[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 58-41 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل شیوه‌های قلمروزدایی از کانون‌های روایی تصویر در سینمای ترنس مالیک، مبتنی‌بر دیدگاه ژیل دلوز (نمونه‌های موردی: شوالیهٔ جام‌ها، آوا به آوا)
سامان صدر اشکوری* ، فراز فلاح نژاد ، مهدی خبازی کناری
چکیده:   (18 مشاهده)
     پژوهش حاضر به تحلیل شیوه‌های قلمروزدایی از کانون‌های روایی تصویر در سینمای ترنس مالیک می‌پردازد و در آن تأکید بر منظری دلوزی خواهد بود. ژیل دلوز نظریه‏پرداز نام‏آور فلسفه و سینما با مطرح کردن مفاهیمی ‏چون تصویر‌ـ‌حرکت، تصویر‌ـ‌زمان و برساخت قلمروزدایی، چگونگی گسست از روایت‌های سنتی و‏‏‏‏‏‏ ایجاد ‏فضاهای تفسیری نو در سینما را قابل تحلیل کرده است. مالیک که به سبک بصری منحصربه‌فرد و شاعرانگی در ارائهٔ تم‌های فلسفی شهرت دارد، در آثار منتخب ‏‏‏‏‏‏این‏ پژوهش شامل شوالیهٔ جام‌ها (2015) و آوا به آوا (2017)، از تصاویری بداهه و شیوه‏هایی غیرخطی پیکربندی روایی بهره می‌برد که می‌تواند نوعی بازتعریف قلمرو در برساخت تصویر سینمایی باشد. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخی برای ‏‏‏‏‏‏این‏ پرسش است: «آیا شیوه‌های قلمروزدایی از کانون‌های روایی تصویر در سینمای ترنس مالیک، از منظری دلوزی قابل تحلیل است؟» قلمروهای تصویری در سینمای مالیک مدام تغییر می‌کنند، کانون‌های روایی گسسته‌اند و این حالت قلمروزدا در شیوهٔ روایی او، نوعی سوبژکتیویته یا ادارک فلسفی و شهودی را توسط تصویر نمایان می‌کند که می‌تواند تجربه‌ای دیگرگونه‌ از تماشای فیلم باشد. انتظار می‌رود پژوهش کیفی حاضر با تحلیل این نمایش بصری نشان دهد که چگونه تصاویر‌ـ‌حرکتی و تصاویر‌ـ‌زمانی از قلمرو خود خارج شده، در قلمروهای دیگر برساخته می‌شوند و چرا این قلمروزدایی از کانون‌های روایی در فیلم‌های مالیک به‌طور مستقیم با نظریه‌های دلوز هم‏خوان است. این‌گونه بداعت فضای فکری‌/ بصری ارائه شده در سینمای مالیک، آن را  مستعد بازتعریف روایتگری در تصویر سینمایی‌ خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: ترنس مالیک، ژیل دلوز، تصویر‌ـ‌زمان، تصویر‌ـ‌حرکت، آژانسمان، قلمروزدایی.
متن کامل [PDF 718 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/7 | پذیرش: 1404/8/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadr Eshkevari S, Fallahnezhad F, Khabbazi Kenari M. Analyzing the Deterritorialization of Narrative Image Foci in Terrence Malick's Cinema Through the Lens of Gilles Deleuze's Theory Case Studies: Knight of Cups (2015), Song to Song (2017). کیمیای هنر 2025; 14 (55) :41-58
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2437-fa.html

صدر اشکوری سامان، فلاح نژاد فراز، خبازی کناری مهدی. تحلیل شیوه‌های قلمروزدایی از کانون‌های روایی تصویر در سینمای ترنس مالیک، مبتنی‌بر دیدگاه ژیل دلوز (نمونه‌های موردی: شوالیهٔ جام‌ها، آوا به آوا). کیمیای هنر. 1404; 14 (55) :41-58

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2437-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4722