[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 46 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 12 شماره 46 صفحات 19-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بازخوانی نقاشی‌های فریده لاشایی بر مبنای آرای مرلوپونتی
سیده مرضیه حسینی ، حسین اردلانی*
چکیده:   (1332 مشاهده)
موریس مرلوپونتی، پدیدارشناس قرن بیستم، کارکرد تن را در ادراک حسی، مفهومی متمایز میدانست. از دهه 1980 جریانی انتقادی شکل گرفت که در پی ایجاد تغییراتی در تولید آثار هنری بود؛ بهطوریکه درگیری مخاطب با اثر هنری از طریق کلیه حواس صورت پذیرد. این مقاله به تحلیل اثری از فریده لاشایی با عنوان «پایین رفته از لانه خرگوش» در موزه هنرهای معاصر تهران میپردازد؛ پرده نقاشی شده نقشه ایران همراه با ویدئوآرتی از پرشِ خرگوشهایی به درونِ نقشه. تحلیلِ رابطه نقاش هنگام خلقِ اثر و نیز مخاطب هنگام مواجهه با اثر، با مسئله بدنمندی، هدف اصلی این پژوهش است. روش تحقیق در مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی خواهد بود. ابتدا با روش توصیفی و گردآوری اطلاعات با مطالعه مآخذ کتابخانهای، پدیدارشناسی ادراک حسی مرلوپونتی تشریح میشود. سپس در روش تحلیلی، با تکیه بر آرای مرلوپونتی، در پی پاسخ این سؤالات خواهد بود: نقشِ بدن و بدنمندی در ادراک جهان از دیدگاه نقاش چگونه است؟ همآوایی در اثر مذکور که متشکل از دو جزء نقاشی و ویدئو است، چگونه محقق میشود؟ از آنجایی که در مواجهه سوژه با اثرِ مذکور برقراری ارتباط چندگانه حسی مطرح است، ادراکِ حسی مخاطب چگونه تحقق میپذیرد؟ بدنِ مخاطب (سوژه) چه نقشی در درک او از اثر مذکور دارد؟ نتایج بدین شرح خواهد بود: با تکیه بر رویکرد پدیدارشناسانه مرلوپونتی، لاشایی در مقامِ یک نقاش، سوژهای بدنمند است که با جهان مواجه بوده و بدن و حسیات جزئی از تجربه او محسوب میشود. همآوایی کلی در اثر مذکور لاشایی، مصداقی از مفهوم همنفوذی کیفیتهای محسوس در دیدگاه مرلوپونتیست. همچنین برخورد مخاطب با این اثر، برخوردی تنانه است. با نظر به مسئله گشتالت در دیدگاهِ مرلوپونتی، ادراکِ حسی در مخاطب، به دلیل وحدت حسیات، صورت میپذیرد. جمعبندی چنین خواهد بود که در اثرِ مذکور، پیوستگی سوژه با بدن خویش، موجبات ادراک حسی از جهان است.
واژه‌های کلیدی: پدیدارشناسی ادراک مرلوپونتی، تن، ادراک حسی، بدنمندی ادراک، فریده لاشایی
متن کامل [PDF 672 kb]   (1051 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/3 | پذیرش: 1402/1/29
فهرست منابع
1. اسماعیلی، نسرین؛ حسنوند، محمدکاظم. (1397)، «بررسی رسانه‌های هنری جدید در آثار چهار هنرمند زن بین‌المللی معاصر»، جلوه هنر، سال دهم، ش 1،ص 21-33.
2. اسپیگلبرگ، هربرت. (1397)، جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی، ترجمه مسعود علیا، جلد دوم، تهران: مینوی خرد.
3. اکبری، م؛ کمال، ز. (1387)، «والتر بنجامین و هنر بازتولید پذیر»، فلسفه و کلام، سال چهارم، ش 14.
4. پریموزیک، دنیل تامس. (1388)، مرلوپونتی: فلسفه و معنا، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، چاپ اول، تهران: مرکز.
5. پور اسماعیل، یاسر. (1395)، «واقعیت‌ها و مسائل پیش روی نظریه‌های ادراک حسی»، فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الهیات، سال 21، ش 2 تابستان 1395، ص 62-94.
6. پیراوی‌ونک، مرضیه. (1393)، پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، چاپ اول، تهران: نشر پرسش.
7. خبازی کناری، مهدی؛ سبطی، صفا. (1395)، «بدنمندی در پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس»، حکمت و فلسفه، سال 12، ش 3، ص 75-98.
8. دو وینیمون، فردریک. (1393)، بدن آگاهی: دانشنامه فلسفه استنفورد، ترجمه مریم خدادادی، چاپ اول، تهران: ققنوس.
9. رفیقی، سمیه؛ اصغری، محمد؛ صوفیانی، محمود. (1397)، «رویکرد انتقادی مرلوپونتی به قصدیت هوسرل»، حکمت و فلسفه، ش 14، ص 157-178.
10. رفیقی، سمیه؛ اصغری، محمد؛ صوفیانی، محمود. (1398)، «نقش بدن زیسته در عینیت بخشی به اعیان از منظر مرلوپونتی»، دوفصنامه فلسفی شناخت، ش 1/81، ص 71-93.
11. رهبرنیا، زهرا؛ مصدری، فاطمه. (1394)، «تأثیر رسانه‌های نوین بر تعاملی شدن هنر جدید»،https://gmj.ut.ac.ir ، دوره10، ش 9.
12. زهاوی، دان. (1392)، پدیدارشناسی هوسرل، ترجمه مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، تهران: روزبهان.
13. سمیع‌آذر، علیرضا. (1396)، زایش مدرنیسم ایرانی، چاپ اول، تهران: نظر.
14. عربزاده، جمال؛ غفاری، لیلا. (1397)، «نگاه در نقاشی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلوپونتی»، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره2، ش 4، ص 33-38.
15. کارمن، تیلور. (1394)، مرلوپونتی، ترجمه مسعود علیا، چاپ اول، تهران: ققنوس.
16. کرین، تیم؛ بنجور، لارنس، (1391). مسائل و نظریه‌های ادراک حسی در فلسفه معاصر، ترجمه یاسر پوراسماعیل، چاپ اول، تهران: نشر حکمت.
17. کریبر، گلن. (1391)، فرهنگ‌های دیجیتال: درک رسانه‌های جدید، ترجمه وازگن سرکیسیان، تهران: سروش.
18. لاشایی، فریده. (1384)، «مصاحبه با مجله هفت»، ش 19، ص 12-19.
19. ماتیوس، اریک. (1389)، درآمدی به اندیشه‌های مرلوپونتی، ترجمه رمضان برخورداری، تهران: گام نو.
20. مرلوپونتی، موریس. (1375). «اولویت ادراک و پیامدهای فلسفی آن»، فصلنامه فرهنگ فلسفه، ترجمه مراد فرهادپور، ش 18- ص 149-124.
21. مرلوپونتی، موریس. (1394)، جهان ادراک، ترجمه فریاد جابرالانصار، چاپ دوم، تهران: انتشارات ققنوس.
22. موان، رافائل. (1397)، جنبش پدیدارشناسی، جلد 2، ترجمه مسعود علیا، چاپ چهارم، تهران: مینوی خرد.
23. نوزاد، هما؛ صافیان، محمدجواد؛ اردلانی، حسین. (1398)، «پدیدارشناسی بدن و مکان از منظر مرلوپونتی؛ مطالعه موردی: رمان صدسال تنهایی گابریل گارسیا مارکز»، کیمیای هنر، سال 8، ش31.
24. Biffi, A.; pecoraro, F. (2006), Tecnologia per l'arte interattiva: L'esperienza tangatamanu. Univerita commercial Luigi Bocconi.
25. Campbell, John. (2002), Reference and Consciousness, Oxford University Press. [DOI:10.1093/0199243816.001.0001]
26. Di Pellegrino G, Làdavas E, Farnè A. (1997), "Seeing where your hands are", Nature , VOL 388, p730. [DOI:10.1038/41921]
27. Goldman, A.T.; de Vignemont,F. (2009), IS Social cognition Embodied? Trend in congnitive sciences, 13(4),9-154 [DOI:10.1016/j.tics.2009.01.007]
28. di Pellegrino G, Làdavas E, Farnè A. (1997), "Seeing where your hands are, Nature" , VOL 388, p730 [DOI:10.1038/41921]
29. Gallagher & Zahavi, The Phenomenological Mind, London and New York:
30. Routledege, 2008.
31. Hopp, Walter. (2012), Perception, The Routledge Companion to Phenomenology. edited by Sebastian Luft and Søren Overgaard, New York and London: Routledge.
32. Karp, Cary. "Digital Heritage in Digital Museums", in Museum International, ICOM Internationl Concil of Museums, Blackwell Publishing Oxford ( UK) & Malden (USA), No 221- 222 (vol 56. No 1-2), 2004, pp. 45-51. [DOI:10.1111/j.1350-0775.2004.00457.x]
33. Kristeller, P.O. (1951), "The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics", Journal of the History of Ideas, 12 (4), 496-527. [DOI:10.2307/2707484]
34. Kellein, T. & Judd, D. (2002), Specific Objects, New York: D.A.P.
35. Mitchell, W. J. T. (2005), "There Are No Visual Media. Journal of Visual Culture", 4(2), 257-266. [DOI:10.1177/1470412905054673]
36. Manovich, L. (2002), The Language of New Media, The MIT Press. [DOI:10.22230/cjc.2002v27n1a1280]
37. Merleau-Ponty, M. (2002), Phenomenology of Perception, London; New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203994610]
38. Merleau-Ponty, M., The Primacy of Perception, ed. James Edie, Evanston: Northwestern University Press, 1964a.
39. Macann, Christopher. (1993), four phenomenological philosophers, first published ,London :Routeledge
40. Spiegelberg,Herbert. (1994), the phenomenological Movement, first edition,London: Kluwer Academic Publishers [DOI:10.1007/978-94-009-7491-3_5]
41. Tribe, M.; Jana, R., & Grosenick, U. (2006). New Media Art, Los Angeles: Taschen.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S M, Ardalani H. A Rereading of Farideh Lashaee's Paintings in Light of Merleau-Ponty's Ideas. کیمیای هنر 2023; 12 (46) :7-19
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2224-fa.html

حسینی سیده مرضیه، اردلانی حسین. بازخوانی نقاشی‌های فریده لاشایی بر مبنای آرای مرلوپونتی. کیمیای هنر. 1402; 12 (46) :7-19

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2224-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 46 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657