[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 12, Issue 48 (11-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 12(48): 37-49 Back to browse issues page
Avicenna’s Perspective of Intelligible Imagination and Its Reflection in Drawing of the Compound Images of the Painting of “Zakarya Hiding inside the Tree”
Roya Rezapour Moghadam * , Mehdi Mohammadzadeh , Saeid Alizadeh
Islamic Crafts Department
Abstract:   (394 Views)
In his exposition of the internal faculties, Ibn Sina considers the imagination to be indebted to association and describes imagination as the factor of creativity and actual perception; because it perceives and at the same time, undertakes an action through manipulation of the forms and meanings. Faculty of imagination can heed the particular or universal affairs in order to manipulate the forms and meanings. This faculty needs a spiritual ascension in the light of Active Intellect for perceiving the intelligible and if the perceiving soul becomes substantially connected with the Active Intellect; he would be able to see the intelligible forms present by himself. After seeing these immaterial images, the manipulation done by the imagination will be an intelligible and abstract quality. The significance of the subject becomes further clear when the soul and the faculty of imagination are for the Muslim miniaturist. Religious perspective and the social mission of the miniaturist restrict the circle of manipulations of the faculty of imagination and do not accept any extension of imagery for conveying the meanings. Among these cases, one can refer to the painting of “Zakarya Hiding inside the Tree”. Which sensory and intelligible qualities have inspired the imagination of the painter in drawing the compound images of the faces of the persuaded figures? This research uses a descriptive-analytic method to argue that the painter’s imagination is illuminated by the light of Active Intellect which gives it an intelligible quality. Under the guidance of intelligible imagination, the persuaded figures have been drawn with compound human-animal images so that they can not only sensibly reflect the non-sensory rather to serve as a reflection of the intelligible quality of the non-sensory. From this perspective, human form and animal nature have been reflected on a human body.
Keywords: Intelligible Imagination, Active Intellect, Persian Painting, Compound Images, Non-sensory Abstraction.
Full-Text [PDF 675 kb]   (276 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/04/13 | Accepted: 2023/08/10
References
1. آژند، یعقوب (1392). نگارگری ایران (جلد2). تهران: سمت.
2. آملی، سیدحیدر (1368). جامع الاسرار و منبع الانوار (جلد 2). تهران: علمی و فرهنگی؛ وزارت فرهنگ و
3. آموزش عالی.
4. ارسطو (1369). دربارهٔ نفس. ترجمه: علی مراد داوودی، (چاپ سوم)، تهران: حکمت.
5. ابن‌سینا، حسین عبدالله (1364الف). النجاه. (چاپ دوم)، تهران: مرتضوی.
6. ابن‌سینا، حسین عبدالله (1364ب). ترجمهٔ رساله اضحویه. تصحیح، مقدمه و تعلیقات: حسین خدیو‌ جم، (چاپ دوم)، تهران: اطلاعات.
7. ابن‌سینا، حسین عبدالله (1371). المباحثات. تحقیق و تعلیق: محسن بیدارفر، قم: بیدار.
8. ابن‌سینا، حسین عبدالله (1383الف). دانشنامهٔ علائی برگزیدهٔ طبیعیات. مقدمه، حواشی و تصحیح: سیدمحمد مشکوه، همدان: دانشگاه بوعلی سینا؛ تهران: انجم آثار و مفاخر فرهنگی.
9. ابن‌سینا، حسین عبدالله (1383ب). رسالهٔ نفس. مقدمه، حواشی و تصحیح: موسی عمید، همدان: دانشگاه بوعلی سینا؛ تهران: انجم آثار و مفاخر فرهنگی.
10. بلخاری قهی، حسن (1387). بررسی تطبیقی آرای ابن‌سینا و ساموئل کالریج در مورد تمایز میان خیال و تخیل. فصلنامهٔ اندیشهٔ دینی دانشگاه شیراز، پیاپی 27، 1-24.
11. بهشتی، احمد (1386). تجرید شرح نمط هفتم از کتاب الاشارات و التنبیهات. (چاپ دوم)، قم: انتشارات بوستان کتاب.
12. جزایری، نعمت الله بن عبدالله (1392). قصص الانبیاء: تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم. ترجمه: صادق و حسین حسن‌زاده، (چاپ پنجم)، قم: اجود.
13. دیباجی، سیدمحمدعلی (1385). نوآوری‌های ابن‌سینا در علم النفس. پژوهش‌های فلسفی و کلامی، 8 (1)، 89-53.
14. ربیعی، هادی (1393). رویکرد حکمای مشاء مسلمان به هنر اسلامی. در جستارهایی در چیستی هنر اسلامی. به اهتمام: هادی ربیعی، تهران: موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
15. ربیعی، هادی؛ غفاری، میترا (1397). تأملی بر جایگاه نقاشی در حکمت سینوی. فصلنامهٔ علمی-پژوهشی کیمیای هنر، 7 (28)، 91-79.
16. صادقی، احمد (1392). عقل و هستی از دیدگاه ابن عربی. ترجمه: محمدرضا وصفی و مسعود انصاری، تهران: جامی.
17. عرفانی، مرتضی (1391). بررسی و نقد دیدگاه ابن‌سینا دربارهٔ حیث التفاتی ادراک حسی. فصلنامهٔ اندیشهٔ دینی دانشگاه شیراز، پپاپی 43، 55-70.
18. کربن، هانری (1395). تاریخ فلسفه‌ی اسلامی. ترجمه: جواد طباطبایی، (چاپ دوم)، تهران: مینوی خرد.
19. کوشکی، عبدالرضا؛ رحیم‌پور، فروغ‌السادات؛ شانظری، جعفر (1398)، تعامل قوه‌ی متصرفه با سایر قوای ادراکی از منظر ابن‌سینا و ملاصدار. دوفصلنامهٔ حکمت سینوی، 23 (62)، 130-111.
20. ملکشاهی، حسن (1390). ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن‌سینا. (جلد اول)، (چاپ هفتم)، تهران: انتشارات سروش.
21. ناصرخسرو قبادیانی، ابو معین (1363). جامع الحکمتین. تصحیح و مقدمه: هانری کربن و محمد معین، (چاپ دوم)، تهران: طهوری.
22. نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (1383). شرح الاشارات و التنبیهات. تحقیق: آیت الله حسن‌زاده آملی، (جلد 1و2)، قم: بوستان کتاب.
23. نیشابوری، ابراهیم بن منصور (1386). قصص الانبیاء: داستان پیغامبران. به اهتمام: حبیب یغمائی، (چاپ پنجم)، تهران: علمی و فرهنگی.
24. Farhad, Massumeh; Bagci, Serpil (2009). Falnama. United Kingdom: Thames & Hudson.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour Moghadam R, Mohammadzadeh M, Alizadeh S. Avicenna’s Perspective of Intelligible Imagination and Its Reflection in Drawing of the Compound Images of the Painting of “Zakarya Hiding inside the Tree”. کیمیای هنر 2023; 12 (48) :37-49
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2191-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 48 (11-2023) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652