[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
:: Volume 10, Issue 39 (9-2021) ::
کیمیای هنر 2021, 10(39): 85-102 Back to browse issues page
Evaluation of Sociological Components from the Perspective of the Confrontation between Tradition and Modernity in the Cinematic Works of the Seventies (with Emphasis on Films Under the Skin of the City and Two Women)
Abstract:   (212 Views)
Today, cinema, as a cultural and social element, can take us to the depths of the layers of our current social life. Cinema is a collective art that has the ability to display sociological components. Components that with the advent of modernity and the intensity of its features in the seventies, made the foundations of tradition to decline. Cinema is not open to the public and, like other arts, is encrypted in features and performed in sign language. One of the salient features of this decade is the arrival of modernity and consequently the war of tradition and modernity. In this way, the reduction of local identity, emotional rupture, lifestyle changes, and the creation of class and social divisions are a cornerstone of cultural change that manifests itself at the community level as a result of the onslaught of modernism and the disappearance of tradition. Accordingly, this study tries to explore the components of the seventies society by criticizing the two films Under the Skin of the City and Two Women and adapting it to its contemporary society. The research method was descriptive-analytical based on statistical analysis and guided by library studies, observation and questionnaire tools. The questionnaire was based on 24 questions for 131 expert respondents. Image-based analysis is a multivariate regression test, semantic differentiation technique, and data output in SPSS software. Findings show that the correlation between the variables of the movies of the seventies and the sociological dependent variables of this decade is equal to 0.806, which shows a direct and strong correlation between the dependent and independent variables. According to the findings, the results indicate that the social situation in this decade due to the entry of the middle class into social and urban areas, had a great impact on issues such as culture, lifestyle, economy and even the urban body.
Keywords: Sociology, semiotics, cinema, modernism, tradition
Full-Text [PDF 612 kb]   (75 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2021/01/4 | Accepted: 2021/07/4
References
1. استوری، جان. (1386)، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران: نشر آگه.
2. آشوری، داریوش. (1388)، ما و مدرنیت، تهران: نشر صراط.
3. بنی اعتماد، رخشان؛ مصطفوی، فرید. (1379)، زیر پوست شهر: کالبدشکافی یک اثر سینمایی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
4. تهامی‌نژاد، محمد. (1380)، «سینمای ایران، از مجموعه «از ایران چه می دانم؟»، ش 12، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
5. توسلی، غلامعباس؛ میرزایی، حجت اله. (1378)، همایش نقد عملکرد دوران سازندگی، نشریه فتح.
6. جاروی، آی .سی. (1379)، ارتباط کلی سینما با جامعه شناسی رسانه‌ها، ترجمه اعظم راودراد، فصلنامه سینمایی فارابی، دوره دهم، ش2، ش م 38.
7. جهانبگلو، رامین. (1384)، بین گذشته و آینده، تهران: نشر نی.
8. جیمسن، فردریک و همکاران. (1390)، «نظریه فیلم (مجموعه مقالات)»، کتاب فصلنامه ارغنون، ش 23، تهران: طبع و نشر.
9. چندلر، دانیل. (1394)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
10. حجت، عیسی. (1394)، «سنت سنت‌گرایان و سنت‌گرایی معماری»، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره 20، ش 1.
11. حسینی، مریم؛ ساسانی، فرهاد؛ نظردنیوی، سارا (1395)، «تحلیل نشانه‌شناسی اجتماعی فیلم نامه آژانس شیشه‌ای»، نشریه زبان‌پژوهی، س8، ش18.
12. درستان، رضا؛ ذبیحی، حسین؛ علی اصغرزاده و مرضیه گرجی پشتی (1399)، ارزیابی مؤلفه‌های جامعه‌شناختی (با تکیه بر مفهوم گسست نسلی) مؤثر در طراحی محیطی با رویکرد پیشگیری از جرم (نمونه موردی: خیابان اصلی رجایی‌شهر کرج)، فصلنامه جغرافیای انتظامی، ش 32.
13. دووینیو، ژان. (1379)، جامعه‌شناسی هنر، ترجمه مهدی سحابی، تهران: نشر مرکز.
14. راودراد، اعظم. (1378)، «تبیین فیلم و جامعه»، فصلنامه سینمایی فارابی، ش34.
15. راودراد، اعظم. (1397)، جامعه ایران در آینه سینما، تهران: پژوهشکاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
16. رفیع‌پور، فرامرز. (1378)، «شهرداری و تغییر ارزش‌ها: نقدی بر عملکرد شهرداری تهران در دوران سازندگی»، نشریه گام چهارم، ش 4.
17. روانشادنیا، سمیه. (1398)، «شهر تهران در آثار سینمایی دهه 40 از منظر جامعه‌شناسی سینما با تأکید بر فیلم خشت و آینه»، هویت شهر، ش39، س13.
18. زیبا کلام، صادق. (1394)، جامعه‌شناسی به زبان ساده، چ5، تهران: انتشارات روزنه.
19. سجودی، فرزان. (1386)، دلالت از سوسور تا دریدا، در مقالات هم اندیشی‌های بارت و دریدا، به کوشش امیر علی نجومیان، تهران: فرهنگستان هنر، 195-212.
20. سجودی، فرزان. (1397)، نشانه‌شناسی کاربردی، چ5، تهران: نشر علم.
21. سوسور، فردینان دو. (1378)، دوره زبان‌شناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: نشر هرمس.
22. شیری، قهرمان؛ هوشمندی یاور، فاطمه. (1397)، «تقابل سنت و مدرنیسم در اندیشه‌های جلال آل احمد )نقدی بر نظر منتقدان (پژوهش‌های نثر و نظم فارسی)»، سال دوم، ش5.
23. فریزبی، دیوید. (1393)، گئورگ زیمل، ترجمه شهناز مسمی پرست، تهران: نشرققنوس.
24. ماجدی، حمید؛ سعیده زرآبادی، زهرا السادات. (1389)، جستاری در نشانه‌شناسی شهری، آرمانشهر، ش4.
25. مدنی، سعید؛ مقدسی، محمدعلی؛ کاظمی پور، شهلا. (1397)، «بازنمایی آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده نهاد خانواده در سینمای دهه‌های 70 و 80 شمسی ایران»، فصلنامه رسانه، س29، ش2.
26. Avula, Pavanisasidhar. (2020). Modernism And Post Modernsm- A Descripive Study, International Journal of Psychosocial Rehabilitation.
27. Caller, Jonathan. (2001). The Pursuit of signs. London: Routledge.
28. Do Nascimento, Jonas. (2019). Art, Cinema and Society: Sociological Perspectives. Global Journal of Human-Social Science, Sociology & Culture, Vo 19.
29. Habibi, Seyed Mohsen. (2015). Memories of the City of Cinematographic Review of Iranian City. Tehran: Nahid Publications.
30. Lilly, J.Robert; Cullen, Francis.T & Richard A.Ball (2019). Criminological Theory, 5TH edition, Sage Publications.
31. Lyle, Perry. (2019). Sociological Theories of Crime: Control Theory Review
32. Rajat Balabantaray, Subhra. (2020). Impact of Indian cinema on culture and creation of world view among youth: A sociological analysis of Bollywood movies, Journal of Public Affairs [DOI:10.1002/pa.2405]
Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of Sociological Components from the Perspective of the Confrontation between Tradition and Modernity in the Cinematic Works of the Seventies (with Emphasis on Films Under the Skin of the City and Two Women). کیمیای هنر. 2021; 10 (39) :85-102
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1931-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 10, Issue 39 (9-2021) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331