۱. آبراهامیان، یرواند. (۱۳۸۹). ایران بین دو انقلاب. ترجمه احمد گلمحمدی و محمد ابراهیم فتاحی ولیلایی، تهران: نی. ۲. آلاحمد، جلال. (۱۳۷۳). ادب و هنر امروز ایران. ج ۴. با پژوهش و ویرایش مصطفی زمانینیا. تهران: میترا و همکلاسی. ۳. آلاحمد، جلال. (۱۳۴۷). در خدمت و خیانت روشنفکران. تهران: رواق. ۴. آتشی، م. (۱۳۵۲). «حسین زندهرودی: نقاش رابطههای استتیک»، تماشا. سال سوم (۱۴۶)، ۷۷-۷۶. ۵. اباذری، یوسف، و مسعود همتی. (۱۳۴۹). «جوانان دانشجو اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانند»، مکتب مام. زمستان (۱۳)، ۸-۴. ۶. اشرف، احمد و علی بنو عزیزی. (۱۳۸۶). طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران. ترجمه سهیلا ترابی فارسانی، تهران: نیلوفر. ۷. الخاص، هانیبال. (۱۳۸۵). بیپرده با آفتاب: مجموعه مقالات. ج۲. تهران: مجال. ۸. الکساندر، ویکتوریا دی. (۱۳۹۶). جامعهشناسی هنرها شرحی بر اشکال زیبا و مردم پسند هنر. ترجمه اعظم راودراد، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن و انتشارات جامعهشناسان. ۹. امامی، کریم. (۱۳۹۵). گال..گال..گالری. تهران: نیلوفر. ۱۰. بوردیو، پیر. (۱۳۹۵). تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ثالث. ۱۱. پاکباز، روئین. (۱۳۸۹). دائره المعارف هنر نقاشی، پیکرسازی، گرافیک. تهران: فرهنگ معاصر. ۱۲. پاکباز، روئین و حسن موریزینژاد. (۱۳۹۵). تالار قندریز تجربه ای در عرصه اجتماعی هنر. تهران: حرفه هنرمند. ۱۴. بینا. (۱۳۴۹). «هنرها و سالها»، تماشا. سال اول (۱)، ۵۸-۵۷. ۱۵. بینا. (۲۵۳۷). «رنگ خاک و رنگ سبز: موزه و مرکز هنری و فرهنگی کرمان»، تماشا. سال هشتم (۳۶۸)، ۷-۴ و ۷۶. ۱۶. بینا. (۱۳۵۱).«طلوع چهرههایی در نقاشی و غروب نوعی از نقاشی: نگاهی به نقاشی های سال ۱۳۵۱ و گزارشی درباره نقاشان»، تماشا. سال اول (۱۰۳)، ۱۹۴- ۱۹۲ ۱۷. بینا. (۱۳۵۲). «مومیائی کردن کهنگیها؟: سخنی درباره نمایشگاههای کمیته ملی هنرهای تجسمی»، تماشا. سال سوم (۱۵۲)، ۷۲. ۱۸. بینا. (۱۳۵۰). «نقاشی، تئاتر، سینما، ادبیات: صادق تبریزی»، تماشا. سال اول (۲)، ۴۲. ۱۹. پهلوی، محمدرضا. (بیتا). به سوی تمدن بزرگ. تهران: کتابخانه پهلوی. ۲۰. حاتم، بهزاد. (۱۳۵۳الف). «طلیعه کامران در گفتگو با بهزاد حاتم»، تماشا. سال چهارم (۱۶۱)، ۶۹- ۶۸. ۲۱. حاتم، بهزاد. (۱۳۵۳ب). «درباره نقاشی، درباره گالریها: گفتگویی با دریابیگی مدیر گالری مس»، تماشا. سال چهارم (۱۷۸)، ۱۹- ۱۸. ۲۲. حاتم، بهزاد. (۱۳۵۲). «دستمان خالی رویمان سیاه»، تماشا. سال سوم (۱۵۳)، ۱۵۳-۱۵۲. ۲۳. زهری، ایرج. (۲۵۳۶). «تئاتر ایران و تماشاگرش»، تماشا. سال هفتم (۳۱۰)، ۱۵-۱۴. ۲۴. دلزنده، سیامک. (۱۳۹۵). تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی. تهران: چاپ و نشر نظر. ۲۵. سلطانزاده، حامد. (۱۳۹۷). تاریخ تفریح در شهر تهران: در دوران قاجار و پهلوی. تهران: نگارستان اندیشه. ۲۶. شباویز، فلورا و علیاصغر محتاج. (۲۵۳۶). «هنرهای تجسمی»: گفتگو با مسئولان ۱۱ نگارخانه در تهران»، تماشا، سال هشتم (۳۵۶)، ۶۶-۵۶. ۲۷. صمیمی، مینو. (۱۳۶۸). پشت پردههای تخت طاووس. مترجم حسین ابوترابیان، تهران: اطلاعات. ۲۸. عرفان، سعید. (۱۳۵۲). «گذری و نظری به گالریها و نمایشگاههای شهر ما: چرا تنها شب شلوغ نمایشگاهها، شب افتتاح آنهاست»، تماشا. سال سوم (۱۴۹)، ۲۶ تا ۲۷. ۲۹. فوران، جان. (۱۳۷۷). مقاومت شکننده: تاریخ تحولات اجتماعی ایران از سال ۱۵۰۰میلادی طابق با ۸۷۹ شمسی تا انقلاب. ترجمه احمد تدین، تهران: خدمات فرهنگی رسا. ۳۰. قلیپور، علی. (۱۳۹۷). پرورش ذوق عامه در عصر پهلوی تربیت زیباشناختی ملت در سیاست گذاری فرهنگی دولت. تهران: مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر. ۳۱. کاتوزیان، همایون. (۱۳۹۲). نه مقاله در جامعهشناسی تاریخی ایران نفت و توسعه اقتصادی. ترجمه علیرضا طیب، تهران: مرکز. ۳۲. کاتوزیان، همایون. (۱۳۸۷). تضاد دولت و ملت: نظریه تاریخ و سیاست در ایران. ترجمه علیرضا طیب، تهران: نی. ۳۳. کاوه. (۱۳۵۲الف). «نمایشگاهی از تاریخ نقاشی جهان»، تماشا. زمستان، سال سوم (۱۴۷)، ۱۷. ۳۴. کاوه. (۱۳۵۲ب). «نقاش بیحرف مردم»، تماشا. سال سوم (۱۳۲)، ۸۱- ۸۰. ۳۵. کیارس، داریوش. (۱۳۸۹الف). «تاریخچه گالریهای تهران ۱. گالری خانه آفتاب»، تندیس. زمستان (۱۹۱)، ۲۱-۲۰. ۳۶. کیارس، داریوش. (۱۳۸۹ب). «تاریخچه گالریهای تهران:۳. گالری لیتو»، تندیس. زمستان (۱۹۳)، ۱۳-۱۲. ۳۷. کیارس، داریوش. (۱۳۸۹ج). «تاریخچه گالریهای تهران:۴. گالری نیازی»، تندیس. زمستان (۱۹۴)، ۱۳-۱۲. ۳۸. کوئن، بروس. (۱۳۹۱). مبانی جامعهشناسی. ترجمه دکتر غلامعباس توسلی و دکتر رضا فاضل، تهران: سمت. ۳۹. گرگین، عاطفه. (۱۳۵۱الف). «آینده نمایشگاههای نقاشی: آیا روزی تماشاگران نقاشی تنها خود نقاشان خواهند بود؟»، تماشا. سال دوم (۶۵)، ۸۳. ۴۰. گرگین، عاطفه. (۱۳۵۱ب). «فرمهای بیگانه و هم بسته». تماشا. سال دوم (۸۵). ۹۹. ۴۱. گرگین، عاطفه. (۱۳۵۰). «هنرمند و اجتماع پاسخگوی نیازهای متقابل یکدیگر نیستند: میزگرد نقاشان»، تماشا. سال اول (۹)، ۴۵-۴۴. ۴۲. مقدم، حسن. (۱۳۵۱). «تزیین و جستجو در فرم: آثار بهزاد گلپایگانی در انجمن فرهنگی ایران و فرانسه»، تماشا. سال دوم (۱۰۰)، ۸۳. ۴۳. مککوایل، دنیس. (۱۳۸۰). مخاطبشناسی. ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. ۴۴. موشتوری، آنتیگون. (۱۳۹۴). جامعهشناسی مخاطب در حوزه فرهنگی و هنری. ترجمه حسین میرزائی، تهران: نی. ۴۵. میرزائی، فیروزه، (۱۳۵۲). «سیری در فضاهای شعری شاملو: نظری به نمایشگاه گیتی ناوران»، تماشا. سال سوم (۱۱۴)، ص ۱۰۳. ۴۷. وزل، علیرضا. (۱۳۵۴). «هنر نقاشی هنوز به توجه بیشتر نیاز دارد»، رستاخیر. زمستان (۲۰۹)، ص ۱۶. ۴۸. پیران، پرویز. «مفهوم پیچیده طبقه اجتماعی در جامعه پیچیده ایران». (۱۲/۰۸/۱۳۹۸)، (تاریخ بروزرسانی: ۱۳۸۸، ۱۵ فروردین)
51. Abrahamian, Yervand. (1389). Iran between two revolutions. Translated by Ahmad Golmohammadi and Mohammad Ebrahim Fattahi Valilayi, Tehran: Ney. 52. Al-Ahmad, Jalal (1373). Iranian literature and art today. C 4. With research and editing by Mostafa Zamani. Tehran: Mitra and Hamkelasi. 53. Al-Ahmad, Jalal (1347). In the service and betrayal of intellectuals. Tehran: Ravagh. 54. Alkhas, Hannibal. (1385). frankly with the Sun: A Collection of Articles.Vol.2. Tehran: Majal. 55. Alexander, Victoria D. (1396). Sociology of Arts a Description of The Beautiful and Popular Forms of Art. Translated by Azam Ravradrad, Tehran: Institute of Compilation, Translation and Publication of Art Works, "Matn", and sociologists' publications. 56. Emami, Karim. (1395). Gal..Gal..Gallery. Tehran: Niloufar. 57. Baudelaire, Charles. (1394). "Painter of modern life". Translated by Mahtab Bloki. Selected texts from modernism to postmodernism. Editor Lawrence Kahun. Translated by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney. 58. Bourdieu, Pierre. (1395). Distinction: Social critique of taste judgments. Translated by Hassan Chavoshian, Tehran: Sales. 59. Pakbaz, Ruyin. (1389). Encyclopedia of the art of painting, sculpture, graphics. Tehran: Contemporary Culture. 60. Pahlavi, Mohammad Reza (?). Towards a great civilization. Tehran: Pahlavi Library. 61. Delzendeh, Siyamak .(1395). Visual Developments in Iranian Art: A Critical Study. Tehran: Nazar Publication. 62. Sultanzadeh, Hamed. (1397). History of entertainment in Tehran: during the Qajar and Pahlavi eras. Tehran: Andisheh Negarestan. 63. Samimee, Mino. (1368). The Back of the Takhte Tavoos. Translated by Hossein Aboutorabian, Tehran: Ettelaat. 64. Foran, John. (1377). Fragile Resistance: The history of social developments in Iran from 1500 AD matching 879 hejra, Translated by Ahmad Tadayon, Tehran: Rasa Cultural Services. 65. Gholipur, Ali, (1397). Cultivating public taste in the Pahlavi era Aesthetic education of the nation in the cultural policy of the government. Tehran: Nazar Publication. 66. Katozian, Homayoun. (1392). Nine articles on the historical sociology of Iranian oil and economic development. Translated by Alireza Tayeb, Tehran: Markaz. 67. Katozian, Homayoun. (1387). Conflict between government and nation: Theory of history and politics in Iran. Translated by Alireza Tayeb, Tehran: Ney. 68. Coen, Bruce. (1391). Principles of Sociology. Translated by Dr. Gholamabbas Tavassoli and Dr. Reza Fazel, Tehran: Samt. 69. McQuail, Dennis. (1380). Audience. Translated by Mehdi Montazer Ghaem, Tehran: Center for Media Studies and Research. 70. Mouchtouris, Antigone. (1394). Sociology of the audience in the field of culture and art. Translated by Hossein Mirzaei, Tehran: Ney. 71. Ashraf, Ahmad and Ali Banu Azizi. (1386). Social classes, government and revolution in Iran. Translated by Soheila Torabi Faresani, Tehran: Niloufar. 72. Pakbaz, Rouin and Hassan Morizinejad. (1395). Ghandriz Hall is an experience in the social field of art. Tehran: Herfe ye Honarmand. 74. Atashi, M. (1352). "Hossein Zenderoudi: Painter of Aesthetic Relationships", Tamasha. Third Year (146), 77-76. 75. Abazari, Yousef, and Massoud Hemmati. (1349). "How do young students spend their leisure time", Maktab e Mom. Winter (13), 8-4. 76. ?. (1349). "Arts and Years", Tamasha. First Year (1), 58-57. 77. ?. (2537). "Soil color and green color: Museum and Art and Cultural Center of Kerman", Tamasha. Eighth year (368), 7-4 and 76. 78. ?. (1351). "Rise of figures in painting and the sunset of a type of painting: a look at the paintings of 1351 and a report about painters", Tamasha. First year (103), 194-192 79. ?. (1352). "Mummification of antiquities ?: A talk about the exhibitions of the National Committee of Visual Arts", Tamasha. Third year (152), 72. 80. ?. (1350). "Painting, theater, cinema, literature:" Sadegh Tabrizi "", Tamasha. First year (2), 42. 81. Hatam, Behzad. (1353a). "Talieh Kamran in conversation with Behzad Hatam", Tamasha. Fourth Year (161), 69-68. 82. Hatam, Behzad. (1353 b). "About Painting, About Galleries: An Interview with Daryabigi, Director of Mes Gallery", Tamasha. Fourth Year (178), 19-18. 83. Hatam, Behzad. (1352). "Our Empty hands, we 've been put to Shame", Tamasha. Third Year (153), 153-152. 84. Zohri, Iraj. (2536). "Iranian Theater and its audience", Tamasha. Seventh Year (310), 15-14. 85. Shabawiz, Flora and Ali Asghar Mohtaj. (2536). "Visual Arts": Conversation with the officials of 11 galleries in Tehran ", Tamasha, 8th year (356), 66-56. 86. Erfan, Saeed (1352). "A look at the galleries and exhibitions of our city: why only the busy night of exhibitions is their opening night", Tamasha. Third year (149), 26 to 27 87. kaveh, (1352a). "Exhibition of the history of world painting",Tmasha. third year (147), 17. 88. Kaveh (1352b). "The speechless painter of the people".Tamasha, Third year (132), 81- 80. 89. Kiars, Dariush. (1389a). "History of Tehran Galleries 1. Aftab House Gallery", Tandis. Winter (191), 21-20. 90. Kiars, Dariush. (1389 b). "History of Tehran galleries: 3. Lito Gallery", Tandis. Winter (193), 13-12. 91. Kiars, Dariush. (1389 c). "History of Tehran galleries: 4. Niazi Gallery", Tandis. Winter (194), 13-12. 92. Wolf, emotion. (1351a). "The Future of Painting Exhibitions: Will the painting spectators one day be the only painters themselves?", Tmasha. Second year (65), 83. 93. Gorgin, Atefeh. (1351 b) "Alien and closed forms",Tamasha. second year (85). 99. 94. Gorgin, Atefeh. (1350). "The Artist and the Community Do Not Meet Mutual Needs: The Painters' Roundtable",Tamasha. First Year (9), 45-44. 95. Moghaddam, Hassan. (1351). "Decoration and search in the form: the works of Behzad Golpayegani in the Cultural Association of Iran and France", Tamasha. Second year (100), 83. 96. Mirzaei, Firoozeh, (1352)."A tour into poetic spaces, including: A look at the Giti Navaran exhibition". Third Year (114), p.103. 97. Wazel, Ali Reza. (1354). "The art of painting still needs more attention", Rastakhir. Winter (209), p.16. 98. Piran, Parviz. "The complex concept of social class in a complex Iranian society". (12/08/1398), (Updated date: 1388, 15 April)
|