قاب سینمایی، مرز تصویر سینمایی با جهان بیرون است. در طی تاریخ مطالعات نظریسینما به شیوههای گوناگونی به ماهیت قاب سینمایی پرداخته شده است. در این مقاله به دونظرگاه اصلی خواهیم پرداخت که بحث درباره قاب سینمایی را به میانجی دو استعاره پنجره و چارچوب طرح کردهاند.دراستعارهپنجرهکه محبوب نظریهپردازان واقعگرا است، قاب سینمایی دریچهای است به سوی جهان که با گزینش بخشی از جهان، تصویر سینمایی را به وجود میآورد. اما در استعاره چارچوب که محبوب نظریهپردازان فرمالیست است، به جنبه ایجابی قاب نظر شده است. در این نظرگاه، قاب نقشی گزینشگر ندارد بلکه چارچوبی برای هستی یافتن و شکلگیری تصویر سینمایی است. در مقاله حاضر تلاش شده است تا پس از ارائه تاریخچهای کوتاه از مفهوم قاب، سیر تکوین تاریخی آن در سایر هنرها بررسی و تفاوت مفهوم قاب سینمایی با مفهوم قاب در هنرهای دیگر تبیین شود و در ادامه در پرتو تمایز بنیادینی که دو استعاره پنجره و چارچوب پیشنهاد میکنند، چیستی قاب سینمایی تحلیل شود. در این راه جنبههای متفاوت نظرگاههای رئالیستی و فرمالیستی که سرمنشاء استعارههای پنجره و چارچوب هستند بررسی میشود تا در نهایت تحلیلی جامع از ماهیت قاب سینمایی ارائه شود که نقاط قوت هر دو نظرگاه را دربرداشته باشد.
Roshani Payan M. A Study of the Essence of the Cinematic Frame According to the Metaphors of the Window and Framework. کیمیای هنر 2019; 8 (32) :25-36 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1686-fa.html
روشنی پایان میلاد. ماهیت قاب سینمایی در پرتو استعارههای پنجره و چارچوب. کیمیای هنر. 1398; 8 (32) :25-36