[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 32 - ( 9-1398 ) ::
جلد 8 شماره 32 صفحات 25-36 برگشت به فهرست نسخه ها
ماهیت قاب سینمایی در پرتو استعاره‌های پنجره و چارچوب
میلاد روشنی پایان
چکیده:   (367 مشاهده)
قاب سینمایی، مرز تصویر سینمایی با جهان بیرون است. در طی تاریخ مطالعات نظری سینما به شیوههای گوناگونی به ماهیت قاب سینمایی پرداخته شده است. در این مقاله به دونظرگاه اصلی خواهیم پرداخت که بحث درباره قاب سینمایی را به میانجی دو استعاره پنجره و چارچوب طرح کردهاند. در استعاره پنجره که محبوب نظریهپردازان واقعگرا است، قاب سینمایی دریچهای است به سوی جهان که با گزینش بخشی از جهان، تصویر سینمایی را به وجود میآورد. اما در استعاره چارچوب که محبوب نظریهپردازان فرمالیست است، به جنبه ایجابی قاب نظر شده است. در این نظرگاه، قاب نقشی گزینشگر ندارد بلکه چارچوبی برای هستی یافتن و شکلگیری تصویر سینمایی است. در مقاله حاضر تلاش شده است تا پس از ارائه تاریخچهای کوتاه از مفهوم قاب، سیر تکوین تاریخی آن در سایر هنرها بررسی و تفاوت مفهوم قاب سینمایی با مفهوم قاب در هنرهای دیگر تبیین شود و در ادامه در پرتو تمایز بنیادینی که دو استعاره پنجره و چارچوب پیشنهاد میکنند، چیستی قاب سینمایی تحلیل شود. در این راه جنبههای متفاوت نظرگاههای رئالیستی و فرمالیستی که سرمنشاء استعارههای پنجره و چارچوب هستند بررسی میشود تا در نهایت تحلیلی جامع از ماهیت قاب سینمایی ارائه شود که نقاط قوت هر دو نظرگاه را دربرداشته باشد.
واژه‌های کلیدی: قاب سینمایی، استعاره پنجره، استعاره چارچوب، رئالیسم، فرمالیسم
متن کامل [PDF 379 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/12 | پذیرش: 1398/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roshani Payan M. A Study of the Essence of the Cinematic Frame According to the Metaphors of the Window and Framework. کیمیای هنر. 2019; 8 (32) :25-36
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1686-fa.html

روشنی پایان میلاد. ماهیت قاب سینمایی در پرتو استعاره‌های پنجره و چارچوب. کیمیای هنر. 1398; 8 (32) :25-36

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1686-fa.html



دوره 8، شماره 32 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4217