1. آرنهایم، رودلف. (1392). هنر و ادراک بصری: روانشناسی چشم خلاق. ترجمه مجید اخگر. چ5. تهران: سمت. 2. افشارمهاجر، کامران. (1388). کاربرد نظریه ادراک دیداری گشتالت در صفحهآرایی کتابهای درسی. هنرهای زیبا- تجسمی. سال یکم (40). 40- 33. 3. ایزدی، عباس. (1397). «مطالعه بصری پیکرههای نگاره کاوه، طومار ضحاک را پاره میکند از شاهنامه طهماسبی براساس نظریه گشتالت». نگره. س13 (45). 31- 18. 4. باباخان، سلیمه و کامرانی، بهنام. (1399). «خوانش نگاره معراج پیامبر (ص) اثر سلطانمحمد از منظر اصول ادراک دیداری گشتالت». نگره. س15 (53). 97- 83. 5. باقری طالقانی، ابراهیم. (1394). کاربرد روانشناسی شناختی در طراحی صنعتی. تهران: سمت. 6. پاکباز، رویین. (1383). دایرهالمعارف هنر. چ4. تهران: زرین و سیمین. 7. پاکباز، رویین. (1385). نقاشی ایران از دیرباز تا کنون. چ5. تهران: زرین و سیمین. 8. خلیلی، ناصر و ورنویت، استیون. (1383). گرایش به غرب در هنر قاجار عثمانی و هند. ترجمه پیام بهتاش. تهران: کارنگ. 9. دیبا، لیلا. (1378). «تصویر قدرت و قدرت تصویر». ایراننامه. س18 (67). 452- 423. 10. ذکاء، یحیی. (1382). زندگی و آثار استاد صنیعالملک. تهران: نشر دانشگاهی. 11. رابینسون، بی. دبلیو. (1354). نگارگران دربار فتحعلیشاه. ترجمه کلود کرباسی. نگاهی به نگارگری ایران در سدههای دوازدهم و سیزدهم. تهران: دفتر مخصوص ایران. 12. رابینسون، بی. دبلیو. (1374). نقاشی پس از دوره صفویه. هنرهای ایران. گردآوری ر. دبلیو فریه. ترجمه پرویز مرزبان. تهران: فروزانفر. 231 - 224. 13. رضویفرد، حسین؛ پورمند، حسنعلی و افهمی، رضا. (1398). «تحلیل فرم و ترکیببندی در خط نستعلیق بر اساس اصول نظریه گشتالت». هنرهای زیبا- تجسمی. س24 (2). 36- 27. 14. رمضانجماعت، مینا. (1398). دیوارنگاره صف سلام فتحعلیشاهی. تهران: پونه. 15. شاپوریان، رضا. (1386). اصول کلی روانشناسی گشتالت. چاپ اول. تهران: رشد. 16. شفیعزاده، پریناز و رجبی، محمدعلی. (1387). «نقاشیهای درباری (رسمی) قاجار، نمایش شکوه تصویر». نگره. س3 (6). 69- 58. 17. شفیقی، ندا و رهبرنیا، زهرا. (1397). «خوانش چیدمان تعاملی تایپوگرافی به منظور کنترل از منظر اصول ادراک بصری گشتالت». هنرهای زیبا- تجسمی. س23. (2). 98- 87. 18. علیمحمدی اردکانی، جواد. (1392). همگامی ادبیات و نقاشی قاجار. تهران: یساولی. 19. فالک، اس.جی. (1393). «شمایلنگاران قاجار». ترجمه علیرضا بهارلو. تهران: پیکره. 20. فلاحی، فرزانه و سلیمانی، بهزاد. (1398). «مطالعه اثربخشی گشتالت لوگوتایپهای تجاری بر مخاطب با پیروی از الگوی آیدا (مورد مطالعه: لوگاتایپ شرکت حریر). مبانی نظری هنرهای تجسمی. س4 (2). 164- 155. 21. کارگر، محمدرضا و ساریخانی، مجید. (1390). کتابآرایی در تمدن اسلامی ایران. تهران: سمت. 22. کپس، جئورگی. (1385). زبان تصویر. ترجمه فیروزه مهاجر. چ6. تهران: سروش. 23. کلینی ممقانی، ناصر؛ سیدعربی، میرهادی و ناصرالاسلامی، حسین. (1392). «بررسی میزان انطباق جهت سطوح و حرکت چشم انسان در درک تصویر براساس روانشناسی گشتالت». هنرهای زیبا- تجسمی. س18 (4). 84- 75. 24. کنبای، شیلا. (1382). نقاشی ایرانی. ترجمه مهدی حسینی. چ2. تهران: دانشگاه هنر. 25. مافیتبار، آمنه؛ کاتب، فاطمه و حسامی، منصور. (1397). «بررسی نگارهای از نگارهپردازیهای هزارویک شب صنیعالملک با نظریه ادراک دیداری مکتب گشتالت». نگره. س13 (45). 87- 72. 26. URL1:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Court_of_Fath_Ali_Shah1.jpg (Access Date: 08/08/2020) 27. URL2:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Court_of_Fath_Ali_Shah2.jpg (Access Date: 08/08/2020 28. URL3: https://www.bonhams.com/auctions/24197/lot/179/ (Access Date: 08/08/2020) 29. URL4:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_court_of_Fath-Ali_Shah,_section_1_of_2,_Iran,_Tehran,_after_1816_AD,_opaque_watercolor_and_gold_on_paper_-_Arthur_M._Sackler_Gallery_-_DSC05306.jpg (Access Date: 08/08/2020) 30. URL 5: https://blogs.bl.uk/untoldlives/2016/12/pageantry-parade-and-presents-in-persia.html (Access Date: 08/08/2020) 31. URL 6: https://www.rct.uk/collection/1005133/the-court-of-fath-ali-shah-at-the-nowrooz-salaam-ceremony (Access Date: 08/08/2020) 32. URL7: http://www.robertfinan.co.uk/images12062004/070h.jpg (Access Date: 08/08/2020)
|