[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 12 - ( 8-1393 ) ::
جلد 3 شماره 12 صفحات 25-32 برگشت به فهرست نسخه ها
مفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو
صابر دشت آرا
چکیده:   (3254 مشاهده)
خودآئینی هنر و استقلال آن از هر نوع غایت بیرونی یکی از مهم‌ترین مفاهیم برخاسته از دل هنر مدرن - و احتمالا وجه ممیزۀ آن از اشکال مختلف هنر سنتی - است که با واکنش‌های مثبت و منفی متباینی از جانب فلسفۀ هنر مواجه شده است. مقالۀ حاضر در پی بررسی دو نمونۀ سرشت‌نما از این واکنش‌ها است که به ترتیب به تئودور آدورنو و والتر بنیامین تعلق دارند.  هرچند عموماً: این دو متفکر از چهره‌های تأثیرگذار نحله موسوم به «مکتب فرانکفورت» شناخته می‌شود و در نتیجه، همگرایی‌های موجود در آثار آن‌ها برجسته می‌گردد؛ اما چنانکه خواهیم دید نحوۀ واکنش آن‌ها به هنر مدرن کمابیش واگرا به نظر می‌رسد. واگرایی‌ای از این دست، از یکسو می‌تواند به فهم وجوه مختلف جنبش مدرنیستی در هنر یاری رساند و از سوی دیگر، مقدمۀ درک عمیق‌تر آرای هر یک از دو چهرۀ مزبور گردد.
واژه‌های کلیدی: هنر مدرن، خودآئینی، نمود، افسون‌زدایی
متن کامل [PDF 285 kb]   (1424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dashtara S. The Concept of Art’s Autonomy in Benjamin and Adorno. کیمیای هنر. 2014; 3 (12) :25-32
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-277-fa.html

دشت آرا صابر. مفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو. کیمیای هنر. 1393; 3 (12) :25-32

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-277-fa.html



دوره 3، شماره 12 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3903