[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 11, Issue 45 (3-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 11(45): 81-91 Back to browse issues page
A Comparative Study on the Epistemology of Art in Iran and Europe Emphasizing the Social Position of the Artist
Mina Mohammadi Vakil *
Abstract:   (1074 Views)
The position of the artist in different periods of history has undergone fundamental changes due to the difference in the concept of art and the relationship between art and wisdom: From the creative idea of creation, which placed the creator in the position of the first artist, to the era of the rule of the philosophy of religion or theology, in which the artist, as a craftsman, was merely the executor of superior ideas and goals, and lacked any special social or post-credit. With the emergence of the Renaissance, artist-scientists emerged who created a new situation by emphasizing the superiority of human ideas, which finally brought a new definition of the artist-philosopher to the scene in the 20th century with the emergence of conceptual art. But with the decline of modern thought and the establishment of its critical systems, the bell of the end and death of many concepts tolled. The present research, which was carried out with the descriptive-analytical method and with the aim of clarifying the relationship between the idea and artistic performance and the social status of the artist in history, especially in the late period of Iran, will show that at the beginning of the history of the artist as a creator, the basis of the mythological stories of creation had a special capability and activity in the matter of creation; that is to say that the artist and his art was interpreted in relation to the creationist matter, while in the later periods, the idea of art leaves behind the monopoly of the artist’s mind and personal perception. Here, art is committed to the thought and belief of its supporters; although this gives the work of art respect and importance, it lowers the status of the artist to the status of an anonymous craftsman. In the age of wisdom, once again, the artist, with her commitment to creating a work of art based on individual thought, succeeds in gaining a special position in the social arena.
Keywords: art, beauty of art, artistic idea, sociology of art, social position of the artist
Full-Text [PDF 332 kb]   (587 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/01/21 | Accepted: 2023/02/24
References
1. افلاطون. (1353)، جمهوری، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات ابن‌سینا.
2. الکساندر، ویکتوریا. (1384)، «جامعه‌شناسی هنر: شکل‌گیری هنر در جامعه»، مجله بیناب، ش8، مرداد 1384، صص 95 ـ 117.
3. بلخاری‌قهی، حسن. (1395)، جامعه‌شناسی اخلاقی هنر، تهران: انتشارات سوره مهر.
4. بنجامین، س. ج. د. (1369)، ایران و ایرانیان «عصر ناصرالدّین شاه»، ترجمه محمدحسین کردبچه، انتشارات جاویدان، بیجا.
5. بهنام شباهنگ، داراب؛ دهباشی، علی. (1366)، یادنامه کمال‌الملک، تهران: نشر چکامه.
6. پاکباز، رویین. (1378)، دایره‌المعارف هنر، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
7. دورانت، ویل. (1385)، تاریخ تمدن، ج5، رنسانس، ترجمه صفدر تقی‌زاده، و ابوطالب صارمی، تهران: چ12 علمی و فرهنگی.
8. روزنامه دولت علیه ایران. (1370)، نسخه جدید چاپ شده توسط کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، ج1، ش550 ـ 1، تهران.
9. روششوار، ژولین دو. (1378)، خاطرات سفر ایران، ترجمه مهران توکلی، تهران: نشر نی.
10. رولان، رومن. (1389)، زندگی میکل آنژ، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
11. فروغی، محمدعلی و دیگران. (1368)، کمال‌الملک (1319 ـ 1227)، تهران: انتشارات هیرمند.
12. فلور، ویلم، چکلووسکی، پیتر و اختیار، مریم. (1381)، نقاشی و نقاشان قاجار، ترجمه یعقوب آژند، تهران: انتشارات ایل شاهسون بغدادی.
13. لینتون، نوربرت. (1379)، «جایگاه هنرمند در جوامع غربی»، ترجمه نسیم مهرتبار، نشریه هنرهای تجسمی، ش10 پاییز 1379، صص 18 ـ 25.
14. محمدی خان‌قشلاقی، فرزانه؛ امیر مازیار. (1395)، «تقابل تصویر و کلمه در پاراگون لئوناردو داوینچی» نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، بهار 1395، ش17، صص 5-18.
15. محیط طباطبائی، محمد. (1327)، مجموعه آثار میرزا ملکم خان با مقدمه و حواشی جامع، تهران: کتابخانه دانش.
16. نظامی عروضی سمرقندی، احمدبن عمر بن علی. (1327)، چهار مقاله، به تصحیح و اهتمام محمد قزوینی و به کوشش محمد معین، تهران: انتشارات ارمغان.
17. وازاری، جورجو. (1384)، زندگی هنرمندان، ترجمه علی‌اصغر قره‌باغی، تهران: انتشارات سوره مهر.
18. هاوزر، آرنولد. (1337)، تاریخ اجتماعی هنر، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: ج 2، خوارزمی.
19. Baurdieu, Pierre. (1993), The Field of cultural production, Edited and Introduced by Randal Johnson, polity press.
20. Farago, Claire J. (1992), Leonardo da Vinci's Paragone, a critical interpretation with a new edition of the text in the Codex Urbinas, Leiden, New York. [DOI:10.1163/9789004246744]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Vakil M. A Comparative Study on the Epistemology of Art in Iran and Europe Emphasizing the Social Position of the Artist. کیمیای هنر 2023; 11 (45) :81-91
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2177-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 11, Issue 45 (3-2023) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660