perception  will come true? As a result, regarding the phenomenological approach, the main cocern rests on the painter as an embodied subject encountering the world while the body and sensation would be parts of her experience. Merleau-Ponty envisions painting as the representation of sensual experience. The euphony of the work is the outcome of the co-penentration of the sensual characteristics in Merleau-Ponty's viewpoint. The audience's chiasm with Lashaee's work is an embodied interaction. With regards to Geshtalt in Merleau-Ponty's perspective, the audience's sensual perception, takes shape because of the unity of sensations. Eventually, in Lashaee's work, the subject's integration with her body gives rise to the sensual perception of the world.
Keywords: Merleau-Ponty's Phenomenology of perception, body, sensual perception, Perception Embodiment, Farideh Lashaee
Full-Text [PDF 672 kb]   (941 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2022/11/24 | Accepted: 2023/04/18
References
1. اسماعیلی، نسرین؛ حسنوند، محمدکاظم. (1397)، «بررسی رسانه‌های هنری جدید در آثار چهار هنرمند زن بین‌المللی معاصر»، جلوه هنر، سال دهم، ش 1،ص 21-33.
2. اسپیگلبرگ، هربرت. (1397)، جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی، ترجمه مسعود علیا، جلد دوم، تهران: مینوی خرد.
3. اکبری، م؛ کمال، ز. (1387)، «والتر بنجامین و هنر بازتولید پذیر»، فلسفه و کلام، سال چهارم، ش 14.
4. پریموزیک، دنیل تامس. (1388)، مرلوپونتی: فلسفه و معنا، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، چاپ اول، تهران: مرکز.
5. پور اسماعیل، یاسر. (1395)، «واقعیت‌ها و مسائل پیش روی نظریه‌های ادراک حسی»، فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الهیات، سال 21، ش 2 تابستان 1395، ص 62-94.
6. پیراوی‌ونک، مرضیه. (1393)، پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، چاپ اول، تهران: نشر پرسش.
7. خبازی کناری، مهدی؛ سبطی، صفا. (1395)، «بدنمندی در پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس»، حکمت و فلسفه، سال 12، ش 3، ص 75-98.
8. دو وینیمون، فردریک. (1393)، بدن آگاهی: دانشنامه فلسفه استنفورد، ترجمه مریم خدادادی، چاپ اول، تهران: ققنوس.
9. رفیقی، سمیه؛ اصغری، محمد؛ صوفیانی، محمود. (1397)، «رویکرد انتقادی مرلوپونتی به قصدیت هوسرل»، حکمت و فلسفه، ش 14، ص 157-178.
10. رفیقی، سمیه؛ اصغری، محمد؛ صوفیانی، محمود. (1398)، «نقش بدن زیسته در عینیت بخشی به اعیان از منظر مرلوپونتی»، دوفصنامه فلسفی شناخت، ش 1/81، ص 71-93.
11. رهبرنیا، زهرا؛ مصدری، فاطمه. (1394)، «تأثیر رسانه‌های نوین بر تعاملی شدن هنر جدید»،https://gmj.ut.ac.ir ، دوره10، ش 9.
12. زهاوی، دان. (1392)، پدیدارشناسی هوسرل، ترجمه مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، تهران: روزبهان.
13. سمیع‌آذر، علیرضا. (1396)، زایش مدرنیسم ایرانی، چاپ اول، تهران: نظر.
14. عربزاده، جمال؛ غفاری، لیلا. (1397)، «نگاه در نقاشی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلوپونتی»، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره2، ش 4، ص 33-38.
15. کارمن، تیلور. (1394)، مرلوپونتی، ترجمه مسعود علیا، چاپ اول، تهران: ققنوس.
16. کرین، تیم؛ بنجور، لارنس، (1391). مسائل و نظریه‌های ادراک حسی در فلسفه معاصر، ترجمه یاسر پوراسماعیل، چاپ اول، تهران: نشر حکمت.
17. کریبر، گلن. (1391)، فرهنگ‌های دیجیتال: درک رسانه‌های جدید، ترجمه وازگن سرکیسیان، تهران: سروش.
18. لاشایی، فریده. (1384)، «مصاحبه با مجله هفت»، ش 19، ص 12-19.
19. ماتیوس، اریک. (1389)، درآمدی به اندیشه‌های مرلوپونتی، ترجمه رمضان برخورداری، تهران: گام نو.
20. مرلوپونتی، موریس. (1375). «اولویت ادراک و پیامدهای فلسفی آن»، فصلنامه فرهنگ فلسفه، ترجمه مراد فرهادپور، ش 18- ص 149-124.
21. مرلوپونتی، موریس. (1394)، جهان ادراک، ترجمه فریاد جابرالانصار، چاپ دوم، تهران: انتشارات ققنوس.
22. موان، رافائل. (1397)، جنبش پدیدارشناسی، جلد 2، ترجمه مسعود علیا، چاپ چهارم، تهران: مینوی خرد.
23. نوزاد، هما؛ صافیان، محمدجواد؛ اردلانی، حسین. (1398)، «پدیدارشناسی بدن و مکان از منظر مرلوپونتی؛ مطالعه موردی: رمان صدسال تنهایی گابریل گارسیا مارکز»، کیمیای هنر، سال 8، ش31.
24. Biffi, A.; pecoraro, F. (2006), Tecnologia per l'arte interattiva: L'esperienza tangatamanu. Univerita commercial Luigi Bocconi.
25. Campbell, John. (2002), Reference and Consciousness, Oxford University Press.
26. Di Pellegrino G, Làdavas E, Farnè A. (1997), "Seeing where your hands are", Nature , VOL 388, p730.
27. Goldman, A.T.; de Vignemont,F. (2009), IS Social cognition Embodied? Trend in congnitive sciences, 13(4),9-154
28. di Pellegrino G, Làdavas E, Farnè A. (1997), "Seeing where your hands are, Nature" , VOL 388, p730
29. Gallagher & Zahavi, The Phenomenological Mind, London and New York:
30. Routledege, 2008.
31. Hopp, Walter. (2012), Perception, The Routledge Companion to Phenomenology. edited by Sebastian Luft and Søren Overgaard, New York and London: Routledge.
32. Karp, Cary. "Digital Heritage in Digital Museums", in Museum International, ICOM Internationl Concil of Museums, Blackwell Publishing Oxford ( UK) & Malden (USA), No 221- 222 (vol 56. No 1-2), 2004, pp. 45-51.
33. Kristeller, P.O. (1951), "The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics", Journal of the History of Ideas, 12 (4), 496-527.
34. Kellein, T. & Judd, D. (2002), Specific Objects, New York: D.A.P.
35. Mitchell, W. J. T. (2005), "There Are No Visual Media. Journal of Visual Culture", 4(2), 257-266.
36. Manovich, L. (2002), The Language of New Media, The MIT Press.
37. Merleau-Ponty, M. (2002), Phenomenology of Perception, London; New York: Routledge.
38. Merleau-Ponty, M., The Primacy of Perception, ed. James Edie, Evanston: Northwestern University Press, 1964a.
39. Macann, Christopher. (1993), four phenomenological philosophers, first published ,London :Routeledge
40. Spiegelberg,Herbert. (1994), the phenomenological Movement, first edition,London: Kluwer Academic Publishers
41. Tribe, M.; Jana, R., & Grosenick, U. (2006). New Media Art, Los Angeles: Taschen.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S M, Ardalani H. A Rereading of Farideh Lashaee's Paintings in Light of Merleau-Ponty's Ideas. کیمیای هنر 2023; 12 (46) :7-19
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2224-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 46 (5-2023) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652