[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 11, Issue 44 (12-2022) ::
کیمیای هنر 2022, 11(44): 39-53 Back to browse issues page
A Study the Rupture in Royal Portraiture of Qajar era based on Michel Foucault’s Theory of Power
Mohammad Ali Abdolmohammadi , Nader Shayeganfar *
Abstract:   (743 Views)
Royal Portraiture is one of the last Iranian miniature styles which more or less can be considered a Synthesis Style of Iranian and European elements. This style was inspired by Westernization, but underwent important changes during the Qajar era. In this research, one tries to analyze and interpret one of its ruptures that occurred in the era of Mohammad Shah. The main issue of the present project is to study the ways this rupture and its consequences were occurred in Qajar visual culture. For this purpose, first, the main features of Royal Portraiture before and after the Fath-Ali Shah era were identified and then, the ways of the occurrence of this rupture were described. After that, based on Michel Foucault’s thoughts on the concept of the technique of power, the consequences of this rupture were examined. In this project, which was based on qualitative and analytical research method, after conducting studies, the result obtained from this study shows that the rupture of the Royal Portraiture was taken place in representation of body figure and in the discourse of chronology. The consequence was that, this rupture as a technique of power-record, in addition to reproducing this discourse, replaced metaphorical logic with realistic language in visual culture.
 
Keywords: Qajar Art, Miniature, Royal Portraiture, Michel Foucault, Power
Full-Text [PDF 737 kb]   (415 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2021/09/5 | Accepted: 2022/05/30
References
1. آدمیت، فریدون. (1362)، امیرکبیر و ایران (چاپ هفتم)، تهران: انتشارت خوارزمی.
2. آژند، یعقوب. (1385)، دیوارنگاری در دوره قاجار، مجله مطالعات هنرهای تجسمی، ش25، صص 34 تا 41.
3. اسکارچیا، جیان روبر. (1376)، هنر صفوی، زند،قاجار. ترجمه یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی.
4. افشارمهاجر، کامران. (1384)، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
5. اقبال آشتیانی، عباس. (1390)، امیرکبیر: برآمدن، زندگی، صدارت و فرجام کار میرزاتقیخان امیرکبیر، تهران: انتشارات نگاه.
6. پاکباز، رویین. (1379)، نقاشی ایران: از دیرباز تا امروز، تهران: انتشارات زرین وسیمین.
7. پاکباز، رویین. (1378)، دایرهالمعارف هنر (نقاشی، پیکرهسازی و هنر گرافیک)، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
8. تورنتن، لین. (1375)، تصاویری از ایران (سفر کلنل ف. کلمباری به دربار شاه ایران) 1249 تا 1265 هجری قمری. ترجمه، مینا نوایی، تهران: دفترپژوهشهای فرهنگی.
9. جونز، هارفورد. (1395)، گزارشی از دربار ایران (سالهای1807-1811). ترجمه سید عبدالحسین رئیسالسادات. تهران: انتشارات امیرکبیر.
10. دلزنده، سیامک. (1395)، تحولات تصویری هنر ایران، تهران: چاپ و نشر نظر.
11. دیبا، لیلا. ( 1378)، تصویرقدرت و قدرت تصویر: نیت و نتیجه در نخستین نقاشیهای عصر قاجار (1734-1885) مجله ایراننامه، ش67، صص423ـ 452.
12. ذکاء، یحیی. (1382)، زندگی و آثار استاد صنیع الملک. تهران، مرکزنشردانشگاهی (نشر سمت)؛ سازمان میراث فرهنگی کشور.
13. ژوبر، پ. آ. (1322)، مسافرت به ارمنستان و ایران، ترجمه محمود هدایت، تهران: چاپخانه تابان.
14. سمسار، محمدحسن؛ سرائیان، فاطمه. (1390)، کاخ گلستان، آلبوم خانه، تهران: کتاب آبان.
15. شمیم، علیاصغر. (1379)، ایران در دوره سلطنت قاجار: قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم، تهران: انتشارات زریاب.
16. فوکو، میشل. (1383)، اراده به دانستن، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده. تهران: نشرنی.
17. فوکو، میشل. (1389)، تئاترفلسفه، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده. تهران: نشرنی.
18. فوکو، میشل. (1378)، مراقبت و تنبیه، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده، تهران: نشرنی.
19. فوکو، میشل. (1392)، دیرینهشناسی دانش، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده. تهران: نشرنی.
20. گاردان، آلفرد دو. (1362)، ماموریت ژنرال گاردان در ایران (چاپ دوم). ترجمه عباس اقبالآشتیانی، تهران: انتشارات نگاه.
21. گری، بازل. (1383)، نقاشی ایرانی، ترجمه عربعلی شروه، تهران: نشردنیای نو.
22. مینوی، مجتبی. (1332)، اولین کاروان معرفت، نشریه یغما، ش 62. صص 181 ـ 185.
23. نجمآبادی، افسانه. (1396)، زنان سیبیلو و مردان بیریش: نگرانیهای جنسیتی در مدرنیته ایرانی، ترجمه آتنا کامل، ایمان واقفی، تهران: نشرنیسا.
24. نفیسی، سعید. (1383)، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر، تهران: نشر اهورا.
25. Amanat, Abbas. (2011), Court patronage and public space, Abu l-Hasan Sani ol-Mulk and the art of Persianizing the Other in Qajar Iran, in court cultures in the Muslim world, Eds. Albert Fuess and Jan-peter Hartung, London: Routledge.
26. Diba, Leyla.s & Ekhtiar, Maryam. (1998), Royal Persian Paintings: The Qajar Epoch 1785-1925. Brooklyn, New York: I. B. Tauris Publishers in association with Brooklyn Museum of Art.
27. Foucault, Michel. (2007), In Space, Knowledge and Power: Foucault and Geography, edited by Jeremy W. Crampton and Stuart Elden. Routledge press.
28. Piotrovsky, M. B. & Rogers, J. M. (2004), Heaven on Earth: Art from Islamic Lands; Work from The State Hermitage Museum and the Khalili Collection. New York: Prestel Pub.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolmohammadi M A, Shayeganfar N. A Study the Rupture in Royal Portraiture of Qajar era based on Michel Foucault’s Theory of Power. کیمیای هنر 2022; 11 (44) :39-53
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2164-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 11, Issue 44 (12-2022) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657