[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
:: Volume 10, Issue 40 (12-2021) ::
کیمیای هنر 2021, 10(40): 17-32 Back to browse issues page
Sociological Analysis of Paintings of Royal Gatherings of Festivity in Tabriz II School according to Reflection Approach (Case Study: “Sadeh Festival” and “Feast of Breaking the Fast”)
Mehran Houshiar, Reza Mirmobin, Leila Booshehri *
Abstract:   (1402 Views)
Stage Historical and literary evidences and texts as well as works of art of the Safavid era point to the abundance of gatherings of festivity and joy in this era. These gatherings have been a part of programs of the Safavid kings and princes on various occasions. The painters of Tabriz II School have made significant efforts to demonstrate the magnificent manifestations of the kings and princes of the court. Moreover, travel logs of this historical period serve as a valid document with regard to the historical and sociological aspects of this period. This study seeks to identify the social conditions of the governing class and the court of Safavid era and analyze its impact on the art of painting based on the theory of reflection. Accordingly, with the purpose of content and sociological analysis of the paintings of royal gatherings of festivity, effort is made to answer this question “To what extent does the paintings of royal gatherings of festivity reflect the social relations of the governing class and the kings? “The target population in this basic research involves two paintings of “Sadeh Festival” and “Feast of Breaking the Fast”. The most outstanding results indicated that the three principles of Safavid Kings, including adherence to Twelvers Shiism, Sufism and culture of ancient Iran are reflected in the paintings clearly not only as ideology but also as the three main elements in the political governance of the Safavid ruling. However, according to this approach, we observe unnatural and unrealistic exaggerations about that era in most of the paintings of royal gatherings of festivity which might be an effort to establish a semantic association between the kings and the myths of Shahnameh and the Sasanian Kings and also validation of their power and magnificence.
 
Keywords: Sociology, Gatherings of Festivity, Reflection Approach, Painting, Tabriz II School
Full-Text [PDF 785 kb]   (532 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2021/06/30 | Accepted: 2021/10/22
References
1. ابوالعلاءسودآور«نگارگری‌دردوران‌صفویه»ترجمه مهدی‌حسین، فصلنامه‌هنر، تابستان‌ و پاییز1374، ش29،178-125
2. الکساندر، ویکتوریا‌. (1391). جامعه‌شناسی‌هنرها. ترجمه اعظم راودراد، تهران: مؤسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری‌متن.
3. اولئاریوس، آدام. (1363). سفرنامه اولئاریوس. ترجمه احمد بهپور. تهران: سازمان انتشاراتی و فرهنگی ابتکار.
4. آژند،یعقوب. (1394) مکتب‌نگارگری‌تبریز و قزوین ومشهد.تهران: فرهنگستان‌ هنر.
5. آژند، یعقوب. (1384). سلطان‌محمد نقّاش، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
6. ترکاشوند، نازبانو، «اثرهنری و رویکرد بازتاب در جامعه شناسی‌هنر (مطالعه موردی: نگاره بهرام گور در قصر هفت گنبد»، فصلنامه هنرهای‌زیبا - هنرهای تجسمی زمستان 1388، ش 40 ، ص 35 - 25 .
7. ترکمان، اسکندربیک، افشار، ایرج. (1393). تاریخ عالم آرای‌عباسی: وقایع سلطنت شاه‌عباس از سال پانزدهم پادشاهی، تهران: ج2، امیرکبیر.
8. جوادی، شهره، (1385). «بررسی جایگاه هنر در دوران صفوی»، فصلنامه باغ نظر، ش،5.
9. دلاواله، پیترو. (1370). سفرنامه دلاواله. ترجمه شعاع الدین شفا. تهران: انتشارات علمی‌وفرهنگی.
10. دهخدا، علی‌اکبر. (1377) لغت‌نامه دهخدا. زیرنظرمحمدمعین و سیدجعفرشهیدی. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه.
11. رجب،پرویز. (1387). جشن‌ها‌ی ایرانی؛ تهران: آرتامیس.
12. رحیمی،حنیف(اردیبهشت1399)، «جایگاه انسان در نقاشی عصر صفوی». سخنرانی یادبود پروفسور مائیس نظرلی.
13. سانسون. (1346). سفرنامه سانسون؛ ترجمه‌ تقی تفضلی، تهران: زیبا.
14. سرافرازی، عباس. (1393). سرحدی، سارا؛ صفویه و احیا سنت‌های ملی و باستانی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
15. سیوری، راجر. (1379). ایران در عصر صفوی، ترجمه کامبیزعزیزی، تهران: نشرمرکز.
16. شاردن، ژان. (1372). سفرنامه شاردن.ج4، ترجمه اقبال یغمایی. تهران: توس.
17. عادل‌زاده، پروانه و پاشایی‌فخری، کامران، (1394) «بررسی انار دراساطیر و بازتاب آن در ادب فارسی». فصلنامه تخصصی سبک‌شناسی نظم و نثرفارسی (بهار ادب)،س8، ش 27 ،ص 368-372.
18. فرید، امیر (1391). «بررسی نگاره‌های‌سلطان‌محمد»، کتاب ماه هنر. ش166.
19. کمپفر، انگبرت. (1363). سفرنامه کمپفر. ترجمه کیکاووس جهانداری. تهران: خوارزمی.
20. کن بای،شیلار. (1387). نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، تهران: دانشگاه هنر.
21. گودرزی، حسین؛ (1387). تکوین جامعه‌شناختی هویت ملی در ایران با تأکید بر دوره صفویه، تهران: تمدن ایرانی.منشی‌قمی، احمدبن‌حسین. (1383). خلاصه‌التواریخ (ج1وج2) تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه.
22. نظرلی، مائیس. (1390). جهان دوگانه مینیاتور ایرانی، ترجمه عباس علی عزتی، تهران: انتشارات متن.
23. واله‌قزوینی‌اصفهانی، محمدیوسف. (1382). ایران در زمان شاه‌صفی و شاه‌عباس دوم؛ تصحیح محمدرضا نصیری، تهران: چ 2، انجمن آثار و مفاخرفرهنگی.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Houshiar M, Mirmobin R, Booshehri L. Sociological Analysis of Paintings of Royal Gatherings of Festivity in Tabriz II School according to Reflection Approach (Case Study: “Sadeh Festival” and “Feast of Breaking the Fast”). کیمیای هنر. 2021; 10 (40) :17-32
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1984-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 10, Issue 40 (12-2021) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410