[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 12, Issue 47 (9-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 12(47): 41-55 Back to browse issues page
Analyzing the Principle of Visual Unity and Integration in the Grivar Monotheistic Inscription in the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd
Safieh Hatami * , Mahdi Mohammadzadeh
Abstract:   (689 Views)
Decoration has a concept and meaning beyond adornment and physical appearance, and to understand it, one must identify religious concepts and visual codes. In all works of Islamic art and architecture, decorations have always played an essential role in establishing a sense of unity and sodality, and different visual measures have been used to induce this sense. The Grivar inscription of the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd is a thousand-year-old unique inscription with a monotheistic theme placed on an octagonal platform, which can be used as the basis for its analysis. The present article has tried to uncover the visual and formal measures implemented in this inscription using visual analysis, and it seeks to answer the following questions: "Which visual and representational measures has the designer used in the design of the Grivar inscription of the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd? How and to what extent has it been used to instill a sense of unity?" In this qualitative research, which was conducted using descriptive-analytical method, and the data was collected through library studies and field surveys. While reflecting on this building, the mentioned inscription, which has been damaged over time, was recreated. Since the overall unity lies in the components, while analyzing the overall structure, parts of this long inscription were randomly selected for analysis. The results of data analysis showed that following the identical form, especially in the geometric and writing system, using small components in each system, following the common linear structure, the space of the same importance on the inscription, etc. are among the most significant visual measures used with different quantities and qualities in the inscription's design, which, as a whole, plays a role in inducing more monotheistic themes by creating a desirable visual unity.
Keywords: Davazdah Imam Mausoleum of Yazd, The monotheistic inscription, Ornamental Kufic, Visual Unity and Integrity
Full-Text [PDF 1874 kb]   (300 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/04/22 | Accepted: 2023/06/26
References
1. ابویی، رضا (1388). هزارسال استواری. یزد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
2. اسحق‌دواتگر، زیبا (1398). وجود اصل وحدت و کثرت در معماری اسلامی؛ نمونهٔ موردی: مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان. کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری، دورهٔ9، 20اذر1398.
3. آرنهایم، رودلف (1388). هنر و ادراک بصری. ترجمهٔ مجید اخگر، تهران: سمت.
4. افشار، ایرج (1372). یادگارهای یزد. (جلد 2)، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
5. اوکریریک، استینسون؛ ویک.برن،کایتون (1390). مبانی هنر نظریه و عمل. ترجمهٔ محمدرضا یگانه دوست، تهران: سمت.
6. آیتی، عبدالحسین (1317). آتشکدهٔ یزدان. یزد: انجمن ادبی یزد.
7. بلر، شیلا (1394). نخستین کتیبه‌ها در معماری دوران اسلامی ایران. تهران: فرهنگستان هنر( مؤسسهٔ متن).
8. بمانیان، محمدرضا؛ سیلوایه، سونیا (1391). بررسی نقش گنبد در شکل‌دهی به مرکزیت معماری مسجد. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 5(9)، 30-19.
9. پوپ، آرتور اپهام؛ آکرمن، فیلیپس (1355). بررسی هنر ایران. لندن: دانشگاه آکسفورد با همکاری می جی شوبوی توکیو و گروه مناف‌زاده تهران.
10. پیرنیا، محمدکریم (1369). آشنایی با معماری اسلامی ایران. تدوین غلامحسین معماریان، تهران: دانشگاه علم و صنعت.
11. حجت، عیسی (1394). سنت سنت‌گرایان و سنت‌گرایی معماران. نشریهٔ هنرهای زیبا _ معماری و شهرسازی، 20 (1)، 16-5.
12. حقوقی، عسکر (1384). تفسیر ابو الفتوح رازی. جلد 2، قم: دار الحدیث.
13. خادم‌زاده، محمدحسن؛ اصفهانی‌پور، فائزه (1393). واکاوی تحولات آرایه‌های داخلی گنبد در شیوهٔ یزد و تأثیرات آن بر سایر بناها در ایران. پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران. 4 (7). 211-193.
14. خزائی، محمد (1396). منار جام. تهران: فرهنگستان هنر(مؤسسهٔ متن).
15. دانش یزدی، فاطمه (1387). کتیبه‌های اسلامی شهر یزد. یزد: پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد.
16. زارعی، باب الله (1377). کتیبهٔ کوفی مسجد جامع قزوین (معرفی اجمالی خطوط کوفی و کاربرد آن‌ها در گرافیک). تهران: فرهنگ و ارشاد اسلامی.
17. زمرشیدی، حسین (1390). تحول خط بنایی در معماری صفویه با تأکید بر تزیینات کتیبه‌ای مسجد حکیم اصفهان. دو فصلنامهٔ مطالعات هنر اسلامی، بهار و تابستان1390، (14)، 118-101.
18. شیخ‌زاده، مریم؛ اعظم‌زاده، محمد؛ هاشمی زرچ آباد، حسن (1401). تحلیل ترکیب‌بندی و فضای بصری نقوش هندسی و کتیبه‌ها در دو برج مقبرهٔ چهل دختران و پیر علمدار دامغان. نگارینهٔ هنراسلامی، 9(23)،54-40.
19. شیخی، علیرضا؛ خلوصی‌راد، زینب (1398). مطالعهٔ کتیبه‌ها و آرایه‌های تزیینی مسجد جامع خوارزمشاهی گناباد. هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، 24(3)، 88-77.
20. فرید، امیر (1400). هم‌نشینی نقش و نوشتار در هنر ایران. تهران: کلهر.
21. فضائلی، حبیب‌الله (1350). اطلس خط. اصفهان: انجمن آثار ملی اصفهان.
22. قوچانی، عبدالله (1383). بررسی کتیبه‌های بناهای یزد. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
23. لائور، دیوید.ا؛ پن‌تاک، استیوان (1396). مبانی طراحی. ترجمهٔ محمدتقی فرامرزی، تهران: لاهیتا.
24. مکی‌نژاد، مهدی (1397). ساختار و ویژگی کتیبه‌های کوفی تزیینی در دورهٔ سلجوقی و ایلخانی. نگره، 13(46)، 27-26.
25. مکی‌نژاد، مهدی (1387). تاریخ هنر ایران در دورهٔ اسلامی (تزیینیات معماری). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها/مرکز تحقیق و توسعهٔ علوم انسانی سمت.
26. Blair, Sheila (1992). The monumental inscriptions from early Islamic Iran and Transoxiana. New York:Leiden [DOI:10.1163/9789004660816]
27. Zelanski, Paul; Patfisher, mary (1996). Design principles. Wadsworth Thomson.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatami S, Mohammadzadeh M. Analyzing the Principle of Visual Unity and Integration in the Grivar Monotheistic Inscription in the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd. کیمیای هنر 2023; 12 (47) :41-55
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2251-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 47 (9-2023) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657