[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
:: Volume 10, Issue 40 (12-2021) ::
کیمیای هنر 2021, 10(40): 109-123 Back to browse issues page
Temperament Knowledge as The Process of Creating and Studying Dramatic Characters ,Case study: The Beauty Queen of Leenane
Seyyed Mostafa Mokhtabad Amreyi, Nasrin Seyed Abolghasem Khan *
Abstract:   (1921 Views)
Alchemymical “Characterization” and “personality” are the cornerstones of drama; many apply in both playwriting and play criticism and analysis. Especially in game genres that deal with deeper concepts of the characters’ personality aspects. Studies of the status of “personality” from both the theatrical and psychological perspectives lead to a better understanding of the executive factors as well as the theoretical domains of dramatic works. By recognizing the mental-physical characteristics of the characters such as interest, hatred, physical and sensory tics, as well as their thoughts and behaviors, brilliant results were obtained that will strengthen the performance and analysis of the games. Schools and styles such as Jerzy Grotowski’s “Silent Theatre”, Meyer Hold’s “Biomechanical Theatre” and Eugene Barba’s practice unleash the abilities of the human body as it tries to make sense of and harness knowledge of anatomy, the respiratory system, and even sports such as yoga. Recognition of human personality is not limited to the use of acting power and includes areas such as playwriting and play analysis. This research tries to use the knowledge of “temperament” as a branch of traditional or ancient medicine and to present a new method to the research subject. The provision of patterns for the classification of dramatic characters has provided a temperamental capability that can be used as a method in a variety of fields, including the characterization of dramatic works. This research was carried out with the descriptive-analytical method and the play of Martin McDonagh’s The Beauty queen of Leenane nin was used as the study sample of this research.
Keywords: temperament, character, play, McDonagh, theater
Full-Text [PDF 448 kb]   (10903 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2021/03/15 | Accepted: 2021/11/8
References
1. آگری، لاجوس. (1392)، فن نمایشنامه‌نویسی، ترجمه مهدی فروغ، تهران: نشرنگاه.
2. ابوعلی، سینا. (1390). به تصحیح عبدالرحمن شرافکندی. ج1، تهران: انتشارات سروش.
3. افشاری اصل، ایرج. (1396). شخصیت‌شناسی در تیاتر،تبیین مفاهیم و موضوعات بنیادین تئاتر، تهران: انتشارات نظری.
4. افقه، سوسن. (1393). هانس آیزنک تیپ‌شناسی و رفتار مجرمانه، تهران: نشر دانژه.
5. بال، دیوید. (1378). شیوه فنی نمایشنامه‌خوانی از پایان تا آغاز و از آغاز به پایان، ترجمه محمود کریمی حکاک، تهران: انتشارات لوح سیمین.
6. بندتی، رابرت. (1384) .کار عملی بازیگر. ترجمه احمد دامود، تهران: انتشارات سمت.
7. پولتی، ژرژ. (1383). هنر خلق شخصیت، ترجمه آذین حسین‌زاده، تهران: نشر قطره.
8. تامس، جیمز. (1387). تحلیل فرمالیستی متن نمایشی برای بازیگران، کارگردانان و طراحان، علی ظفرقهرمانی نژاد، تهران: انتشارات سمت.
9. جرجانی، اسمعیل بن الحسن بن محمد الحسینی.(1393). الاغراض الطبیه والمباحث العلائیه،ج1، تهران: مؤسسه انتشارات تهران.
10. چغمینی، محمود بن محمد. (1388). الخلاصه القانون(قانونچه)، تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
11. شاملو، سعید. (1382). مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت، تهران: انتشارات رشد.
12. شاه محمدی، ابوالفضل. (1396). مزاج‌شناسی به زبان ساده، تهران: ج1، انتشارات محمدهادی.
13. کاترون، لوئیز. (1396). بینش کارگردان، منوچهر خاکسار هرسینی، تهران: انتشارات افراز.
14. کریمی، یوسف. (1388). روان‌شناسی شخصیت، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
15. کی‌نیا، مهدی. (1383). روان‌شناسی جنایی، تهران: انتشارات رشد.
16. لتوین، دیوید. (1391). معماری نمایشنامه، ترجمه پدرام لعل بخش و همکاران، تهران: انتشارات افراند.
17. محرابی، ولی‌الله. (1392). تاریخ مصور پزشکی جهان، دائره‌المعارف تاریخ پزشکی، ج1، تهران: انتشارات سفیر اردهال.
18. مک دونا، مارتین. (1396). ملکه زیبایی لی‌نین، ترجمه حمید احیاء، تهران: انتشارات نیلا.
19. ناصری، محسن. (1388). مروری بر کلیات طب سنتی ایران. تهران: نشر شهر.
20. هاج، آلیسون (1389) آموزش و پرورش بازیگر در قرن بیستم، ترجمه داود دانشور و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
21. هاج، فرانسیس. (1391). کارگردانی نمایشنامه، تحلیل، ارتباط‌شناسی و سبک، ترجمه منصور براهیمی، علی اکبر علیزاد، تهران: انتشارات سمت.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtabad Amreyi S M, Seyed Abolghasem Khan N. Temperament Knowledge as The Process of Creating and Studying Dramatic Characters ,Case study: The Beauty Queen of Leenane. کیمیای هنر. 2021; 10 (40) :109-123
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1989-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 10, Issue 40 (12-2021) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4374