[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 12, Issue 49 (1-2024) ::
کیمیای هنر 2024, 12(49): 61-77 Back to browse issues page
The Analysis of Iranian Artists’ Inclination toward Sufism and Mysticism during the Islamic Age
Ali Khaksar * , Taha Sanizadeh
University of Tehran
Abstract:   (652 Views)
The relationship and interaction between Islamic art and mysticism and Sufism are debated by researchers in the field over the past few years. While traditionalists see mystical and nativist meanings behind various forms and types of Islamic art and regard the relationship as something substantive and metaphysical, critics reject it due to inattention to historical facts, and some have even rejected any connection between Islamic art and mysticism. Due to the necessity of taking historical and social approaches to the matter, and the existence of various pieces of evidence indicating the relationship between Islamic art and its artists and Sufism, both viewpoints need revision. In this regard, the present study aimed to look at the causes and motives prompting Iranian artists to be interested in Sufism and create works related to mysticism by considering the artists as tangible components and the main sources of artistic creation (compared to merely metaphysical factors). Therefore, taking basic and qualitative research methodologies, the question was analyzed using historical, descriptive, and analytical methods, and the data were analyzed inductively. The findings showed that the inclination of some Iranian artists to mysticism and Sufism was evident in the crossing between Sharia and Tariqa, and the natural art-mysticism intersection, some Islamic clergymen’s sharia-based prohibitions against some art types, mystics’ tendency to cultivate art, the inspiration of mystical teachings in the creation of artworks, the influence of Sufi rulers and wealthy groups in creating artworks with mystical themes, and the effect of political and social turbulences like wars on making people turn to the followers of Tariqa were six major motives prompting Iranian artists to welcome mystical and Sufist ideas.
Keywords: Islamic art, Mysticism, Sufism, Artist, Traditionalism
Full-Text [PDF 1055 kb]   (424 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/04/25 | Accepted: 2023/11/6
References
1. قرآن کریم.
2. ادیب برومند، عبدالعلی (1366). هنر قلمدان (چاپ اول). تهران: وحید.
3. افشاری، مهران (1394). فتوّت‌نامه‌ها و رسائل خاکساریّه : سی رساله (چاپ اوّل). تهران: چشمه.
4. افشاری، مهران (1391)، سی فتوّت‌نامه دیگر: سی رسالۀ ناشناخته در فتوّت و پیشه‌وری و قلندری (چاپ اوّل). تهران: چشمه.
5. افلاکی العارفین، شمس‌الدین محمد (1362). مناقب العارفین. به کوشش تحسین ناریچی (جلد 1) (چاپ دوم)، تهران: دنیای کتاب.
6. امیر راشد، سولماز (1394). بررسی رویکرد هنرمندان به عرفان و تصوف و تأثیر آن بر شکل‌گیری هنر‌های اسلامی. کنفرانس بین‌المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست.
7. ایروین، روبرت (1389). هنر اسلامی. ترجمۀ رویا آزاد‌فر (چاپ اول)، تهران: سورۀ مهر.
8. باستانی پاریزی، محمد ابراهیم (1357). سیاست و اقتصاد عصر صفوی (چاپ دوم). تهران: صفی علیشاه.
9. برند، باربارا (1383). هنر اسلامی. ترجمۀ مهناز شایسته‌فر (چاپ اول)، تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی.
10. بلخاری قهی، حسن (1393). آشنایی با فلسفۀ هنر (چاپ سوم). تهران: سورۀ مهر.
11. البهنسی، عفیف (1387). هنر اسلامی. ترجمۀ محمود پور‌آغاسی (چاپ اول)، تهران: سورۀ مهر.
12. خلیلی، ناصر (1386). کارهای لاکی. ترجمۀ سودابۀ رفیعی سخایی (چاپ اوّل)، تهران: کارنگ.
13. خمینی، روح‌الله (1385). صحیفۀ امام (جلد 20) (چاپ چهارم). تهران: موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
14. رحمتی، انشاءالله (1383). هنر و معنویت: مجموعه مقالاتی در زمینۀ حکمت هنر (چاپ اول). تهران: فرهنگستان هنر.
15. رهنورد، زهرا؛ مدد‌پور، محمد؛ بورکهارت، تیتوس (1388). سه رهیافت به حکمت هنر اسلامی (چاپ اول). تهران: سورۀ مهر.
16. زرین‌کوب، عبدالحسین (2536). ارزش میراث صوفیه (چاپ چهارم). تهران: امیرکبیر.
17. سلطان‌زاده، حسین (1395). هنر‌های اسلامی: یادداشت‌هایی در باب دیدگاه‌ تیتوس بورکهارت دربارۀ هنر‌های اسلامی (چاپ اول). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
18. سیّدکریمی، سیّد عباس (1393). تصویر و مجسمه‌سازی در فقه شیعی (چاپ اول). قم: مدرسه اسلامی هنر.
19. صرّاف، مرتضی (1370). رسایل جوانمردان مشتمل بر هفت فتوّت‌نامه. مقدمۀ هانری کربن (چاپ اوّل)، تهران: معین.
20. عدالت، عباس (1389). فرضیۀ فاجعه‌زدگی: تأثیر پایدار فاجعۀ مغول در تاریخ سیاسی، اجتماعی و علمی ایران. مجله بخارا، (77و 78)، 227-262.
21. فدوی، سیّد محمد (1374). خاستگاه هنر انسانی و هنر اسلامی. نشریۀ هنر-های زیبا (هنر و معماری)، (1)، 6-8.
22. قنبری، حسین (1395). امکان و ضرورت هنر اسلامی: بررسی و نقد دیدگاه سنت‌گرایان (چاپ اوّل). تهران: نگاه معاصر.
23. قیومی بیدهندی، مهرداد (1389). بازنگری در رابطۀ میان هنر و عرفان اسلامی بر مبنای شواهد تاریخی. دو فصلنامۀ تاریخ و تمدن اسلامی، (12)، 175-194.
24. کیانی، محمد یوسف (1379). معماری ایران: دورۀ اسلامی (چاپ اول). تهران: سمت.
25. گنون، رنه (1387). نگرشی به مشرب باطنی اسلام و آیین دائو. ترجمۀ دل‌آرا قهرمان (چاپ اول)، تهران: حکمت.
26. لیمن، اولیور (1398). درآمدی بر زیباشناسی اسلامی. ترجمۀ محمّدرضا ابوالقاسمی (چاپ سوم)، تهران: ماهی.
27. معین، محمد (1376). فرهنگ فارسی: مجموعه 6 جلدی (چاپ یازدهم)، تهران: امیر‌کبیر.
28. مکارم شیرازی، ناصر (1363). تفسیر نمونه (جلد 18) (چاپ اول). تهران: دارالکتب اسلامیه.
29. منشی قمی، قاضی میر احمد (1366). گلستان هنر. تحصیح احمد سهیلی خوانساری (چاپ سوم)، تهران: منوچهری.
30. نصر، سیدحسین (1374). هنر و معنویت اسلامی. ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، فصلنامۀ هنر، (28)، 45-52.
31. نصر، سیدحسین (1377). تصوف و تأثیر آن در موسیقی. مقام موسیقی، (3)، 60-65.
32. نصر، سیدحسین (1382). آموزه‌های صوفیان از دیروز تا امروز، ترجمۀ محمد‌هادی امینی و حسین حیدری (چاپ دوم)، تهران: قصیده سرا.
33. نصرآبادی، میرزا محمد طاهر (1361). تذکرۀ نصرآبادی، به کوشش حسن وحید دستگردی (چاپ سوم)، تهران: فروغی.
34. همایی، سیّد جلال‌الدین (1375). تاریخ اصفهان : هنر و هنرمندان. به کوشش ماهدخت بانو همایی (چاپ اول). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
35. URL1: https://www.christies.com/en/lot/lot-6162945 (دسترسی آنلاین، مرداد ماه 1402)
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaksar A, Sanizadeh T. The Analysis of Iranian Artists’ Inclination toward Sufism and Mysticism during the Islamic Age. کیمیای هنر 2024; 12 (49) :61-77
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2197-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 49 (1-2024) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645