[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 11, Issue 45 (3-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 11(45): 35-48 Back to browse issues page
How to Redefine Kamal-ol-Molk in Honar-va-Mardom Magazine of the 40s and 50s and its Relationship with the Modernization Process of Iran
Aliakbar Jahangard , Mahboobe Sheykhi *
Abstract:   (1061 Views)
The influence of Kamal-ol-Molk on Iranian contemporary art is taken for granted. This effect was the beginning of changing the paradigms governing Persian painting. But despite the influential position of Kamal-ol-Molk, the discussion about this influence and position has not always been the same, and perhaps it can be said that few artists in contemporary Iranian art have experienced such a difference in evaluation. Honar-va-Mardom magazine, as one of Iran’s pioneering artistic publications, with a governmental structure and affected by the inevitable acceleration of modernization of Iran in the 40s and 50s, (equivalent to the 60s and 70s AD) is one of the first examples that introduced Kamal-ol-Molk. In these texts, different definitions of Kamal-ol-Molk have been presented. The purpose of this research is to analyze how Kamal-ol-Molk was introduced in the Honar-va-Mardom magazine and determine the relationship between this introduction and the developments of Iranian modernism. Since the purpose of this research is fundamental and it is done by examining the historical developments of the decades in question, the historical-analytical method was used. Data from books and articles on contemporary Iranian history and magazine archives have been used. The results show that the introduction of Kamal-ol-Molk in the publications can be classified into three groups: 1- The paintings are amazing in terms of Realism and resemblance to photographs, but with some technical problems. 2- The works are limited to copies and the necessity of modern society is to pay attention to the contemporary arts of Europe and America. 3- Kamal-ol-Molk joined history and created change in his time, which was due to the conditions of his time.
Keywords: Kamal-ol-Molk, Mohammad Ghaffari, Iranian modernism, Modernization of Iran, Honar-va-Mardom Magazine
Full-Text [PDF 415 kb]   (652 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2022/09/23 | Accepted: 2023/01/26
References
1. آبراهامیان، یرواند. (1389)، تاریخ ایران مدرن، ترجمه محمدابراهیم فتاحی، تهران: نشرنی.
2. آشتیانی، اسماعیل. (1342)، «شرح‌حال و تاریخ حیات کمال‌الملک»، مجله هنر و مردم 7(1)، صص 8-19.
3. آل‌احمد، جلال. (1384)، غربزدگی، تهران: جامه‌دران. (دسترسی در برنامه کتابخوان کتابراه)
4. بهنام‌شباهنگ، داراب؛ دهباشی، علی. (1366)، یادنامه کمال‌الملک، تهران: چکامه.
5. بینا. (1341)، «سخنی با شما درباره مجله‌ای به نام هنر و مردم»، مجله هنر و مردم1(1)، ص3.
6. بینا. (1354الف)، «کمال‌الملک، سنت‌شکن و سنت‌گذار»، مجله هنر و مردم 150(13)، صص63-67.
7. بینا. (1354ب)، «کمال‌الملک، سنت‌شکن و سنت‌گذار»، مجله هنر و مردم 151(13)، صص63-68.
8. بینا. (1354ج)، «کمال‌الملک، سنت‌شکن و سنت‌گذار»، مجله هنر و مردم 152(13)، صص62-66.
9. بینا. (1354د)، «کمال‌الملک، سنت‌شکن و سنت‌گذار»، مجله هنر و مردم 155(13)، صص47-52.
10. پاکباز، رویین. (1376)، «کمال‌الملک سنت‌شکن بزرگ» در کتاب کمال‌الملک هنرمند همیشه زنده، حمید باقرزاده.گردآورنده، تهران: اشکان.
11. پاکباز، رویین. (1390)، دایره المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
12. تنظیفی، پریس. (1400)، تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران، تهران: نشرچاپخش.
13. جمالزاده، سید محمدعلی. (1344)، «کمال‌الملک»، مجله هنر و مردم 35(3)، صص 6-19.
14. رایف، دانیل، لیسی، استفن و فریدریک جی. فیکو. (1381)، تحلیل پیامهای رسانه‌ای تحلیل محتوای کمی در تحقیق، ترجمه مهدخت بروجردی علوی. تهران: سروش.
15. سیدصدر، سیدابوالقاسم. (1388)، دایره المعارف نقاشی، تهران: سیمای دانش.
16. صدیق، عیسی. (1349)، تاریخ فرهنگ ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
17. کسروی، احمد. (1363)، تاریخ مشروطه ایران، تهران: امیرکبیر.
18. کشمیرشکن، حمید. (1396)، کنکاشی در هنر معاصر ایران، تهران: نشر نظر.
19. گودار، یدا آ. (1387)، «نگارگری پس از دوره صفوی الف - بررسی تاریخی» در کتاب سیری در هنر ایران از دوران پیش‌ازتاریخ تا امروز، جلد پنجم، ترجمه پرویز مرزبان. صص2159-2162، تهران: شرکت انتشارات علمی‌فرهنگی.
20. مرکز اسناد و مدارک سازمان میراث‌فرهنگی. [بیتا]، http://www.ichodoc.ir/p-a/HISTORY.htm: تاریخ دسترسی 10/5/1401
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahangard A, Sheykhi M. How to Redefine Kamal-ol-Molk in Honar-va-Mardom Magazine of the 40s and 50s and its Relationship with the Modernization Process of Iran. کیمیای هنر 2023; 11 (45) :35-48
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2174-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 11, Issue 45 (3-2023) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660