[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 11 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 11 صفحات 127-110 برگشت به فهرست نسخه ها
همگون سازی و پرسش هویت: درباره گفتمان‌های غالب در هنر معاصر ایران
حمید کشمیر‌شکن*
چکیده:   (9911 مشاهده)
این مقاله به گفتمان جهانی‌سازی فرهنگی و مسائل مرتبط با آن، از قبیل بازار جهانی و صنعت فرهنگی می‌پردازد – که در تاریخ متأخر ایران به‌عنوان عواملی مؤثر در بافتار فرهنگ، هنر و رویه‌های هنری کشور پدیدار گشته‌اند. به‌علاوه کوشش می‌کند تا مسائل منبعث از فرایند جهانی‌سازی، یعنی نیروهای همگون‌سازی، پرسش هویت، مرتبط با هویت‌های محلی، تاریخی، تصوری و جمعی، که با تولیدات هنری و پس از آن دیگر نتایج و مباحث انتقادی مربوط به آن دنبال شده‌اند را – که به‌گونه‌های متفاوتی توسط نسل‌های مختلف در صحنه هنر ایران مطرح شده‌اند – مورد بررسی قرار دهد. بنابراین، نحوه ارائه این مباحث، به‌جای ساختاری تاریخی و یا تقید به‌ترتیب تقدم و تأخر زمانی، بر مبنای موضوعی ارائه شده‌است. با بررسی فرهنگ بصری دوره پس از انقلاب، این مقاله سپس با تأکیدی مشخص بر جریان‌های اخیر – یعنی از انتهای دهه 1360 به بعد – تلاش می‌کند تا به تحلیل آثار هنرمندانی بپردازد که به‌احتمال قوی به برخی موضوعات خاص‌بودگی تاریخیِ بافتار خود توجه داشته‌اند و در ادامه راه‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد که باورهای کانونی هنرمندان پیرامون هویت ملی، روابط اجتماعی و جوهره‌گرایی فرهنگی در آثارشان نمود یافته‌است. سپس به این موضوع می‌پردازد که چگونه تغییرات اندیشه‌ای و زیبایی‌شناختی که خود متأثر از تلاش در راستای مشارکت با فرهنگ جهانی صورت‌پذیرفته، تقریبا به دغدغه‌ای برای نسل جدید بدل گشته‌است. در ادامه نقش تحولات اخیر در بازار هنر در تحول زیبایی‌شناختی و انتظارات را مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مقاله همچنین تلاش می‌کند تا رابطه گاه متضاد میان بازارهای جهانی و انتظارات محلی و نیز نیروهای داخلی در تقابل با جهانی‌سازی را نشان دهد. پرسش‌هایی از قبیل: چگونه محلیت هنرمندان بنا می‌شود و به چه نحو تأثیر فرایندهای جهانی‌سازی و نیروهای جهانی‌ساز قادرند بر بازنمود چنین محلیتی در هنر آن‌ها تأثیرگذار باشند، نیز مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند.
متن کامل [PDF 1281 kb]   (5340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1393/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmirshekan H. Standardisation and the Question of Identity: On The Dominant Discourses on Contemporary Iranian Art. کیمیای هنر 2014; 3 (11) :110-127
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-257-fa.html

کشمیر‌شکن حمید. همگون سازی و پرسش هویت: درباره گفتمان‌های غالب در هنر معاصر ایران. کیمیای هنر. 1393; 3 (11) :110-127

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-257-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 11 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660